کارشناسان سازمان ملل: احمدرضا جلالی در آستانه مرگ است، شکنجه‌اش را متوقف کنید

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل خواستار آزادی فوری احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی-سوئدی شده و اعلام کردند که او در سلول انفرادی در آستانه مرگ است.

احمدرضا جلالی پژوهشگر ایرانی- سوئدی اردیبهشت ۹۵ پس از سفر به ایران برای شرکت در یک کنفرانس علمی بازداشت شد. او به اتهام «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده است. آقای جلالی این اتهامات را قویا رد کرده است.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده‌اند که شرایط آقای جلالی پس از گذراندن بیش از صد روز در سلول انفرادی «حقیقتا وحشتناک» است و «فقط یک کلمه برای توصیف بدرفتاری شدید جسمی و روانی با آقای جلالی وجود دارد، و آن شکنجه است».

این کارشناسان توضیح داده‌اند که مقامات زندان ۲۴ ساعت شبانه‌روز در سلول کوچک وی چراغ پرنور روشن نگه می‌دارند تا او را از خواب محروم کنند.

به گفته کارشناسان سازمان ملل، آقای جلالی دچار کاهش شدید وزن شده و در صحبت کردن مشکل پیدا کرده است.

ویدا مهران‌نیا، همسر آقای جلالی، که مقیم سوئد است پیش از این با ارسال نامه به مقام‌های جمهوری اسلامی نوشته بود:‌ «تهدیدات مکرر به اعدام، تهدید به سلول انفرادی تا زمان نامحدود، اعمال انواع شکنجه‌های روحی و … منجر به حملات درد قلبی و حتی افکار خودکشی در احمدرضا جلالی گردیده است.»

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل هشدار می‌دهند که آقای جلالی ممکن است به زودی در بازداشت جان خود را از دست بدهد.

به گفته آنها حبس آقای جلالی در سلول انفرادی طولانی‌مدت نمونه بارزی از استفاده سیستماتیک سلول انفرادی در ایران برای مجازات و تحت فشار قرار دادن بازداشت‌شدگان، از جمله برای گرفتن اعترافات اجباری است.

یازدهم اسفندماه ۲۹ نفر از فعالان سیاسی و مدنی که در دوران بازداشت خود مدت‌ها در سلول‌ انفرادی محبوس بودند، با ثبت دادخواستی علیه سلول انفرادی اعلام کردند که «تحمل حبس انفرادی، بسیاری از متهمان را به بیماری‌های جسمی و روحی دچار کرده» است.

آنها تاکید کردند که «اخذ اعتراف و اقرار تحت شکنجه روحی و روانی حاصل از سلول انفرادی» زمینه‌ساز «صدور احکام سنگین زندان و حتی اعدام توسط دادگاه‌ها» شده است.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از دولت، مجلس و قوه قضائیه ایران خواسته‌اند که استفاده از سلول انفرادی را به عنوان نوعی مجازات متوقف کرده و به عنوان اولین گام برای لغو مجازات اعدام، این مجازات را معلق کنند.

پیش از این برندگان جایزه نوبل از رشته‌های مختلف و از سراسر جهان با امضای طوماری از آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواسته بودند تا این پزشک و پژوهشگر ایرانی-سوئدی را آزاد کند تا او بتواند به خانه و زندگی‌اش بازگردد.

حکومت جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر تعداد زیادی از اتباع خارجی و ایرانی‌های دوتابعیتی را به اتهام‌های گوناگون از جمله جاسوسی، همکاری با نهادهای امنیتی خارجی و یا اقدام علیه نظام بازداشت کرده است. برخی از این افراد با زندانیان ایرانی در کشورهای مبادله شده‌اند.

دولت‌های غربی و گروه‌های مدافع حقوق بشر، ایران و چین را متهم می‌کنند که برای آزاد کردن افراد موردنظر خود در کشورهای غربی، از روش «دیپلماسی گروگانگیری» استفاده می‌کنند.

دولت کانادا روز دوشنبه ۲۷ بهمن اعلام کرد که با همکاری ۵۷ کشور از جمله آمریکا و آلمان، برای جلوگیری از «بازداشت خودسرانه» اتباع خارجی با اهداف دیپلماتیک اقداماتی را در دستور کار قرار داده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۸ مارس ۲۰۲۱