برگزاری تجمعات اعتراضی در کشور

پنجشنبه ۲۸ اسفندماه، شماری از بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی دستکم در ۶ شهر از جمله تهران، اراک، کرمان، اردبیل، اهواز و خرم آباد در مقابل سازمان تامین اجتماعی، جمعی از کارگران شرکت آبفای اهواز مقابل استانداری این شهر و تعدادی از کارکنان پالایشگاه هشتم پارس جنوبی بوشهر در محل کار خود، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

بر اساس این گزارش، این معترضان برخی از مطالبات خود را افزایش مستمری های دریافتی در موازات خط فقر، اجرای قانون همسان سازی حقوق، اجرای دقیق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، رفع مشکلات بیمه تکمیلی، پرداخت پاداش آخر سال و همچنین محاسبه سوابق مشاغل سخت و زیان آور در محاسبات متناسب سازی، عنوان کردند.

در تهران بازنشستگان معترض، ضمن رونمایی از بنر هایی اعتراضی، شعار هایی از قبیل: «فقط کف خیابون به دست می‌آد حقمون، کشتی بازنشسته چرا به گل نشسته، مجلس دولت بس است فریب ملت”

دولت که طی سال جاری به وظایف خود در قبال بازنشستگان تامین اجتماعی عمل نکرده است، اجرای همسان‌سازی و افزایش حقوق بازنشستگان را به سال ۱۴۰۰ موکول کرد و وعده داد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به عنوان علی‌الحساب به بازنشستگان پرداخت کند، اما این آخرین وعده دولت به بازنشستگان نیز عملی نشد.

پیش از این نیز بازنشستگان تامین اجتماعی، در دفعات مختلف دست به تجمعات سراسری زده بودند.

تجمع کارگران شرکت آبفای اهواز
به گزارش ایلنا، صبح امروز پنجشنبه ۲۸ اسفندماه، گروهی از کارگران شرکت آبفای اهواز، در ادامه پیگیری مطالبات مزدی خود در مقابل ساختمان استانداری این شهر، دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش، کارگران به صورت نمادین با پهن کردن سفره خالی مقابل ساختمان استانداری این شهر، به عدم پرداخت معوقات مزدی خود اعتراض کردند.

به گفته این کارگران، روز به روز بر بدهی‌های آنها افزوده می‌شود اما هیچ راه‌حل مناسبی از سوی مسئولان آب و فاضلاب، ارائه نی‌گردد

آنها می‌گویند به غیر از دو ماه تعویق مزدی و مطالباتی از فروردین و تیرماه طلبکارند و چندین ماه است که حق بیمه آنها به سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است.

کارگران نگرانند که در آستانه سال نو، کارفرما بخشی از مطالبات معوقه و عیدی آن‌ها را نپردازد.

آنها در ادامه تصریح کردند: در روزهای گذشته برای پیگیری مطالبات صنفی خود مقابل ساختمان چند نهاد دولتی و غیردولتی مراجعه کردیم اما هنوز اتفاقی که نشان از پرداخت مطالبات ما کارگران داشته باشد، نیفتاده است.

این کارگران در خاتمه گفتند: تصور ما این بود که مسئولان استانی پیگیر وضعیت شغلی ما خواهند شد، در حال حاضر وضعیت مالی کارگران مناسب نیست و آنان از تامین معاش خود ناتوان شده‌اند و انتظارمان این است که مسئولان کشور به این مساله ورود کنند.

تجمع کارکنان شرکت پارس جنوبی بوشهر
به گزارش تسنیم، امروز پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹، تعدادی از کارکنان شرکت oico پالایشگاه هشتم، پارس جنوبی بوشهر، در محل کار خود دست به تجمع زدند.

بنابر این گزارش، این کارکنان نسبت به کسر حقوق، عدم واریز بیمه، بی کیفیتی غذا، نداشتن سرویس ایمن و با کیفیت، تهدید و اخراج بعضی از کارکنان، و امضای اجباری، اعتراض داشتند.

آنها اعلام کردند که تمامی راه ها و مراحل قانونی از قبیل مراجعه به مسئولین پالایشگاه و مدیران اداره اشتغال طی شده است، اما تا کنون هیچ گونه جواب و پاسخ مشخصی دریافت نکرده اند.

این کارگران به مدت سه روز است که جهت احقاق حقوق خود تجمع کرده اند و می گویند قصد دارند تا دریافت کلیه مطالبات قانونی این رویه را ادامه دهند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۰ مارس ۲۰۲۱