ایهود اُلمرت می‌گوید بمب‌ها ده، پانزده سال پیش در تأسیسات نطنز کار گذاشته شده بود

ایهود اُلمرت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، می‌گوید که انفجار تأسیسات اتمی نطنز یک شبه صورت نگرفته است. به گمان اُلمرت بمب‌های منفجر شده در این تأسیسات ده، پانزده سال پیش، یعنی حتی پیش از راه اندازی آن در محل کار گذاشته شده بود تا در لحظۀ مقتضی منفجر شوند. با این حال، اُلمرت در مورد منشاء و چگونگی انجام این عملیات ابراز بی‌اطلاعی کرده و نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، را به بهره‌برداری سیاسی از آن متهم نموده است.

ایهود اُلمرت، نتانیاهو را متهم کرده که عمداً با درز اخباری در رسانه‌ها انفجار تأسیسات نطنز را به موساد نسبت داده تا از آن برای تشکیل دولت جدید اسرائیل بهره‌برداری کند.

ایهود اُلمرت در سال‌های ٢٠٠٩-٢٠٠٦ نخست وزیر اسرائیل بود. در این دوره اسرائیل یک رآکتور اتمی سوریه را که به یاری ایران ساخته شده بود بمباران کرد و به وسیلۀ ویروس استاکس‌نت هزاران سانتریفیوژ ایران نابود و برنامۀ اتمی این کشور آسیب‌های سنگینی متحمل شد.

اظهارات ایهود اُلمرت بی‌شباهت به سخنان بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، نیست که دوشنبه گذشته خواستار تحقیق دربارۀ درز اخبار مربوط به انفجار تأسیسات نطنز توسط مقامات اسرائیلی در رسانه‌های خارجی شد.

ایهود اُلمرت در سخنان دیروز خود بنیامین نتانیاهو را تلویحاً مسئول درز این اخبار معرفی کرد و افزود که نخست‌وزیر می‌کوشد با ایجاد فضای وحشت و القاء این نگرانی که اسرائیل در معرض یک رویارویی نظامی با ایران است متحدان خود را برای تشکیل یک دولت ائتلافی تحت فشار قرار دهد.

در پی انفجار سامانۀ تولید و انتقال برق در تأسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز، فریدون عباسی دوانی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، این عملیات را حساب‌شده و حرفه‌ای و “قشنگ” توصیف کرد. رئیس کمیسیون تحقیق مجلس نیز گفت که در اثر این عملیات هزاران سانتریفیوژ ایران نیز آسیب دید و ضربات سنگینی به برنامۀ اتمی ایران وارد آمد.

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۴ آوریل۲۰۲۱