افشین سهراب‌زاده با خطر دیپورت از ترکیه به ایران روبروست

افشین سهراب‌زاده، پناهجوی بازداشت‌شده در ترکیه با خطر دیپورت به ایران قرار دارد. این زندانی سیاسی سابق و فعال کرد ایرانی توسط پلیس ترکیه بازداشت شده است. سهراب‌زاده می‌گوید در صورت بازگشت به ایران با خطر اعدام مواجه است.

سازمان حقوق بشری “هه‌نگاو” به نقل از فرشته تاجمیری همسر افشین سهراب‌زاده گزارش داد نیروهای امنیتی افشین سهراب‌زاده را ناچار به امضاء برگه دیپورت خود به ایران کرده‌اند و اکنون افشین با خطر جدی دیپورت به ایران روبروست.

به گفته تاجمیری، نیروهای امنیتی افشین سهراب‌زاده را به “اقدام علیه امنیت ملی ترکیه” متهم کردند و گفتند که او پس از دیپورت به ایران به مدت پنج سال حق ورود به خاک ترکیه را نخواهد داشت.

وکیل آقای سهراب‌زاده نیز اطلاع داد که حکم دیپورت موکلش به او ابلاغ شده است.

افشین سهراب‌زاده فعال سیاسی کرد از روز دوشنبه ۱۶ فروردین (۵ آوریل) توسط نیروهای امنیتی در شهر کایسری ترکیه بازداشت و به کمپ GGM این شهر منتقل شده و از آن زمان در این کمپ نگهداری می‌شود.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو نوشته است سهراب‌زاده ۳۱ ساله و اهل کرمانشاه در خرداد ۸۸ در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران بازداشت شده است.

او پس از ۹ ماه بازداشت و شکنجه در سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات بعدها دریک دادگاه چند دقیقه‌ای توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب کرمانشاه به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کرد به اعدام محکوم شد که این حکم پس از اعتراض به ۲۵ سال حبس در تبعید کاهش یافت.

این فعال کرد طی هفت سالی که در زندان بود در زندان‌های رجایی شهر کرج، اوین تهران، سنندج، کرمانشاه، بندرعباس و میناب نگهداری می‌شد و سال ۲۰۱۶ در حالی که برای مرخصی استعلاجی اعزام شده بود، زادگاهش را ترک و به ترکیه رفت.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۱ آوریل۲۰۲۱