حمله موشکی به مناطق تحت اشغال ترکیه در شمال سوریه

دو شهر جرابلس و الباب در شمال سوریه که در اشغال نیروهای ترکیه قرار دارند، هدف حملات موشکی قرار گرفتند. بنا بر اعلام وزارت دفاع ترکیه، این موشک‌ها از نزدیکی حلب در منطقه‌ای که در دست نیروهای بشار اسد است، شلیک شده‌اند.

وزارت دفاع ترکیه از وقوع یک حمله موشکی به مناطق تحت اشغال ترکیه در شمال سوریه خبر داد. بر اساس این گزارش، موشک‌های شلیک شده از نزدیکی شهر حلب که در دست نیروهای دولتی سوریه قرار دارد شلیک شده‌اند.

تعداد زیادی شهروند غیرنظامی در اثر این حمله مجروح شده‌اند. آنکارا پس از این حملات با مقامات روسیه تماس گرفته و خواهان توقف فوری حملات موشکی شده است. این موشک‌ها به مناطق مسکونی و تانکرهای سوخت در شهرهای الباب و جرابلس در شمال سوریه اصابت کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن نیز وقوع این حملات و زخمی شدن غیرنظامیان را تایید کرده است.

در ماه جاری میلادی حمله موشکی دیگری به پالایشگاه‌های نفت در همین منطقه چهار کشته و ۲۴ مجروح به جا گذاشت. در ماه‌های اخیر نیز این مناطق هدف حملات موشکی متعدد قرار گرفتند اما نه دمشق و نه متحدش مسکو که در سوریه نیرو دارد، مسئولیت این حملات را نپذیرفتند.

ارتش ترکیه با همکاری متحدان سوری این کشور که از نیروهای شورشی هستند در سال ۲۰۱۶ مناطقی در شمال سوریه را از دست نیروهای کرد درآورده و اشغال کردند. در این عملیات که ترکیه نامش را “سپر فرات” گذاشته بود چندین شهر از جمله الباب و جرابلس به اشغال نیروهای شورشی سوریه تحت حمایت ترکیه درآمدند.

جنگ داخلی سوریه که در سال ۲۰۱۱ آغاز شده، تا کنون باعث کشته شدن ۳۸۷ هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها انسان شده است.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۵ مارس ۲۰۲۱