بازداشت بهروز فرزندی، شهروند بهائی در شیراز

بهروز فرزندی اردکانی، شهروند بهائی ساکن شیراز شب سه شنبه ۱۷ فروردین‌ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت اقدام به بازرسی منزل کرده و برخی از لوازم شخصی وی را با خود برده‌اند.

ماموران در زمان بازداشت اقدام به بازرسی منزل کرده و برخی از لوازم شخصی وی همچون تلفن‌های همراه، کامپیوتر و کتب او را با خود برده‌اند.
آقای فرزندی همچنین در سال ۹۷ به دلیل باورهای دینی و با دخالت حراست دانشگاه از دریافت مدرک تحصیلی به بهانه گم شدن پرونده محروم مانده بود. او پیشتر و در زمان تحصیل در دانشگاه نیز بارها به بهانه‌های مختلف تهدید به ممانعت از تحصیل و هربار به حراست دانشگاه احضار شد.

این شهروند بهائی در سال ۹۶ با نگارش نامه‌ای که متن کامل آن توسط هرانا منتشر شده بود به شرح مشکلات و موانع موجود در ترم آخر تحصیل خود در دانشگاه پیام نور شیراز پرداخته بود.

بهروز فرزندی اردکانی شهروند بهایی و جانباز ۲۵ درصد است که به مدت بیش از ۲ سال و ۲ ماه در زمان جنگ ایران و عراق تحت اسارت عراق بوده است.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۷ آوریل۲۰۲۱