کرونا در ایران: شمار قربانیان کرونا دوباره سه رقمی شد

علیرضا زالی فرماندۀ ستاد مقابله با کرونا در تهران، روز دوشنبه ١١ اسفند، اعلام کرد که موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونای جهش یافته در پایتخت، به طور قابل توجهی افزایش یافته است. ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت نیز با اعلام محدودیت های سفر در تعطیلات نوروز، اظهار داشت که سفر و تردد خودروهای پلاک غیر بومی به ۵۰ شهر ایران که در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند به طور کلی ممنوع است. همچنین روز گذشته، ورود مسافران از مبدأ و به مقصد ۳٢ کشور، ممنوع اعلام شده است.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، روز دوشنبه ١١ اسفند، از افزایش ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس جهش یافته کرونا در پایتخت خبر داد و گفت: «ظرف ۲۴ ساعت گذشته، ۳۸۰ مورد بستری به دلیل ابتلا به کروناویروس داشته ایم که از این تعداد، ۱۱۱ مورد در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند و در مجموع ۲۱۱۲ بستری به دلیل ابتلا به این بیماری در استان تهران داریم که ۸۰۲ مورد در بخش مراقبت های ویژه بستری شده اند».

وی افزود: «نسبت به روزهای گذشته، در مراجعان سرپایی نیز افزایش مشاهده می شود و با توجه به شرایط کشور که سرشاخه هایی از جهش ویروس در نقاط مختلف یافت می شود باید بگوییم شرایط ناپایدار و شکننده است».

وی در خصوص آخرین آمار ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی در استان تهران نیز گفت: «تا کنون ۱۲۸ مورد قطعی مبتلا به این ویروس جهش یافته شناسایی شده است و ۹ نفر نیز به صورت قطعی بر اثر ابتلا به ویروس جهش یافته جان باخته اند.»

وی تأکید کرد: «در جهش این ویروس، فاصله بدحال شدن بیماران بسیار کاهش پیدا کرده و در حقیقت زمان تبدیل بیمار به یک بیمار بدحال بسیار کوتاه تر شده است. لذا باید آماده باش بیشتری در حوزه کادر درمان داشته باشیم».

روابط عمومی مرکز اورژانس تهران از سهادت یکی از پرسنل عملیاتی اورژانس به دلیل ابتلا به ویروس کرونا خبر داد.

روابط عمومی مرکز اورژانس تهران نیز اعلام کرد که شهرام محمدزاده یکی از پرسنل عملیاتی اورژانس تهران، پس از ۲۹ سال خدمت، در اثر کرونا جان باخته است. تا کنون چهار نفر از پرسنل اورژانس تهران در اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

محمد علوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در خصوص انتشار ویروس انگلیسی و گسترش آن در خوزستان و برخی نقاط دیگر کشور اظهار کرد: «ممکن است این ویروس، ویروس جهش‌یافته انگلیسی نباشد و ویروس جهش‌یافته ایرانی باشد».

وی افزود: «زمانی که ویروس در یک جا می‌ماند، بعد از مدتی تغییر ماهیت و تغییر ژنتیکی می‌دهد؛ در نتیجه خواص ویروس جدید با ویروس قبلی کمی متفاوت می‌شود. این تغییرات ممکن است ویروس را ضعیف‌تر یا گاهی اوقات شدیدتر کنند».

وی تصریح کرد: «وزیر بهداشت نیز در این زمینه صحبت کرده و گفته ممکن است جهش ویروس در داخل کشور هم رخ دهد؛ هر چند تا این لحظه موتاسیون در ویروس‌های ایرانی کرونا نیافته‌ایم».

علوی افزود: «این گفته به معنی این نیست که تغییر موتاسیون در ویروس‌های ایرانی نداشته‌ایم؛ ممکن است تغییر موتاسیون وجود داشته باشد اما هنوز یافت نشده باشد».

وزارت بهداشت ایران سفر با خودروهای شخصی به ۵۰ شهر را در طول تعطیلات نوروز ممنوع اعلام کرد. ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت ایران ضمن اعلام این خبر گفت که ستاد ملی مقابله با کرونا فعلاً برای سفر با قطار و هواپیما در طول تعطیلات نوروز تصمیمی نگرفته است.

ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت ایران، با اشاره به محدودیت‌های کرونایی برای تعطیلات نوروز گفت: «سفر به شهرهای قرمز و نارنجی که حدود ۵۰ شهر را شامل می‌شود به‌طور کلی ممنوع است».

به گفته معاون وزیر بهداشت، سفر به استان‌های مازندران، گیلان، خوزستان، گلستان، بوشهر و هرمزگان و از سوی دیگر سفر به شهرهای زرد اصفهان، مشهد و شیراز ممنوع است.

تکمیل ظرفیت بیمارستان های خوزستان در پی شیوع کرونای انگلیسی؛ مرگ دختر ۲۲ ساله

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به تکمیل ظرفیت بیمارستان ها و افزایش فشار بر کادر درمان در پی شیوع کرونای انگلیسی در استان، در نامه‌ای به حسن روحانی گفته است که مردم خوزستان شرایط دلهره‌آور و سختی را سپری می‌کنند و از سوی دیگر خواستار سهمیه‌ای ویژه از واکسن کرونا برای کادر درمانی شده تا خط مقدم مقابله با بیماری در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، حفظ شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز با بیان اینکه تصور می‌شود اگر در نقاطی از کشور بیمارانی با موتاسیون انگلیسی پیدا شده، از طریق مسافرت از خوزستان بوده است، گفت: «این سوش موتاسیون‌یافته، در عراق سوش غالب است و در سایر استان‌ها نیز از طریق مبادی مرزی و همچنین در برخی شهرها از طریق مسافرت‌های هوایی وارد شده است».

دکتر محسن علی‌سمیر رئیس بیمارستان کودکان اهواز نیز با اشاره به بستری ۱۰ کودک بیمار در بخش عادی کووید – ۱۹ و ۹ کودک بیمار مثبت قطعی در ICU این بیمارستان، افزود: «در دو سه روز اخیر آمار موارد بستری در بیمارستان حداقل دو برابر و موارد سرپایی سه تا چهار برابر شده است.»

وی افزود: «شاهد ابتلای نوزاد یک‌روزه تا نوجوان ۱۸ ساله بوده‌ایم. از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، بیش از ۵۰۰ بیمار مثبت کووید – ۱۹ در بیمارستان کودکان ابوذر بستری شده‌اند و حدود ۱۳ مورد مرگ کودکان مبتلا داشته‌ایم».

خبرگزاری ایلنا نیز به نقل از یک منبع آگاه در خوزستان، از مرگ یک دختر ۲۲ ساله در رامهرمز بر اثر کرونای انگلیسی خبر داده و نوشته است که این شهر در وضعیت قرمز به‌سر می‌برد و تعداد بیماران کرونای انگلیسی در رامهرمز، بسیار زیاد هستند».

ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، روز دوشنبه اظهار کرد: «متاسفانه با آزمایشات انجام شده یک مورد بیمار مبتلا به ویروس جهش یافته کرونا موسوم به “کرونای انگلیسی” در کرمانشاه شناسایی شده است که این بیمار زنی ۴۶ ساله و ساکن شهر کرمانشاه است که هفته گذشته به شهرستان‌ ماهشهر استان خوزستان سفر کرده است».

ابراهیم قادری معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز با اعلام زنگ خطر در خصوص کرونای انگلیسی، از تایید اولین فرد مبتلا به ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در سقز خبر داد.

وی اظهار کرد: «با توجه به اینکه سه بیمار مشکوک مبتلا به ویروس جهش یافته در سقز شناسایی شده بود فعلاً ابتلای یک نفر از این افراد طبق نتایج آزمایش اعلام شده مثبت و به قطعیت می‌توان گفت فرد مذکور به کرونای انگلیسی مبتلا شده است».

عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، روز دوشنبه گفت: از زمان اعلام رسمی مشاهده کرونای جهش یافته، موسوم به نوع انگلیسی در کشور، ۱۲ مورد مشکوک ابتلا به این گونه، در هفت شهرستان استان فارس شناسایی شده است.

همتی اضافه کرد: موارد شناسایی شده مربوط به شهرستان‌های کازرون، مرودشت، لارستان، فسا، شیراز، قائمیه و زرین‌دشت بوده که پس از تهیه نمونه و ارسال آن به انستیتو پاستور در تهران، این مرجع رسمی تاکنون ۴ مورد مثبت قطعی را تائید و گزارش کرده است.

وی تأکید کرد که این گونه جدید از کووید-۱۹ به سرعت اعضای حیاتی بدن خصوصا ریه را درگیر کرده و بسیار خطرناک تر از بیماری اولیه است.

آبتین حیدرزاده سخنگوی ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی گیلان، روز دوشنبه، با اشاره به شیوع کرونای بریتانیایی در کشور، وضعیت امروز گیلان را بسیار شکننده دانست و گفت: «حداقل دو مورد در گیلان رصد شده است و آمارهای موجود در استان با کوچک ترین غفلت بالا می رود». وی افزود: «کل بستری های ما بالغ بر ۳۱ هزار نفر بوده است و متاسفانه حدود ۱۶۰۰ نفر فوتی ناشی از کرونا نیز داشتیم».

او با اشاره به نارنجی شدن دو شهرستان رودبار و رودسر، اظهار کرد: در این دو شهرستان به دلیل گستردگی خاص و صعب العبور بودن برخی از مناطق آن، شاهد خوشه هایی از بیماری کرونا هستیم و اگر افراد مبتلا خود را ایزوله نکنند، خوشه های بیماری تبدیل به یک آتش سوزی بزرگ شده و کل شهر و استان را قرمز می کند.

حیدرزاده، از بستری بودن ۳۰۷ بیمار کرونایی در سطح بیمارستان های استان و بستری ۷۷ نفر در ICU خبر داد و اظهار کرد: «طی شبانه روز گذشته ۷۰ بیمار جدید را بستری کردیم که ۱۰ درصد آنان را به ICU بردیم».

وی با بیان اینکه ۹۰۰ هزار نفر در گیلان در اولویت تزریق واکسن کرونا هستند، عنوان کرد: ۳۳۰ هزار سالمند بالای ۶۰ سال را شناسایی کردیم که حدود ۸۰ هزار نفر آنان دارای یک بیماری زمینه ای بوده و نیازمند واکسن هستند. همچنین ۲۰ هزار نفر پرسنل بهداشت و درمان داریم که در کنار افراد دارای فشار خون و دیابت و سایر ریز فاکتورها، حدود ۹۰۰ هزار نفر برآورد می شوند.

ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران با هدف پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا پذیرش مسافر از کشورهای پرخطر را ممنوع اعلام کرد.

بر پایه مصوبه تازه این ستاد، ورود مسافران مستقیم یا غیرمستقیمی که ظرف حداکثر دو هفته قبل از موعد سفر، بیش از ۴ ساعت در یکی کشورهای بریتانیا، آفریقای جنوبی، آنگولا، آرژانتین، بولیوی، بوساوانا، برزیل، بوروندی، کیپ ورد، شیلی، کلمبیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، اکوادور، اسواتینی، گینه فرانسوی، لسوتو، گویان، مالاوی، موریتانی، موزامبیک، نامیبیا، پاناما، پاراگوئه، پرو، رواندا، سیشیل، سورینام، تانزانیا، اوروگوئه، ونزوئلا، زامبیا، زیمباوه اقامت داشته اند، تا اطلاع ثانوی امکان ورود به ایران را ندارند و پذیرش آنها در فرودگاه کشور مبداء ممنوع است.

سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، گفت: از دیروز تا امروز ۱۱ اسفند و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸۵۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۱۲ نفر از آنها بستری شده اند.

وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۶۷۹ نفر رسیده است.

لاری ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۱۸۱ نفر رسیده است.

لاری ادامه داد: ٣۷۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید بیماری و در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته وی، در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲ مارس ۲۰۲۱