«امیر حکمتی برای جاسوسی علیه آمریکا به ایران رفته بود»

آسوشیتدپرس به مدارکی دست یافته دال بر این که امیر حکمتی سرباز پیشین نیروی دریایی آمریکا مظنون به “جاسوسی برای ایران” است. پلیس فدرال آمریکا از همان زمان دستگیری امیر حکمتی در ایران تحقیقات درباره او را آغاز کرده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس پلیس فدرال آمریکا، (FBI) به امیر حکمتی، سرباز پیشین نیروی دریایی آمریکا مظنون است که برای جمهوری اسلامی جاسوسی می‌کرده و اسناد محرمانه‌ای را در اختیار ایران قرار داده است.

او از سال ۲۰۱۱ به مدت چهار سال و نیم در ایران و به جرم جاسوسی برای آمریکا زندانی بود. امیر حکمتی در سال ۲۰۱۶ از زندان ایران آزاد شد و به آمریکا بازگشت و از جمهوری اسلامی به خاطر شکنجه و آزار خود در زندان شکایت کرد.

قاضی فدرال در سال ۲۰۱۷ حکم داد که ایران باید به حکمتی ۶۳٫۵ میلیون دلار غرامت بپردازد و قرار شد ۲۰ میلیون دلار از پول‌های مسدود شده ایران در آمریکا به او غرامت پرداخت شود، ولی این اتفاق هرگز نیافتاد.

آسوشیتدپرس می‌گوید پاسخ به این سوال که چرا چنین غرامتی به امیر حکمتی پرداخت نشد اکنون روشن شده است. پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) مظنون است که علت سفر او به ایران در سال ۲۰۱۱ نه دیدار مادربزرگ خود که جاسوسی برای ایران بوده است. این خبرگزاری می‌نویسد اف‌بی‌آی مدارکی در اختیار دادگاه قرار داده که نشان می‌دهد از دید پلیس فدرال آمریکا امیر حکمتی مشکوک به سفر به ایران «برای فروش اطلاعات طبقه‌بندی‌شده» است.

بنابر گزارش آسوشیتدپرس اف‌بی‌آی تحقیقات خود درباره امیر حکمتی را از همان زمانی آغاز کرد که او در ایران بازداشت و محاکمه او به جرم جاسوسی برای آمریکا شروع شد.

این اتهامات هنوز به شکل رسمی به امیر حکمتی وارد نشده است و خود او این اتهامات را به شدت رد می‌کند.

امیر میرزایی حکمتی ۱۰ سال پیش از مسیردوبی به ایران رفت و دو هفته پس از ورود به ایران بازداشت شد. حکمتی تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی دارد و در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ به عنوان تفنگدار نیروی دریایی آمریکا فعالیت می‌کرده و مدتی نیز در عراق مأمور خدمت بوده است.

تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پس از بازداشت امیر حکمتی، در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۹۰ در برنامه‌ای با عنوان “اعترافات جاسوس آمریکا” فیلمی از امیر حکمتی را پخش کرد که او در این فیلم به جاسوسی برای سازمان اطلاعاتی آمریکا “اعتراف” کرد.

حکمتی ابتدا محکوم به اعدام شد، اما بعدها همراه با چند زندانی دوتابعیتی دیگر از جمله جیسون رضائیان، خبرنگار واشینگتن‌پست، سعید عابدینی، کشیش، و نصرت‌الله خسروی رودسری، در مقابل هفت زندانی ایرانی در آمریکا مبادله شد.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۶ مارس ۲۰۲۱