ایران ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد ایران به ۵۵ کیلوگرم رسید

سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد ایران به ۵۵ کیلوگرم رسیده است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت نرخ تولید اورانیوم ۲۰ درصد بسیار بالاتر از قبل از برجام است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه ۱۸ فروردین (۷ آوریل) میزان غنی‌سازی را با توجه به قانون “اقدام راهبردی رفع تحریم‌ها” ۱۲۰ کیلوگرم اعلام کرد. این قانون سال گذشته توسط مجلس ایران تصویب شد.

کمالوندی گفت تا امروز ۵۵ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید شده و ایران تقریبا نصف راه را رفته‌ است و با روند کنونی می‌تواند زودتر از هشت ماه به هدف مد نظر برسد.

کمالوندی همچنین افزود، نرخ تولید اورانیوم ایران۲۰ درصد بالاتر از قبل از برجام است.

سخنگوی سازمان انرزی اتمی با اشاره به تولید سانتریفیوژهای جدید گفت به دلیل استفاده از نسل جدید سانتریفیوزها مثل IR6 که هشت برابر سانتریفیوژهای نسل اول ظرفیت دارند، نرخ تولید اورانیوم ایران افزایش یافته است.

او تاکید کرد اکنون جمهوری اسلامی ایران به سرعت هر آنچه را که مورد نظر بوده برای احیای آنچه که به خاطر برجام کنار گذاشته، دارد به دست می‌آورد و به سرعت در موقعیتی قرار می‌گیرد که بهتر از قبل برجام است.

اظهارات بهروز کمالوندی یک روز پس از برگزاری نشست وین بر سر احیای توافقنامه برجام بیان شده است.

نشست وین بین ایران و پنج قدرت جهانی امضا‌کننده توافقنامه برجام روز سه شنبه ۱۷ فرودین (۶ آوریل) با هدف یافتن راه‌هایی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ انجام گرفت.

خبرگزاری رویترز گزارش داد کشورهای منطقه، به‌ویژه اسرائیل و عربستان نگران تجهیز ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای هستند.

افزایش غنی‌سازی اورانیوم ایران می‌تواند کاربرد دوگانه صلح‌آمیز و نظامی داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده که اهداف برنامه‌های اتمی این کشور صلح‌آمیز است و صرفا جنبه تحقیقاتی دارد.

پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا، این کشور از آمادگی خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای خبر داد. دولت بایدن اما لغو تحریم‌ها را به پایبندی ایران به تعهدات برجامی آن کشور مشروط کرد. ایران نیز اعلام کرد تنها زمانی از نقض تعهدات خود دست می‌کشد که آمریکا تحریم‌ها را پیش از آن لغو کرده باشد.

قرار است گفت‌وگوهای ۴+۱ (آمریکا، روسیه، چین بریتانیا و آلمان) با ایران روز جمعه نهم آوریل (۲۰ فروردین) در وین ادامه یابند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۸ آوریل۲۰۲۱