آجیل گران و دست‌نیافتنی نوروز؛ سال به سال، دریغ از پارسال!

با نزدیک شدن به نوروز قیمت آجیل و شیرینی آنقدر گران شده که بسیاری از خانواده‌ها توان خرید حتا یک کیلوگرم آجیل را ندارند.

گزارش‌ها از ایران بیانگر آنست که مردم بیشتری امسال نمی‌توانند آجیل و شیرینی و تنقلات نوروز را تهیه کنند. این گزارش‌ها نشان می‌دهد که نوروز ۱۴۰۰ مانند سال‌های گذشته حتی مانند نوروز ۱۳۹۹ هم نخواهد بود و این روزها عبارت «سال به سال، دریغ از پارسال» در زندگی ایرانیان مصداق بارزی دارد.

روزنامه «توسعه ایرانی» در گزارشی نوشته که «نوروز با لباس و کفش نو و میوه و شیرینی و آجیل و هفت‌سین و سبزی‌ پلو ماهی و… پیوندی دیرینه دارد. کرونا و غیرکرونا هم نمی‌شناسد. اگر در خانواده کودکی هم باشد که این ملزومات ضروری‌تر می‌نماید و با نبود آنها شادی‌‌ها رنگ می‌بازد و حسرت رخ عیان می‌کند. با این حال امسال ظاهرا در خانه‌های بسیاری از ایرانیان این اقلام تشریفاتی! تلقی می‌شود که باید از خیر آن گذشت. گرانی افسارگسیخته، سرسام‌آور و دم‌ به دم فزاینده از یک سو و حقوق‌هایی که کفاف نیازهای اولیه زندگی را هم نمی‌دهد، به عید امسال رنگ و بویی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته بخشیده است.»

برای نمونه بررسی قیمت‌های اعلامی میوه‌های شب عید در اسفند ۹۹ و مقایسه‌اش با اسفند ۹۸ نشان از افزایشی بین ۱۱ تا ۶۸ درصدی قیمت‌ها دارد.

همچنین یکی از اقلامی که گرانی آن این روزها مورد توجه است قیمت آجیل است. قیمت برخی مغزهای آجیل نسبت به یکی دو سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد و برخی دیگر تا ۵۰ درصد و شاید ۸۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که مسئولان به‌جای کاهش فاصله بین قدرت خرید مردم و قیمت مواد غذایی و دیگر اقلام، همواره وعده بهبود اوضاع را می‌دهند یا با انتشار فهرستی از «قیمت مصوب» دلخوش هستند که روی کاغذ اقتصاد کشور را مدیریت کرده‌اند.

حسین آقاحسینی رئیس اتحادیه خواروبارفروشان قم گفته که بسیاری از مردم در میان انواع آجیل فقط قادر به خرید تخمه آفتابگردان هستند: «توان خرید مردم در ایام نوروز امسال به نسبت سال‌های گذشته به دلیل افزایش چند درصدی قیمت‌ها خیلی کمتر شده‌است، لذا اگر شما سال قبل یک کیلو آجیل خرید داشتید امسال با لحاظ قیمت‌های سرسام‌آور این خشکبار شاید با زحمت زیاد تنها قادر به خرید نیم‌کیلو و یا کمتر از آن باشید و در بین خشکبار نیز قدرت خرید مردم در اغلب موارد کفاف تخمه آفتابگردان را بدهد. برای خرید آجیل اکثرا به صورت جزئی خرید می‌شود، برای مثال یک جعبه کشمش در سال‌های قبل حدود ۱۰۰ هزار تومان قیمت داشت اما امسال به بیش ۴۰۰ هزار تومان نیز رسیده‌ است.»

قیمت هر کیلو پسته در بازار از ۳۸۰ تا ۷۰۰ هزار تومان در شمال شهر، هر کیلو بادام هندی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان، هر کیلو بادام و فندق ۲۸۰ تا ۳۸۰ هزار تومان است.

در گزارش‌ها به نقل از بازاریان آمده که «همه ‌چیز در بازار وجود دارد، اما جیب مردم خالی است.» آنها از اینکه مردم «می‌آیند و قیمت می‌گیرند و سری تکان داده می‌روند» ناراضی هستند و می‌گویند: «قدرت خرید وجود ندارد… پول نیست…»

علی نوری سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار اصفهان گرانی بزرگ در چند سال اخیر را موجب خارج شدن آجیل از اولویت‌های خرید مردم به ‌خصوص در شب عید می‌داند. او گفته که آجیل از سبد غذایی مردم حذف شده بطوری که اکنون آجیل فراوان در بازار موجود است اما مشتری ندارد.

محسن جلیلی‌پور رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان یزد نیز با بیان اینکه خوشبختانه مشکلی در تأمین و توزیع آجیل شب عید وجود ندارد گفته که «متأسفانه توان اقتصادی مردم بسیار کاهش یافته و به عبارتی جیب آنها تأمین نیست.»

او با اشاره به افزایش ۱۵ تا ۳۰ درصدی قیمت آجیل بر اساس نوع و کیفیت آن در مقایسه با سال گذشته گفته که «عامل گرانی آجیل ناشی از کمیابی آن در بازار نیست بلکه به دلیل افزایش نرخ‌های حاشیه‌ای همچون افزایش قیمت حمل و نقل و دستمزد کارگران بوده است.»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۸ مارس ۲۰۲۱