خانواده جان‌باختگان هواپیمای پرواز۷۵۲: از ابتدا می‌دانستیم سپاه عمدا شلیک کرده است

پس از اعلام دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین مبنی بر این که هواپیمای مسافربری اوکراینی عمدا با موشک هدف قرار گرفته است، برخی از خانواده‌های جان‌باختگان هواپیما مسافربری اوکراینی می‌گویند که از همان روز اول، شواهد و قرائن موجود و پنهان‌کاری جمهوری اسلامی حاکی از عمدی بودن شلیک توسط سپاه پاسداران و جان باختن ۱۷۶ سرنشین هواپیمای پرواز ۷۵۲ بود.

مهرزاد زارعی، پدر آراد زارعی، جوانی که در آستانه ۱۸ سالگی جان خود را در سرنگونی هواپیمای اوکراینی از دست داد با اشاره به این که خانواده‌ها از روز اول یقین داشتند که جمهوری اسلامی عامدانه به هواپیمای ۷۵۲ شلیک کرده است به صدای آمریکا گفت: «بر این باوریم که رژیم جمهوری اسلامی عامدانه برای جلوگیری کردن از جنگ احتمالی که با آمریکایی‌ها داشتند،‌ این جنایت را انجام دادند. ما خانواده‌ها بر این، از روز اول پافشاری کردیم و می‌دانستیم که رژیم جمهوری اسلامی عامدانه جنایت را انجام داده است… در این وسط عزیزان ما را سپر انسانی قرار دادند و در آسمان ایران پرپر کردند.»

آقای زارعی که معتقد است جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را برای «کتمان کردن، دروغ گفتن، وقت‌کشی، و سرپوش گذاشتن» بر این جنایت تا به امروز انجام داده است، افزود:‌ «ما خانواده‌ها هیچ موقع قبول نمی‌کنیم و تا آخرین قطره خون و آخرین نفس به دنبال دادخواهی‌مان خواهیم رفت تا ایران را،‌ رژیم جمهوری اسلامی را، و جنایتکاران را به میز محاکمه بین المللی بیاوریم. ‌این خواسته تمام خانواده‌های قربانیان است… و هیچ موقع مقصران و عاملان این جنایت را آسوده نخواهیم گذاشت و به جنگ خودمان،‌ به دادخواهی خودمان علیه رژیم استبدادگر و قاتل جمهوری اسلامی ادامه می‌دهیم.»

روزنامه کانادایی «گلوب اند میل» در آخرین گزارش خود در رابطه با ساقط شدن هواپیمای اوکراینی توسط موشک‌های زمین به هوای سپاه پاسداران نوشت، اولکسی دانیلوف که به عنوان دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین بر تحقیقات اولیه این کشور در خصوص فاجعه هواپیمای اوکراینی نظارت داشت، گفته است مخالفت ایران با دسترسی بدون محدودیت بازرسان بین المللی به شواهد و مدارک، او را متقاعد کرده است که ایران هواپیمای اوکراینی را به عمد هدف قرار داد.

یک مقام ارشد امنیتی اوکراین می‌گوید که به اعتقاد او ایران هواپیمای مسافربری اوکراینی را عمدا با موشک هدف قرار داده است. به گفته این مقام امنیتی اوکراینی، قصد ایران احتمالا این بود که در شب شلیک، به چرخه افزایش تنش نظامی با ایالات متحده پایان دهد.
عظمت ا‌ژدری، که خواهر خود غنیمت ا‌ژدری را در سقوط هواپیمای اوکراینی از دست داده نیز با عمدی و از پیش برنامه‌ریزی شده خواندن شلیک به هواپیمای ۷۵۲، توسط سپاه پاسداران به صدای آمریکا گفت، مقامات جمهوری اسلامی که مدعی هستند شلیک به هواپیما اوکراینی «خطای انسانی» بوده می‌توانستند با تحویل دادن سریع «جعبه سیاه، مکالمات پدافند، تور ان-۱، و مکالمات برج مراقبت» آن را اثبات کنند؛ موضوعی که به گفته خانم اژدری از سوی خانواده جانباختگان این هواپیما رد شده و جمهوری اسلامی با از بین بردن «شواهد،‌ پاکسازی محل حادثه، و تحویل ندادن اطلاعات» نشان داد که تا به امروز در حال مخفی کردن چیزی جز عمدی بودن این فاجعه نبوده است.

خانم اژدری با اشاره به این که جمهوری اسلامی به شکلی در حال «پرونده سازی» است که روز به روز ابعاد تاریک این فاجعه روشن‌تر می‌شود، افزود: «ما تمام تلاش‌مان را به عنوان خانواده‌های جان‌باختگان و ۱۷۶ نفری که مظلومانه و وحشیانه از ما گرفتند می‌‌کنیم تا بتوانیم این پرونده را به سرانجام برسانیم. درست است که عزیزان ما هرگز بر نمی‌گردند اما ما با آنها عهد بستیم که نگذاریم حق‌شان و خون‌شان پایمال بشود و امیدوارم که در این راه موفق بشویم و روزی سران جمهوری اسلامی را در یک دادگاه بین المللی قادر ببینیم و آنها را به سزای اعمال‌شان که در تمام طول این ۴۲ سال مرتکب شده‌اند و این هم یکی از آنها است برسانیم.»

بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین که با ۱۷۶ سرنشین از تهران عازم کی‌یف در اوکراین بود پس از برخاستن از فرودگاه تهران، با شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد. مقامات جمهوری اسلامی تا چند روز دلیل سقوط هواپیما را نقص فنی اعلام می‌کردند. اما ایالات متحده در همان زمان به طور مشخص از سرنگونی هواپیما خبر داد. پس از چند روز، سپاه پاسداران سرانجام اعتراف کرد که این هواپیما را به اشتباه هدف قرار داده است. این تاخیر در اعلام حقیقت و فریبکاری نظام، موجب خشم مردم و اعتراضات عمومی شد.

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۱۷ آوریل۲۰۲۱