دستکم ۲۳ تجمع اعتراضی برگزار شد

امروز یکشنبه ۱۵ فروردین، شماری از بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی دستکم در ۲۲ شهر از جمله تهران، اراک، خرم آباد، اهواز، کرج، ساری، کرمانشاه، اردبیل، اصفهان، قزوین، گرگان، ایلام، کرمان، نیشابور، رشت، شیراز، شوش، تبریز، مشهد، سنندج، شوشتر و یزد در مقابل سازمان تامین اجتماعی شهرهای خود و جمعی از کارگران شرکت معادن آسمینون منوجان در محور کهنوج به بندرعباس، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

همزمان بازنشستگان کارگری با انتشار بیانیه‌ای به تشریح مطالبات مزدی و غیر مزدی خود پرداختند.

در این بیانیه بازنشستگان بخشی از مطالبات خود را اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی بر روی فیش حقوق فروردین ماه، افزایش سالیانه حقوق، پرداخت مزایای شغلی نظیر کمک معیشت، حق مسکن، حق عائله‌مندی و اولاد، اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ۱۴۰۰ بر اساس بودجه ۸۹ هزار میلیاردی مصوب مجلس شورای اسلامی، حذف کلمه سنوات ارفاقی از احکام و جایگزین شدن سنوات استحقاقی سخت و زیان‌آور، پرداخت حق منطقه جنگی استانهای مرزی به همه بازنشستگانی که در آن مناطق هنگام جنگ مشغول خدمت بوده‌اند، واگذاری سرمایه شرکت‌های شستا به بازنشستگان که متعلق به کارگران و بازنشستگان بوده و حذف دو درصد کسر حقوق از بازنشستگان به خاطر دفترچه‌های درمانی عنوان کردند.

بازنشستگان معترض، ضمن رونمایی از بنرهایی اعتراضی، شعارهایی از قبیل “خیلی دروغ شنیدیم ما دیگه رای نمیدیم” و “حاصل کار دولت غارت پول ملت” سر دادند.

دولت که طی سال گذشته به وظایف خود در قبال بازنشستگان تامین اجتماعی عمل نکرده است، اجرای همسان‌سازی و افزایش حقوق بازنشستگان را به سال ۱۴۰۰ موکول کرد و وعده داد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به عنوان علی‌الحساب به بازنشستگان پرداخت کند، اما این آخرین وعده دولت به بازنشستگان نیز عملی نشد.

پیش از این نیز بازنشستگان تامین اجتماعی، در دفعات مختلف دست به تجمعات سراسری زده بودند.

تجمع کارگران شرکت معادن آسمینون منوجان
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، امروز یکشنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۰، کارگران شرکت معادن آسمینون منوجان در محور کهنوج به بندرعباس دست به تجمع زدند.

تجمع این کارگران در اعتراض به تعطیلی معادن و بیکار شدن بیش از ۱۲۰۰ کارگر صورت گرفته است.

در این گزارش آمده است، کارگران این معادن در تاریخ ۹ تیرماه ۹۹، به دلیل عدم دریافت معوقات مزدی دست از کار کشیده و اعتصاب کرده بودند که مدیران این شرکت از ده ها کارگر اعتصاب کننده شکایت کردند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۵ آوریل۲۰۲۱