روند ابتلا در سراسر کشور بحرانی است؛ انتقاد مقام سازمان نظام پزشکی از عملکرد مسئولان در تأمین واکسن

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، روز پنجشنبه ۱۹ فروردین، با اشاره به افزایش بی سابقۀ آمار مبتلایان و غالب شدن ویروس جهش یافته در کشور، اعلام کرد که پروازهای مستقیم و غیرمستقیم  به ۲۱ کشور ممنوع خواهد بود. همزمان با رکوردشکنی آمار مبتلایان کرونا در پایتخت، برخی مسئولان دربارۀ پر شدن تخت‌های بیمارستانی در تهران طی روزهای آینده هشدار داده‌اند. رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ایران نیز از عملکرد مسئولان در تأمین واکسن کرونا انتقاد کرد و اظهار داشت که «واکسیناسیون کادر درمان بخش خصوصی هنوز انجام نشده است و انتظار برای تولید واکسن داخلی، کشور را از سرعت اپیدمی عقب انداخت».تبلیغ بازرگانی

انتقاد رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی از عملکرد مسئولان در تأمین واکسن کرونا

عباس آقازاده رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، با انتقاد از عملکرد ضعیف مسئولان در تأمین واکسن کرونا، بیان کرد: «انتظار برای تولید واکسن داخلی، ایران را از سرعت اپیدمی عقب انداخت؛ سرعت اقدامات ما در برابر این ویروس از سرعت اپیدمی عقب‌ مانده و بیماری با سرعت بیشتری در جامعه در حرکت است و ما در پشت آن در حرکت هستیم».

وی با اشاره به اینکه برآیند اقدامات وزارت بهداشت برای تأمین واکسن ضعیف بوده، افزود: «از ۶ ماه پیش گفتیم در بهترین حالت در اواخر خرداد و اوایل تیر واکسن ایرانی در دسترس مردم قرار می‌گیرد و تاکید داشتیم که نمی‌توان منتظر نتیجه واکسن داخلی ماند، چون در این مدت، انتظار برای نتیجه واکسن داخل ما را از اپیدمی عقب می‌اندازد و برای همین باید از منابع معتبر علمی و who واکسن تهیه کنیم».

وی در مورد وضعیت واکسیناسیون کادر درمان گفت: «در بخش خصوصی، مطب‌ها، بیمارستان‌های خصوصی، موسسات تصویربرداری، داروخانه‌ها، فیزیوتراپی‌ها و کل بخش خصوصی که بیرون از بخش دولتی کار می‌کنند، هنوز واکسیناسیون انجام نشده است. اولویت با همکارانی است که بالای ۵۵ سال سن دارند و یا کسانی که درگیر بیماری زمینه‌ای هستند و آخر فروردین یا اوایل اردیبهشت واکسیناسیون کادر درمان تکمیل خواهد شد».

او با اشاره به صحبت‌های مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، مبنی بر اینکه تاکنون ۸۰ درصد کادر درمان بیماران کرونایی در کشور واکسینه شده‌اند، بیان کرد: «ایشان به طور کامل به آمار واکسیناسیون کادر درمان واقف نیستند، اگر منظورشان کادر درمان پزشکان و پرستاران بیمارستان‌های دولتی است، این آمار باز هم دقیق نیست، چون در بیمارستان‌های دولتی سراسر کشور هم ۸۰ درصد همکاران ما واکسیناسیون نشدند و حتی ۸۰ درصد پرستاران استخدام بیمارستان دولتی ما هنوز واکسن دریافت نکردند، این آماری که ایشان دادند باید اصلاح شود چون ما کادر درمان را فقط کسانی که در وزارت بهداشت یا در بیمارستان‌های دانشگاهی هستند، تلقی نمی‌کنیم».

شیب تند افزایش بیماران کرونایی در بیمارستانها؛ توقف عملهای جراحی غیر اورژانسی تا اطلاع ثانوی

فرشاد علامه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، روز پنجشنبه با بیان اینکه شیب افزایش بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان ها نسبت به پیک سوم بسیار تند شده است، گفت: «یکی دو روز قبل، رکورد میزان بستری روزانه در بیمارستان‌های ما شکست در زمینه تخت‌های بستری برای بیماران مبتلا به کرونا مشکلاتی وجود دارد. تا روز گذشته در مجموع بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیش از ۹۲۵ بیمار بستری بودند».

وی افزود: «در خیز چهارم، شمار بیمارانی که در یک روز در کل بیمارستان‌های ما بستری می‌شد، به بیشترین حد خود رسیده است که نشان می‌دهد شیب افزایشی بیماری بسیار تند است. تخت‌های بخش‌های دیگر را به بخش کرونا اضافه می‌کنیم، اعمال جراحی الکتیو هم تا اطلاع ثانوی متوقف شده و بخش‌های جدید برای کووید اختصاص می‌دهیم. در تخت‌های آی سی یو هم همین روند برقرار است».

او با بیان اینکه تعداد بیماران بدحال نیز افزایش یافته است، گفت: «تا روز گذشته ۲۸۰ بیمار در بخش‌های ویژه بستری بودند. در عین حال در بین بیماران بدحال از همه سنی وجود دارد و به نظر می رسد که نوع غالب ویروس کرونا، انگلیسی باشد».

در روزهای گذشته خبرهای ضدونقیضی از درخواست وزارت بهداشت ایران برای تعطیلی فوری چندهفته‌ای کل کشور به‌ویژه تهران منتشر شده بود اما استاندار تهران روز چهارشنبه، ۱۸ فروردین هرگونه تعطیلی پایتخت را منتفی دانست.

مراجعۀ بیش از ٣٢ هزار بیمار کرونایی به مراکز درمانی تهران طی یک شبانه روز

جلیل کوهپایه‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، روز پنج‌شنبه ۱۹ فروردین، از مراجعه بیش از ۳۲ هزار نفر به مراکز درمانی پایتخت در شبانه‌روز گذشته خبر داد و گفت که در روز گذشته حدود ۶ هزار نفر به مراکز سلامت و ۶ هزار و ۶۰۰ نفر به بیمارستان‌های تهران مراجعه کرده‌اند و با احتساب ۲۰ هزار نفر مراجعه به بخش خصوصی و مطب‌ها، آمار نهایی مراجعه بیماران کرونایی در تهران به بیش از ۳۲ هزار نفر در یک روز می‌رسد.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران هم با تائید مراجعه بیش از ۱۲ هزار نفر به بخش‌های سرپایی بهداشتی و درمانی پایتخت در شبانه‌روز گذشته، این آمار را «یک رکورد استثنایی» در طول ماه‌های اخیر عنوان کرد. به گفته وی، آمار بیماران بستری جدید کرونایی در تهران نسبت به روز قبل ۱۴ درصد و بیماران جدید بستری در بخش‌های ویژه ۱۰.۱ درصد رشد داشته است.

در همین حال نادر توکلی معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت کرونا در تهران هم آمار بیماران کرونایی بستری‌شده در بیمارستان‌های استان تهران را ۵۴۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: «در سه روز اخیر، روزانه بیش از ۱۰۰۰ نغر در تهران بستری می شوند و با ادامه این روند، در چند روز آینده ظرفیت‌های بیمارستانی می‌تواند تکمیل شود.»

وی تعداد تخت‌های بیمارستانی فعال در استان تهران را ۲۰ هزار عدد اعلام کرد و گفت که «حداکثر تختی که می‌تواند در اختیار بیماران کرونایی قرار داد، حدود ۹ هزار مورد است که با اضافه شدن هزار تخت اورژانس، تعداد آن می‌تواند به ۱۰ هزار تخت برسد».

نماینده مجلس: همه گیر کردن کرونا حق الناس است؛ درخواست قرنطینه داخلی و لغو پروازهای خارجی به ترکیه و عراق

سید جلیل میرمحمدی میبدی نمایندۀ مجلس و عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، درباره شیوع موج چهارم کرونا در کشور و سه رقمی شدن آمار مرگ و میر گفت: «برخی معتقدند ستاد ملی مقابله با کرونا که در رأس آن رئیس جمهور قراردارد، همراهی لازم را با هشدارها و تذکرات مجموعه وزارت بهداشت به عنوان یک متولی امر ندارد».

وی افزود: «متاسفانه عدم جلوگیری از  مسافرت‌ها جدی گرفته نشد و اجازه مسافرت به برخی از مناطق آبی کشور صادر شد و شاهد بودیم وزارت کشور و مجموعه‌هایی که باید در این زمینه همکاری می‌کردند این کار را انجام ندادند و مردم هم به نوعی اعتماد شان نسبت به ستاد ملی مقابله با کرونا از دست دادند. علیرغم اینکه وزیر بهداشت تذکراتی داد تا با خیز چهارم روبرو نشویم، کسی توجه نکرد و آنچه که نباید اتفاق می‌افتاد رخ داد».

وی گفت: «درست است که رعایت پروتکل‌ها فردی است اما همه‌گیر کردن این بیماری  یک حق‌الناس است و باید بگویم  متاسفانه خیلی به بحث‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا  توجه نمی‌شود، امروز شاهد هستیم که بیش از ۱۶۸ شهر قرمز هستند و میزان مرگ و میر از روزی  ۵۰ الی ۶۰  نفر  به ۱۹۴ نفر رسیده و مرتب این آمار در حال افزایش است».

او در ادامه گفت: «آنچه که باید اتفاق بیفتد قرنطینه داخلی به خصوص در شهرهای قرمز است و در ورودی‌های کشور نیز باید قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای بگذاریم و باید پروازها را  مخصوصاً به ترکیه، عراق و کشورهایی که در آنجا شیوع وجود دارد قطع کنیم».

تمام شهرهای خوزستان در وضعیت پرخطر کرونا قرار دارند

محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان، با اشاره به روند افزایشی بیماری در استان، گفت: « موارد بیماری در کشور رو به افزایش است، تمام شهرهای خوزستان در وضعیت پرخطر هستند و وضعیت رنگ‌های نارنجی و قرمز نیز تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد. آمار روزانۀ مرگ و میر کرونا چهارشنبه به ١٩۴ نفر رسید و پیش‌بینی می‌شود تعداد مرگ‌ها به خیلی بیشتر از این برسد».

وی با بیان اینکه تعداد تخت‌های بیمارستان‌ها محدود است، گفت: «نمی‌توانیم تخت‌های بیمارستان‌ها را فوراً افزایش دهیم و دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکنون با چنگ و دندان توانسته‌اند سایر تخت‌ها را به تخت‌های مختص بیماران مبتلا به کرونا تبدیل کنند.اگر این روند مراجعات به بیمارستان‌ها ادامه پیدا کند، به جایی خواهیم رسید که تخت‌های ما به خصوص بخش ICU جوابگوی این بیماران نخواهد بود».

وی افزود: «اگر می‌خواهیم شاهد افزایش بی‌رویه مرگ و میرها نباشیم، باید انضباط را رعایت کنیم؛ مشکل ما این است که انضباط نداریم، حرف علمی می‌زنیم اما آن را اجرا نمی‌کنیم. بسیاری از پروتکل‌های بهداشتی که می‌گوییم، تنها روی کاغذ است؛ اعلام کردیم که در شهرهای قرمز و نارنجی سفر نروید اما متاسفانه کسی رعایت نکرد و امسال در استان خوزستان تعداد کسانی که به مسافرت رفتند از سال گذشته بیشتر بوده است.»

افزایش بی سابقۀ شمار مبتلایان در فارس؛ کرونای انگلیسی سوار بر موج چهارم شده است

عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، روز پنجشنبه با اشاره به بروز خوشه ای و خانوادگی کرونای انگلیسی به ویژه در گروههای سنی پایین تر، گفت: «وضعیت فعلی فارس نگران کننده است و این موج تفاوت‌های خاصی با سایر موج‌ها دارد، باید منتظر آمار بالا رفتن فوتی‌ها در روزهای آینده باشیم، زیرا طی ۲۴ ساعت گذشته، ۳۵۹ نفر در استان بستری شده‌اند که این میزان بستری در یک روز، یک رکورد طی این مدت محسوب می‌شود».

وی افزود: «هم‌اینک ١٦٥٤ بیمار در بیمارستان‌های مرجع کرونا در فارس تحت بستری هستند، که ٢١٧ نفر از این تعداد، به دلیل وخامت جسمی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۲۰۷ هزار و ٤٤٨ فرد در فارس به این بیماری مبتلا شده، و ۳۴۶١ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند».

وی تصریح کرد: «آمارها نشان می‌دهد که موج چهارم تا ۵ خرداد ادامه دارد و تقریبا در ۵ اردیبهشت باید شاهد بیشترین بیمار باشیم اما اکنون هم وضعیت خوبی نداریم. اگرچه ٢٣٠٠ تخت در موج‌های قبلی آماده شده بود اما در موج چهارم که به نیمه موج هم نرسیده‌ایم، حدود ٧٠٠ تخت پر شده است».

وی همچنین با بیان اینکه ٩٠ درصد از افراد مبتلا در فارس طی روزهای اخیر به ویروس جهش یافته یا انگلیسی مبتلا شده‌اند، گفت: عملا کرونای انگلیسی سوار بر موج چهارم شده است و در نامه‌ای به استاندار فارس درخواست تعطیلی کامل دو هفته‌ای شهرهای قرمز را داشته‌ایم تا همه فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خدماتی تعطیل شوند».

وضعیت کرونا در اراک بحرانی است؛ دومین مرکز درمان کرونا در کمتر از ۲۴ ساعت پر شد

سید محمد جمالیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک، با اشاره به وضعیت قرمز استان مرکزی، گفت: «طی ۲۴ ساعت گذشته، ۶۱۵ نفر موارد مثبت کرونا شناسایی شد که از این تعداد، ۵۱۱ نفر در منزل تحت درمان گرفتند و ۱۰۴ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند و بیمارستان امیرکبیر که از روز گذشته به عنوان سانتر دوم کرونا در اراک آغاز به کار کرد، ظرفیت آن ظرف کمتر از ۲۴ ساعت تکمیل شد و تاکنون شمار مبتلایان کرونا در استان به ۴۳ هزار و ۱۳۰ نفر رسیده است».

وی با بیان اینکه با افزایش شمار مبتلایان، شرایط بحرانی هم پشت سر گذاشته شده است، تصریح کرد: «در حال حاضر در صدد افزودن دو بیمارستان دیگر به عنوان بیمارستان های پذیرنده بیماران کرونایی هستیم که اگر این مراکز درمانی هم پر شوند، عملا بیمارستان دیگری برای پذیرش بیماران کرونایی در اراک نخواهیم داشت».

وی با اشاره به کمبود دستگاه اکسیژن ساز، تأکید کرد: «شهر باید آرایش نظامی به خود بگیرد، چراکه شرایط بسیار بحرانی است، اگر با کمبود مراکز درمانی و بیمارستان روبرو شویم، عملا باید نقاهتگاه و سوله را تبدیل به مراکز درمانی کنیم، بیمارستان های خصوصی شهر اراک و تامین اجتماعی بخش هایی را به بیماران کرونایی اختصاص داده اند، اما کفایت نمی کند».

آمار رسمی کرونا در ایران:

سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز پنجشنبه گفت: «از دیروز تا امروز ۱۹ فروردین و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۲ هزار و ۵۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ٢۴۹۳ نفر از آنها بستری شده اند».

وی گفت: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۶ هزار و ۹۳۴ نفر رسیده است و متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۳ هزار و ۸۸۴ نفر رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: ۴۲۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید بیماری و در بخش‌های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت از مبدأ و به مقصد شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. لاری افزود: همچنین ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۹ آوریل۲۰۲۱