ابراز نگرانی بورل نسبت به فاصله گرفتن تهران از تعهدات هسته‌ای

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به مذاکراتی که در مورد ایران و برجام با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا داشت، نسبت به فاصله گرفتن تهران از تعهدات خود ابراز نگرانی کرد.

بورل پس از دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا، با تاکید بر همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آمادگی آمریکا برای بازگشت به برجام استقبال کرد و گفت «روی این موضوع کار خواهیم کرد.»

پیش‌تر آنتونی بلینکن گفته بود که اکنون توپ در زمین ایران است.

مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل در واکنش به این اظهارات گفت که «آمریکا خود ناقض برجام است و دولت بایدن همچنان سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ را اجرا می‌کند.»

بایدن از هفته‌ها پیش پیشنهاد بازگشت به برجام و مذاکره با تهران را روی میز گذاشته است.

اما مقامات جمهوری اسلامی هنوز به این پیشنهاد پاسخ نداده‌اند. آنها بر لغو همه تحریم‌ها تاکید دارند. از سوی دیگر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در تازه‌ترین اظهارات خود تاکید کرده که منافع ایران در برجام تامین نشده است. او از ماه‌ها قبل لغو تحریم‌ها را به عنوان شرط از سرگیری مذاکرات مطرح کرده بود.

باوجود اعلام آمادگی عمومی آمریکا برای مذاکره، به نظر نمی‌رسد کاخ سفید نیز تا پیش از روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ در ایران به طور جدی به دنبال توافق با تهران باشد.

هرچند به نظر می‌رسد مذاکرات پشت پرده ادامه دارد، دو طرف فعلا در مرحله ارزیابی شرایط قرار دارند.

از سوی دیگر باتوجه به تحولات منطقه‌ای از جمله شکل‌گیری اتحاد بین کشورهای عربی و اسرائیل، برجام آنگونه که بورل می‌گوید دیگر به عنوان یک دستاورد دیپلماسی چندجانبه کاربرد نخواهد داشت.

در چنین شرایطی، توافقی فراتر از بحث هسته‌ای با در نظرگرفتن نگرانی‌های منطقه‌ای گزینه پیش روی ایران و آمریکا به نظر می‌رسد که باتوجه به مواضع تهران، حرکت در مسیر تحقق آن آسان نخواهد بود.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۵ مارس ۲۰۲۱