نخست‌وزیر عراق : رژه شبه‌نظامیان “ربع الله”وابسته به حکومت ایران ، به هدف بر هم زدن امنیت عراق است

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در واکنش به رژه نیروهای گروه موسوم به “ربع الله” در بغداد گفته است که سلاح در دست “برخی از گروه‌ها موجب ناامیدی در جامعه می‌شود”.

روز گذشته (پنجشنبه) نیروهای یک گروه شبه نظامی به نام “ربع الله” با تعداد زیادی خودرو در مناطق مهمی از بغداد از جمله در نزدیکی وزارت کشور، دست به رژه نظامی زدند. مسئولان امنیتی عراق این گروه را یکی از گروه های تحت کنترل “کتائب حزب الله”‌، از گروه‌های نزدیک به حکومت ایران می‌دانند. کتائب حزب‌الله بیش سایر گروه‌های شیعی حاضر در حشد شعبی، تشکل فراگیر شبه‌نظامیان شیعی نزدیک به رژیم ایران، با دولت الکاظمی و نیروهای آمریکایی ستیز دارد.

نخست وزیر عراق این اقدام گروه ربع‌الله را تحریک‌آمیز خواند و هدف از رژه شبه‌نظامیان در بغداد را “برهم زدن وضعیت امنیتی و دور کردن عراق از ایفای نقش واقعی خود” دانست.

وی در ادامه افزود: «کسانی هستند که معتقدند باید با سلاح حکومت را تهدید کنند.

الکاظمی گفت که کشورش از کسی هراسی ندارد اما جنگ و درگیری بس است و ما نمی‌خواهیم تجربه دوره صدام حسین را تکرار کنیم.

میدل ایست نیوز نیز در این باره نوشته است: “عناصر این گروه، خودروهایشان را که حامل سلاح‌های متوسط، راکت‌انداز و تجهیزات نظامی دیگری بود به خیابان‌ها آورده و در میان نیروهای امنیتی عراق که همانند شهروندان عادی نظاره گر این صحنه بودند، اقدام به بستن برخی از جاده‌های اصلی و فرعی کردند و با شهروندان و در خیابان و یا در خودروهایشان درگیر شدند”.

گروه “ربع الله” دراین رژه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که “از هرکسی که علیه آمریکا و وابستگانشان سلاح در دست گیرد استقبال می‌کند”.

در این بیانیه “ربع الله” ضمن هشدار از “کاهش ارزش پول عراق در برابر دلار نوشته شده که ما دستان اعضای شریف پارلمان عراق که خواستار کاهش قیمت دلار آمریکا در مقابل دینار عراق هستند، می‌فشاریم”.

در این بیانیه همچنین نسبت به اختصاص سهم بودجه اقلیم کردستان از بودجه مالی عراق هشدار داده شده است.

در تصاویر و فیلم‌هایی که از این رژه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده ده‌ها خودرو حامل سلاح دیده می‌شود که در مناطقی از بغداد از جمله الکراده، الجادریه، الدوره، بزرگراه محمد القاسم و در نزدیکی وزارت کشور عراق در حرکت هستند و نوشته‌هایی را در دست دارند که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر و احمد ابورغیف، مسئول تحقیق در پرونده فساد را تهدید می‌کنند.

منابع امنیتی عراق در این خصوص گفته‌اند که این اقدام گروه ربع الله حرکتی سیاسی علیه ابورغیف مسئول تحقیقات در خصوص عملیات قتل، ربایش و بمباران منطقه الخضراء بوده است.

حشد الشعبی عراق در واکنش به قدرت‌نمایی گروه ربع‌الله بیانیه‌ای صادر کرد و اقدام نیروهای خود را در چارچوب اوامر فرمانده کل نیروهای مسلح و با هماهنگی با ستاد فرماندهی مشترک عراق دانسته است. در این بیانیه “هرگونه تحرک نظامی واحدهای حشدالشعبی در بغداد قاطعانه تکذیب” شده است.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر نیز با انتشار یک توییت در واکنش به اقدام گروه ربع الله ضمن رد “روی آوردن به سلاح برای تحقق مطالبات”، از دولت خواسته که از وقوع دوباره این اتفاقات جلوگیری کند و از الحشد الشعبی نیز “مجازات این گروه یا اعلام برائت از آن” را درخواست کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۲۷ مارس ۲۰۲۱