اصابت بیش از ده موشک کاتیوشا به پایگاه عین‌الاسد در عراق

پایگاه عین‌الاسد در عراق که میزبان نیروهای آمریکایی در این کشور است روز چهارشنبه، ۱۳ اسفندماه، با چند راکت کاتیوشا هدف قرار گرفت.

هنوز از تعداد زخمی‌ها و تلفات احتمالی در این حمله موشکی خبری در دست نیست و هیچ گروهی نیز مسئولیت این حمله را نپذیرفته است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از یک مقام فرماندهی عملیات در بغداد خبر داد که «حدود ۱۳» راکت از مکانی در هشت کیلومتری پایگاه عین‌الاسد به سوی این پایگاه شلیک شده است.

پایگاه عین‌الاسد که میزبان نیروهای آمریکایی و ائتلاف خارجی حاضر در عراق در کنار نیروهای عراقی است در استان غربی انبارِ عراق قرار دارد.

عین‌الاسد همان پایگاهی است که جمهوری اسلامی به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس، به فرمان دونالد ترامپ با اطلاع قبلی به نیروهای آمریکایی هدف قرار داد.

در همین حال وب‌سایت خبری صابرین‌نیوز روز چهارشنبه خبر داد که این پایگاه با «۱۴ موشک ۱۰۷ میلی‌متری» هدف قرار گرفته است.

این حمله موشکی تازه تنها دو روز پس از آن رخ می‌دهد که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، روز دوشنبه گذشته گفت که دولتش به کسی اجازه نمی‌دهد در خاک عراق «پیام موشکی یا تروریستی» بفرستد.

او افزود که «ما پیام موشکی یا تروریستی را مجاز نمی‌دانیم و هیچ کشوری حق ندارد به هزینه امنیت و ثبات مردم ما به دیگران پیام بدهد.»

پیشتر در همین روز ارتش عراق خبر داده بود که دو راکت به منطقه سبز بغداد اصابت کرده، ولی تلفاتی برجای نگذاشته است.

اما پیش از منطقه سبز، پایگاه هوایی «بَلَد» در شمال عراق، مقر نظامیان آمریکایی، در شامگاه شنبه، دوم اسفند، هدف حمله چهار فروند موشک قرار گرفته و پیش از آن هم اواخر بهمن‌ماه پایگاه هوایی اربیل مورد حمله موشکی قرار گرفته بود، حمله‌ای که مرگ یک پیمانکار نظامی نیروهای آمریکایی را به همراه داشت.

این حملات واکنش دولت جو بایدن در آمریکا را به دنبال داشت که در این زمینه به ایران هشدار می‌داد.

پس از آن جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه، نهم اسفند، در نامه‌ای به رهبران کنگره این کشور اطلاع داد که دستور او به ارتش ایالات متحده برای حمله به مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه مطابق اصل حق دفاع از خود و به تلافی این حملات بوده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳ مارس ۲۰۲۱