نرگس محمدی نامزد دریافت جایزه نوبل صلح شد‎

سازمان عفو بین‌الملل نروژ و دو نماینده پارلمان این کشور، نرگس محمدی فعال حقوق بشر ایرانی و الهذلول، فعال حقوق مدنی عربستانی را برای دریافت جایزه نوبل صلح نامزد کردند. خانم محمدی در تماس با دویچه‌وله این خبر را تأیید کرد.

کاری اندرسن و کاری الیزابت کاسکی، دو نماینده پارلمان نروژ، نرگس محمدی فعال حقوق بشر و لُجین الهذلول فعال حقوق مدنی عربستانی را برای دریافت جایزه نوبل صلح نامزد کردند. آنها گفتند احترام به حقوق زنان فراتر از مرزهای دینی و سیاسی است که خاورمیانه را از هم جدا کرده است.

خانم نرگس محمدی در ارتباط با خبر معرفی خود روز جمعه ۲۲ اسفند (۱۲ مارس) به دویچه وله فارسی گفت: «من امروز با سازمان عفو بین‌الملل یک مصاحبه طولانی داشتم و در این مصاحبه مسئول عفو بین‌الملل نروژ این خبر (نامزدی برای جایزه نوبل صلح) را عمومی اعلام کردند و من هم با خبر شدم و خبرهای دیگری نیز برای من فرستادند که دو تن از نمایندگان پارلمان نروژ هم این کار را کرده‌اند و من را به اتفاق خانم لُجین الهذلول، فعال مدنی در عربستان، امسال برای جایزه نوبل نامزد کرده‌اند.»

نمانیدگان پارلمان نروژ گفتند در منطقه‌ خاورمیانه درگیری و تنش حاکم است و اهدای جایزه نوبل صلح به زنانی از عربستان و ایران می‌تواند به همزیستی مسالمت‌آمیز میان ایرانی‌ها و عربستانی‌ها کمک و یاری و به کاهش تنش‌ها کمک کند.

هردو نامزد معرفی شده برای جایزه نوبل صلح امسال اخیرا از زندان آزاد شده‌اند و هر دو اهدافی شبیه به هم دارند.

نرگس محمدی مهر ماه گذشته از زندان آزاد شد. او سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران است که با اتهاماتی چون فعالیت تبلیغی علیه نظام و تشکیل کارزار لغو اعدام به حبس طولانی مدت محکوم شده بود.

خانم محمدی در آبان ۹۸ همراه با چند زندانی زن دیگر، در همبستگی با اعتراضات آبان و آسیب‌دیدگان سیل و زلزله در دفتر زندان اوین تحصن کرده بود. رئیس زندان اوین، دی ماه ۹۸ او را با زور و ضرب و شتم به زندان زنجان فرستاد. سپس دادستانی زنجان “انتشار بیانیه‌های سیاسی، تشکیل کلاس‌های آموزشی و تحصن اعتراضی در بند زنان” را به عنوان مستندات یک پرونده تازه معرفی کرد.

نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر ۱۷ مهر ۹۹ بعد از پنج سال و نیم حبس آزاد شد. اما کمتر از دو ماه بعد از آزادی احضاریه‌ای به دست او رسید تا برای محاکمه در روز ۱۵ آذر به دادگاه برود.

لجین الهذلول، کنشگر حقوق زنان در عربستان سعودی است که اخیرا پس از دو سال و دو ماه حبس، نزد خانواده بازگشت. او در ماه مه ۲۰۱۸ همراه چند فعال مدنی دیگر به اتهام تبلیغ و تلاش برای حق رانندگی زنان دستگیر شد. چند ماه بعد از این دستگیری، زنان سعودی اجازه یافتند پس از دهه‌ها مبارزه، پشت فرمان بنشینند و رانندگی کنند.

لجین الهذلول که اینک ۳۱ سال سن دارد، در دسامبر ۲۰۱۸ در دادگاه جرایم تروریستی و با استناد به قانون “ضد ترور” به پنج سال و هشت ماه حبس محکوم شد. از آنجا که دو سال و ۱۰ ماه این حکم تعلیقی بود و لجین دو سال و دو ماه نیز در زندان به سر برده بود، آزادی او در اوایل ۲۰۲۱ دور از انتظار نبود.

پیش از این نیز خانم شیرین عبادی وکیل و فعال حقوق بشر ایرانی جایزه نوبل صلح را دریافت کرده است.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۳ مارس ۲۰۲۱