کشتار آبان۹۸؛ محمود صادقی: به شمخانی گفتم می‌خواهید همه را بکشید؟ گفت «ما می‌زنیم!»

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی اظهارات محمود صادقی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی را که در آن از علی شمخانی در مورد کشتار مردم در اعتراضات «آبان ۹۸» نقل قول آورده «بی‌اساس» خوانده و هشدار داده است که این اظهارات قطعاً «پیامدهای کلان امنیتی خواهد داشت.»

محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی در یک مصاحبه گفت «من به آقای شمخانی اون روز گفتم آقا مردم‌ هستن اینا، دارن می‌کشن مردم را تو خیابونا، چه کار می‌کنید؟ اگر مردم نرفتن و وایسادن می‌خواهید همه‌ی مردم را بکشید؟ شمخانی به من گفت: ولو بلغ ما بلغ! ما می‌زنیم…!»

وی در این مصاحبه افشا کرد که بعد از قتل ‌عام مردم «قصد استیضاح رحمانی فضلی وزیر کشور را داشتیم» اما با هیات رئیسه مجلس «ساخت و پاخت» کردند و اجازه ندادند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا روحانی از افزایش قیمت بنزین خبر نداشت گفت «او دروغ می‌گوید» و «جوک» می‌گوید. وی افزود «افزایش نرخ بنزین تصمیم سران قوا و با هماهنگی رهبری بوده چون کفگیر دولت به تهِ دیگ خورده بود نفت تحریم شده بود.»

صادقی در بخش دیگری از این مصاحبه می‌گوید: «خبرنگار ایلنا به من گفت از شورای ‌عالی امنیت ملی به ما هشدار دادند در مورد افزایش قیمت بزنین هیچی نگن.»

صادقی در ادامه می‌گوید پس از اعتراضات به رباط کریم و شهرستان‌های اطراف استان تهران رفته و آمار تلفات را ثبت کرده‌اند اما «به خاطر مصلحت نظام چیزهایی را در سینه حبس کردیم!… از رحمانی فضلی پرسیدیم چرا به سرشان شلیک کردید گفت به پایشان هم زدیم… حتا برای شمارش مجروحان و کشته‌ها اجازه نداند کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تحقیقات کند.»

محمود صادقی افزود: «در برخورد با معترضین دیگر بحث دولت نیست و نیروهای امنیتی و نظامی و شبه‌نظامی ریختند سر مردم.»

خبرنگار (علی علیزاده) می‌گوید در آن کشتار شمخانی و رحمانی‌ فضلی همدست بودند؛ محمود صادقی می‌گوید «بله».

او گفت «من به آقای شمخانی اون روز گفتم آقا مردم‌ هستن اینا، دارن می‌کشن مردم را تو خیابونا، چه کار می‌کنید؟ اگر مردم نرفتن و وایسادن می‌خواهید همه‌ی مردم را بکشید؟ شمخانی به من گفت: ولو بلغ ما بلغ؛ ما می‌زنیم…!»

حالا پس از یک هفته که از انتشار این گفتگو می‌گذرد، شورای امنیت ملی رژیم ایران امروز ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ در بیانیه‌ای این اظهارات را «غیرواقعی و بی‌اساسی» خوانده و اعلام کرده است که «تماماً کذب و عاری از واقعیت است.» در این بیانیه آمده «دریابان شمخانی هیچگونه گفتگوی دوجانبه با آقای صادقی نداشته‌اند.»

در این بیانیه همچنین تأکید شده «با توجه به اظهارات مشابه از سوی صادقی در موضوعات مختلف که عمدتا بدون ارائه هرگونه مستند قابل دفاع مطرح شده، سوء‌ نیت نامبرده از بیان موضوعاتی از این دست محرز است.»

شورای‌عالی امنیت ملی نظام همچنین هشدار داد «صحبت‌های غیرواقعی اخیر نامبرده صرف نظر از اهداف سیاسی آن، بطور قطع دارای پیامدهای کلان امنیتی برای کشور بوده و قابل اغماض نیست لذا موضوع، برای روشن شدن ابعاد و قصد و نیت وی از این اظهارات از طریق مراجع قضایی ذیصلاح پیگیری خواهد شد.»

در جریان کشتار آبان ۱۳۹۸ طبق آماری که خبرگزاری رویترز به نقل از منابع داخل نظام منتشر کرد ۱۵۰۰ نفر کشته شدند اما مسئولان نظامی بطور رسمی کشته شدن بین ۲۳۰ تا ۳۰۰ نفر را تأیید می‌کنند. در آن سرکوب خونین همچنین هزاران تن زخمی و دستگیر شدند.

در همین ارتباط، اوایل اسفند ۱۳۹۹ وبسایت «حقوق بشر در ایران» در گزارش جامع «خیزش سراسری آبان‌ماه» اعلام کرد، با بررسی‌های بیشتر به آمار کشتار دست‌کم ۳ هزار نفر و بازداشت بیش از ۱۹هزار نفر در جریان اعتراضات آبان‌ماه ۱۳۹۸ دست پیدا کرده است.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۶ آوریل۲۰۲۱