بریتانیا، فرانسه و آلمان خواستار حضور بی قید و شرط حکومت ایران در نشست اعضای برجام و آمریکا شدند

بریتانیا، فرانسه و آلمان روز پنجشنبه در یک بیانیه مشترک که به شورای حکام شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دادند، خواستار حضور بی قید و شرط جمهوری اسلامی در نشست غیررسمی اعضای برجام با حضور آمریکا شدند.

سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران در این بیانیه به فهرستی از اقدامات تهران در نقض تعهدات خود در برجام، به ویژه از ماه نوامبر گذشته به این سو، اشاره و نگرانی شدید خود را از آن اقدامات ابراز کردند.

سه متحد قدرتمند آمریکا در اروپا گفته‌اند عبور ایران از تعهدات برجامی‌اش علاوه بر آن که توافق را تضعیف می‌کند، بلکه کار جامعه بین‌المللی را برای حصول اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران دشوارتر از پیش می‌کند.

این سه کشور دلیل تعلیق ارائه قطعنامه پیشنهادی خود به شورای حکام در محکومیت اقدامات ایران در نقض برجام را دادن فرصت به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت ادامه تلاش‌ برای متقاعد کردن تهران به همکاری عنوان کردند.

نمایندگان بریتانیا، فرانسه و آلمان تاکید کردند دیپلماسی تنها راه خروج از بحران است و از ایران خواستند پیشنهاد اتحادیه اروپا برای برگزاری نشست غیررسمی اعضای فعلی برجام، با حضور آمریکا، را بدون هیچ پیش‌شرطی بپذیرد.

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۵ مارس ۲۰۲۱