وزیر خارجه اسرائيل: قطعا جلوی دستیابی ایران به بمب اتمی را می‌گیریم

وزیر امور خارجه اسرائيل می‌گوید تل‌آویو مصمم است تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

گابی اشکنازی، وزیر امور خارجه اسرائيل که به قبرس سفر کرده روز جمعه ۱۶ آوریل در گفتگو با خبرنگاران ضمن اعلام این مطلب گفت تل‌آویو هر اقدامی را که لازم باشد انجام خواهد داد تا جلو عمل «افراط‌گرایان» در ایران را بگیرد. اشکنازی همچنین تاکید کرد اسرائيل تلاش‌های ایران را برای ساخت سلاح هسته‌ای متوقف خواهد کرد.

اظهارات وزیر امور خارجه اسرائيل در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های ایرانی معتقدند اسرائيل در خرابکاری روز یکشنبه در تاسیسات هسته‌ای نطنز نقش داشته است. ایران در واکنش به این اتفاق اعلام کرد سطح غنی‌سازی خود را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش می‌دهد.

این در حالی است که طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام، تهران تعهد داده که تنها تا سطح ۳.۶۷ درصد اورانیوم غنی‌سازی کند.

مقام‌های اسرائيلی هنوز به صورت رسمی واکنشی به این موضوع نداشته‌اند اما رهبران این کشور در موارد مختلف اظهار داشته‌اند که اجازه نخواهند داد ایران به تسلیحات اتمی دست یابد. در عین حال برخی از رسانه‌های اسرائيلی پس از وقوع خرابکاری در تاسیسات غنی‌سازی نطنز گزارش دادند این حملات از سوی اسرائيل صورت گرفته است.

اشکنازی در سفر خود به قبرس با وزرای خارجه این کشور و یونان دیدار و گفتگو کرد. ملاقات با انور قرقاش مشاور ولیعهد ابوظبی بخش دیگری از برنامه‌های وزیر امور خارجه اسرائيل بود.

اسرائيل و امارات متحده عربی سال گذشته در یک توافق مهم روابط خود را عادی کردند و دو طرف متعهد شدند که مناسبات خود را در زمینه‌های مختلف دفاعی، انرژی، گردشگری و دیگر حوزه‌های گسترش دهند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۷ آوریل۲۰۲۱