شش جام باده شاید برای نور چشم مفید باشد

بنا بر نتایج یک تحقیق علمی جدید، نوشیدن هفته‌ای شش لیوان شراب می‌تواند برای سلامت چشم مفید باشد.

این پژوهش نشان می‌دهد کسانی که هفته‌ای تا ۱۴ واحد الکل مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به آب مروارید قرار دارند.

آب مروارید، لکه‌های ابرمانندی است که در عدسی چشم پدیدار می‌شود و ممکن است به ضعف بینایی منجر شود. این بیماری بیشتر در افراد مسن شایع است. عمل آب مروارید شایع‌ترین عمل جراحی در بریتانیا است و سالانه ۴۵۰ هزار جراحی از این نوع در انگلستان انجام می‌شود.

بنیاد بیمارستان چشم مورفیلدز، وابسته به سازمان ملی خدمات درمانی با همکاری موسسه چشم‌ پزشکی یونیورسیتی کالج لندن، به بررسی رابطه میان عمل آب مروارید و مصرف الکل پرداختند.

در این تحقیق که تا به امروز در نوع خود بزرگترین بوده است، داده‌های بیش از ۴۹۰ هزار نفر از بیو بانک بریتانیا و موسسه تحقیقات مشترک اپیک-نورفولک گرفته و بررسی شد. شرکت‌کنندگان در این پژوهش‌ها، اطلاعات دقیق سلامت، سبک زندگی و تاریخچه زندگی خود را در اختیار محققان قرار دادند.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد احتمال انجام عمل آب مروارید روی کسانی که الکل را در محدوده‌ای که دولت توصیه کرده یعنی ۱۴ واحد در هفته، مصرف کرده‌اند، کمتر بوده است.

خطر ابتلا به این بیماری در کسانی که شراب مصرف کرده‌اند، در مقایسه با مصرف‌کنندگان آبجو و نوشیدنی‌های تقطیری کمتر بوده است. احتمال انجام عمل آب مروارید برای آن دسته افراد که دست کم پنج بار در هفته شراب نوشیده‌اند، در مرکز اپیک-نورفولک ۲۳ درصد و در بیوبانک بریتانیا، ۱۴ درصد کمتر بوده است.

دکتر شارون چوآ، نویسنده اصلی این مقاله، که در نشریه چشم پزشکی منتشر شده است، گفت که علت این رابطه ممکن است آنتی‌اکسیدان موجود در شراب باشد.

چوآ گفت: «ممکن است علت ابتلا به آب مروارید، آسیب تدریجی ناشی از فشار اکسیدی در طول عمر فرد باشد. این که یافته‌های ما مخصوصا در مورد شراب‌نوشان صادق بوده است، شاید نشان‌دهنده نقش حفاظتی پلی‌فنول‌اکسیدان‌ها از چشم باشد، ماده‌ای که در شراب قرمز فراوان است.»

دکتر آنتونی خواجه، سرپرست این پژوهش، افزود: «در این یافته‌ها شاهد واکنش دوزی بودیم، یعنی به مدارکی دست پیدا کردیم که نشان می‌داد هرچه مصرف الکل بیشتر باشد، البته تا یک حد متوسط در چارچوب مقدار توصیه‌شده کنونی، احتمال نیاز فرد به عمل جراحی آب مروارید در آینده کاهش می‌یابد. این یافته نشان‌دهنده نقش مستقیم مصرف الکل در ابتلا به آب مروارید است اما برای بررسی این موضوع، به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.»

سازمان ملی خدمات درمانی به زنان و مردان توصیه می‌کند: «معمولا بیش از ۱۴ واحد در هفته» الکل ننوشید تا «خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از مصرف الکل را کاهش دهید.» در این توصیه‌نامه همچنین آمده است: «اگر هفته‌ای ‍۱۴ واحد الکل مصرف می‌کنید بهتر است این مقدار را به طور یکنواخت بین سه روز یا بیشتر پخش کنید.»

اگر مقدار مصرف الکل خودتان یا دیگری موجب نگرانی‌ شما است، سازمان ملی خدمات درمانی توصیه می‌کند به پزشک خود مراجعه کنید.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۳ آوریل۲۰۲۱