موشک‌پرانی حوثی‌‌ها به عربستان؛ سرتیپ ترکی المالکی: حمله به دستور فرماندهان جمهوری اسلامی بوده است

پدافند نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان شنبه شب ۲۷ فوریه (۹ اسفند) چند فروند موشک را که حوثی‌‌های یمن به سمت ریاض پرتاب کرده بودند در آسمان رهگیری و منهدم کرد.

به گزارش «الجزیره» صدای چندین انفجار در آسمان ریاض شنیده شد و نور ناشی از خنثی شدن موشک‌ها در آسمان مشاهده گشت.

سرتیپ ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف نیروهای ائتلاف در بیانیه‌ای گفت که حوثی‎‌ها یک موشک بالستیک به سمت ریاض و سه هواپیمای بدون سرنشین به سمت استان جیزان پرتاب کردند و یک موشک هم به سمت جنوب غربی شهر خمیس پرتاب شد.

این حملات هیچ تلفات جانی به دنبال نداشت و فقط سقوط تکه‌های موشک به یک خانه مسکونی آسیب زد.

المالکی گفت که حوثی‌ها به صورت مداوم و عمدی برای هدف قرار دادن غیرنظامیان تلاش می‌کنند. وی موشک‌پرانی به سمت غیرنظامیان را جنایت جنگی دانست.

سفارت ایالات متحده در ریاض با هشدار به آمریکایی‌ها از آنها خواست «در صورت حملات بعدی آینده هوشیار باشند.» با پرتاب این موشک‌ها برای ساعاتی پروازهای فرودگاه ریاض متوقف شد.

پرتاب موشک به عربستان کمتر از دو هفته پس از آن صورت گرفته است که دولت جو بایدن حوثی‌‌ها را از فهرست سازمان‌‌های تروریستی آمریکا خارج کرد با این توجیه که کمک‌های بشردوستانه به مردم جنگ‌زده تسهیل شود و مقدمه‌ای برای آغاز مذاکرات باشد.

همچنین همزمان با این حملات موشکی، در عربستان قهرمانی اتومبیلرانی در حومه ریاض برگزار می‌شد و رسانه‌های دولتی سعودی گفتند محمد بن سلمان ولیعهد این کشور نیز برای تماشا در این مسابقات حضور داشت.

سرتیپ ترکی المالکی در مصاحبه با شبکه العربیه گفته است «شبه‌نظامیان حوثی تنها گروه تروریستی در جهان هستند که با پشتیبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توانایی پرتاب موشک بالستیک دارند» و «این حملات به دستور فرماندهان جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.»

او افزود: «پدافند ما تا کنون ۵۲۶ پهپاد و ۳۴۶ موشک بالستیک را رهگیری کرده‌اند و هیچ کشوری در جهان نتوانسته این تعداد موشک بالستیک را رهگیری کند.»

وی فاش کرد که «حوثی‌ها در عملیات تهاجمی خود به شهر مأرب بیش از سه هزار نفر را کشته‌اند.»

نایف بن فلاح الحجرف دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز موشک‌پرانی حوثی‌ها را محکوم کرد.

خبرگزاری «تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پرتاب موشک بالستیک به سمت ریاض را تأیید کرده است.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۸ فوریه۲۰۲۱