رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی ایران :چرا به مردم دروغ گفتید ، معلوم بود واکسن ایرانی به بهار ۱۴۰۰ نمی‌رسد

محمدرضا ظفرقندی ،رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی ایران اجرای طرح واکسیناسیون سراسری علیه کرونا با واکسن ایرانی در ۱۴۰۰ را غیرممکن دانسته و گفت: «معلوم بود که زحمات دانشمندان کشور برای تولید واکسن کرونا در ماه‌های اول ۱۴۰۰ به نتیجه نخواهد رسید».

پیشتر نیز دکتر ملک زاده معاون مستعفی وزیر بهداشت گفته بود که ایران زیر ساخت های لازم برای تولید واکسن کرونا را ندارد و حکومت به مردم دروغ می گوید

محمدرضا ظفرقندی در ادامه  گفت با توجه به اینکه آشکار بود تولید واکسن در اوایل امسال به نتیجه نمی‌رسد، «اصرار داشتیم که پیش‌خرید واکسن‌های معتبر انجام شود».

وی  با اشاره به تعداد پایین واکسن‌های وارداتی از سه کشور هند، چین و روسیه، گفت: «این میزان واکسن‌ها پاسخگوی نیاز کادر درمان کشور هم نیست و برای همین امیدواریم که به‌زودی با ورود اولین محموله واکسن کوواکس تزریق واکسن برای اعضای سازمان نظام پزشکی را آغاز کنیم.»

پیش‌بینی و وعده‌های داده‌شده به ایران از دریافت واکسن کرونا تا به  امروز محقق نشده است و  بنا بر گفته مقامات وزارت بهداشت «ایران برای خرید بیش از ۴۲ میلیون دز واکسن اقدام کرده بود و خرید بیش از ۲۱ میلیون دز واکسن از مسیر خرید مستقیم و سبد کواکس» هم قطعی شده بود اما تا پایان سال ۹۹، دو میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسنی که ایران منتظرش بود، نرسید.تا امروز، (آدینه )  طبق اعلام مقامات بهداشتی، ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینو فارم چین وارد کشور شده است.

آگاهان امور می گویند:  با احتساب محموله‌های جدید واکسن اسپوتنیک مجموع واکسن‌های دریافت شده از روسیه به حدود ۶۰۰ هزار رسیده است. از واکسن‌های واردات  هم قرار بود که ۵۰۰ هزار دوز وارد کشور شود که فقط ۱۲۵ هزار دوز وارد شد. دادستانی هند نیز اخیرا  جلوی انتقال باقیمانده واکسن‌ها به ایران را گرفته است.

ظفرقندی در ادامه تاکید کرد : «واکسن در پکیج‌های با تعداد ۱۰۰ هزار و ۲۰۰ هزار تحویل می‌شود که حتی امکان واکسیناسیون فاز اول کشوری برای اعضای کادر درمان و افراد آسیب‌پذیر را تأمین نمی‌کند.»

آگاهان امور در این باره می گویند : ایران موفق نخواهد شد فاز اول واکسیناسیون عمومی را طبق برنامه پیش ببرد. از سوی دیگر وعده شروع واکسیناسیون سراسری علیه کرونا با استفاده از واکسن ایرانی نیز هرگز محقق نخواهد شد.

در ادامه گفته اند: واکسن‌های موسسه پاستور ایران، گروه دارویی برکت، سازمان پژوهش و نوآوری‌های دفاعی و موسسه رازی که به‌عنوان واکسن‌های ایرانی، امیدهای تولید واکسن داخلی هستند، هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده‌اند.

یکی از دلایل این تأخیر، نبود مواد اولیه و کمبود “رزین و ژل” است. همین کمبود باعث شد برنامه تولید مشترک ایران و روسیه برای تولید واکسن اسپوتنیک وی نیز به اجرا درنیاید.

سبد کواکس، شامل واکسن‌های تائید شده و مجوز دار در سراسر جهان است اما ایران، بنا به دستور علی خامنه‌ای، مجاز به خرید واکسن‌های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی نیست.

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۳ آوریل۲۰۲۱