کرونا در ایران: روند بحرانی بستری و مرگ در تمام استانها؛ روحانی هفتۀ جاری را هفتۀ سختی دانست و بر واردات واکسن تأکید کرد

حسن روحانی، روز شنبه ٢۸ فروردین، اعلام کرد که به دلیل شدت شیوع موج چهارم کرونا، هفتۀ سختی در پیش رو است و بر واردات هرچه بیشتر و هرچه زودتر واکسن خارجی کرونا تأکید کرد. این در حالیست که به رغم روند بحرانی کرونا در ایران، سعید نمکی وزیر بهداشت، همواره بر اتکای کشور به تولید واکسن داخلی کرونا تأکید می کند. سخنگوی هلال احمر نیز از تأخیر وزارت بهداشت در صدور مجوز برای واردات واکسن کرونا خبر داد. در همین حال، مسعود مردانی عضو کمیتۀ علمی ستاد مقابله با کرونا، با اشاره به تکمیل ظرفیت تخت های آی سی یو، تنها راه عبور از وضعیت حاد کنونی را تعطیلی کامل دانست.

حسن روحانی: هفتۀ سختی در پیش داریم؛ واردات واکسن یک ضرورت است

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، روز شنبه ۲۸ فروردین، اظهار داشت: «موج چهارم کرونا، موج بلندتر و سخت‌تری است؛ هفته جاری هفته سختی است و رعایت پروتکل‌ها باید به ۹۰ درصد برسد». وی افزود: «در شرایط فعلی فقط سفر نرفتن کافی نیست. پس هیچکس نیاید و یک موضوع را بگوید و تأکید کند که مشکل فقط این یکی است. باید همه مشکلات حل شود».

وی تصریح کرد: «واکسن الان یک ضرورت است. در دو ماه اول بهار که در روزهای پایانی ماه اول آن هستیم باید هر چه می‌توانیم از خارج واکسن بخریم و بیاوریم. چه آن ۱۶ میلیون که از کواکس گرفتیم را باید بیاوریم، چه از آن کشورهایی که قرارداد بستیم. تا پایان همین هفته تزریق نزدیک به یک میلیون و چهارصد هزار واکسن، انجام می‌گیرد و وارد گروه دوم می‌شویم. یعنی حدود ۹ میلیون نفر هستند که اگر بتوانیم واکسن را برای آنها بیاوریم که سنشان از ۶۵ به بالا هست، شرایط خیلی متفاوت می‌شود.»

روحانی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت اعلام کرده که این واکسن مصونیت دوساله و حتی یک‌ساله ایجاد نمی کند، گفت: «ما باید به فکر تهیه واکسن انبوه برای ماه‌ها و حتی سال بعد باشیم. آن روزی که رفتیم از روسیه و چین واکسن تهیه کنیم، در روزنامه‌ها، فضای مجازی و برخی مراکز رسمی آدم‌هایی بودند که مسئولیت داشتند و آمدند پشت تریبون و با افتخار گفتند که من این واکسن را نمی‌زنم! دیگری متخصص بود و آمد گفت از روسیه اگر بیاورید من نمی‌زنم، آن یکی گفت اگر از چین بیاورید من نمی‌زنم.»

وی با بیان اینکه «روزی که ما می‌خواستیم واکسن تهیه کنیم عده ای تزلزل ایجاد کردند»، تاکید کرد: «برخی از تشکیلات پزشکی نامه نوشتند که از روس و چین واکسن نیاورید که خطرناک است و به درد نمی‌خورد. برخی به ما نوشتند که واکسن فلان کشور مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نیست. اما همان آدم‌هایی که دیروز می‌گفتند نخرید حالا امروز آمده‌اند و می‌گویند چرا کم خریدید؟ چرا زودتر نخریدید؟»

این در حالیست که به رغم روند بحرانی کرونا در ایران، سعید نمکی وزیر بهداشت، همواره بر تولید واکسن داخلی کرونا تأکید می کند. وی در خصوص واردات واکسن گفته است: «وضعیت به شکلی شده است که ماست فروش و سیمان فروش هم می خواهند واکسن کرونا وارد کنند». در روزهای اخیر، برخی مقامات بهداشتی از جمله دبیرکل خانۀ پرستار، نسبت به «تعلل در تأمین واکسن و عدم شفافیت دربارۀ افرادی که تا کنون واکسن دریافت کرده اند»، به وزارت بهداشت انتقاد کرده بودند.

مسعود مردانی: وضعیت کرونا فاجعه آمیز است؛ تعطیلی کامل تنها راه نجات است

مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا، روز شنبه گفت: «روند رو به تزاید بیماری کووید۱۹ در کشور چشمگیر است، موارد جدید مبتلا به ویروس کرونا به میزان خیلی زیادی بیشتر شده و موارد بستری و مرگ و میر به سرعت و روز به روز رو به افزایش است و تقریبا همه تخت های بیمارستانی و «آی سی یو» های کرونا پر است».

وی ادامه داد: «با توجه به وضعیت کنونی و شواهد موجود میزان مرگ و میر کرونا در روزها و هفته های آینده از میزان فعلی هم به مراتب بیشتر می شود و واقعا وضعیت بسیار خطرناکی است. وقتی تخت های «آی سی یو» بیمارستانها پر می شود معنای آن این است که تعداد بیماران با حال وخیم زیاد شده و از بین کسانی که لوله تراشه برای تنفس مصنوعی به حلقشان می گذارند حدود ۸۰ درصد فوت می کنند و این یعنی فاجعه».

وی گفت: «تنها راه عبور از این وضعیت حاد و خطرناک این است که هر چه سریعتر تعطیلی کامل اجرا شود و همه مردم در خانه بمانند. امیدوارم مسئولان این مساله را جدی بگیرند. مردم و مسئولان شاید تا زمانی که مرگ بیماران را از نزدیک نبینند به وخامت اوضاع پی نبرند».

تهران سراسر قرمز؛ روند افزایشی بستری و مرگ

بر اساس آخرین گزارش ها، سراسر تهران به رنگ قرمز کرونایی درآمده و در هفته اخیر افزایش روند بستری و فوتی ناشی از کرونا، در این کلانشهر همچنان تداوم یافته و بار بسیار بالایی دارد.

بر اساس آمار رسمی منتشر شده، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده در استان تهران، از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا ۲۶ فروردین ماه، بالغ بر ۱۱۵ هزار و ۴۶۸ نفر بوده است. همچنین تعداد موارد بستری طی این مدت ۸۳ هزار و ۳۷۴ نفر و تعداد موارد مرگ و میر نیز ۹۹۳۹ نفر بوده است.

علیرضا زالی فرمانده عملیات کنترل کرونا در کلان‌شهر تهران، در موج چهارم بیماری و با اوج‌گیری روند ابتلا به کرونا در کشور، بارها خواستار تعطیلی کامل تهران شد. در هفته اخیر، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده در تهران، ۹۹۶۳ نفر بوده‌است؛ همچنین طی ۲۴۰۲ نفر نیز در استان بستری شدند و ۱۸۷ نفر نیز جان باختند.

آخرین وضعیت تولید واکسن های داخلی کرونا؛ تا کنون نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر واکسینه شده اند

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، دربارۀ آخرین وضعیت واکسیناسیون و تولید واکسن داخلی کرونا، گفت: «واکسن شفا فارمد در آستانه ورود به فاز سه است و اگر این فاز با موفقیت به اتمام برسد به معنی این است که می‌توانیم واکسن را به طور کامل از این شرکت‌ها دریافت کنیم. موسسه رازی در آستانه ورود به فاز دو است، واکسن وزارت دفاع به اسم میلاد دارو در آستانه ورود به فاز دو و انستیتو پاستور در آستانه ورود به فاز سه است؛ واکسن سناژن نیز در مرحله اخذ تاییدیه بالینی است».

وی با اشاره به سرعت گسترش کرونا در کشور و آمار ۵۸.۵ درصدی رعایت پروتکلها، افزود: «اگر سازمان غذا و دارو تاییدیه لازم را بدهد، امیداریم دو مورد از واکسن ساز‌های ما در تیرماه به صورت انبوه واکسن را در اختیار قرار دهند».

رئیسی درباره واردات واکسن گفت: «از کشور روسیه ۴۲۰ هزار دوز واکسن، از کشور چین۶۵۰ هزار دوز و از هندوستان ۱۲۵ هزار دوز و از کره جنوبی در حدود ۷۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا و در مجموع یک میلیون و ۸۹۵ هزار دوز واکسن در اختیار ما قرار گرفته است. »

او با بیان اینکه تاکنون قریب به ۵۰۰ هزار نفر واکسینه شدند، گفت: «امیدوارم طی یک هفته تا ۱۰ روز آینده، واکسیناسیون فاز اول شامل کادر درمان و گروه‌های پرخطر ازجمله بیماران صعب العلاج و بیماران زمینه‌ای و خانه‌های سالمندان انجام شود و اواسط اردیبهشت وارد فاز دوم شویم».

آغاز تولید واکسن «اسپوتنیک وی» به زودی در ایران

“کریل دیمیتروف” رئیس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه، اعلام کرد: تولید واکسن کرونای «اسپوتنیک وی» روسی به زودی در ایران و صربستان و چند ماه بعد نیز در ایتالیا آغاز می‌شود.

روسیه تاکنون پنج محموله واکسن کرونا به ایران تحویل داده است. بر اساس گزارش کانال خبری سفارت ایران در مسکو، روسیه همچنین با اسپانیا، فرانسه و آلمان، برای تولید واکسن اسپوتنیک در این کشورها نیز به توافق رسیده است.

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه، در روزهای اخیر، از نهایی شدن قرارداد خرید ۳۰ میلیون واکسن «اسپوتنیک وی» (۶۰ میلیون دوز) خبر داد و اعلام کرد : «طبق زمان بندی توافق شده، این واکسن ها قرار است از خرداد تا آذر ماه ۱۴۰۰ به ایران ارسال شود ».

سخنگوی هلال احمر: بیش از سه ماه دنبال تهیه واکسن بودیم اما مجوز نداشتیم

محمدحسن قوسیان مقدم سخنگوی جمعیت هلال احمر، گفت: «نزدیک به چهارماه است که جمعیت هلال احمر برای تهیه و تامین واکسن کرونا در حال تلاش و پیگیری است و حتی رایزنی‌هایی را نیز با کشورهای چین، روسیه و هند برای تامین واکسن داشت، اما با توجه به اینکه مجوز تامین واکسن از سوی وزارت بهداشت صادر نشده بوده، امکان تهیه آن از سوی هلال احمر وجود نداشت».

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت مجوز تهیه واکسن از سوی هلال احمر را به تازگی و از تاریخ ۱۴ فروردین ماه صادر کرده است، نسبت به علت صدور دیرهنگام مجوز وزارت بهداشت، ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: به محض دریافت مجوز هلال احمر مجددا پیگیری‌ها و رایزنی‌های خود را آغاز کرده ایم».

او با تاکید براینکه شرایط تامین واکسن در حال حاضر با شرایط سه ماه پیش متفاوت و مشکل است، گفت: «جمعیت هلال احمر به دنبال ایجاد جنجال رسانه‌ای و مواردی از این دست نیست. معتقدیم در شرایط فعلی حتی یک دوز واکسن کرونا هم مهم است و باید از شرکت‌های معتبر آن را تهیه کنیم. وی افزود: «در جریان رایزنی‌ها توانستیم مقادیر قابل توجهی واکسن کرونا را از صلیب سرخ چین دریافت کنیم که این محموله اواخر هفته گذشته وارد کشور شده و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت».

وضعیت نگران کنندۀ کرونا در ایذه؛ فرماندار: مجاز به ارائۀ آمار فوتی ها نیستیم

بر اساس گزارش ها، وضعیت شیوع کرونا در شهرستان ایذه در خوزستان، نگران کننده است به طوریکه مشاور وزیر بهداشت با حضور در ایذه، جلسه ای فوری دربارۀ وضعیت کرونا در این منطقه، برگزار کرده است. واکنش‌های مردم ایذه در فضای مجازی، حاکی از عمق فاجعه کرونایی در این شهرستان است.

در همین حال، حسن نبوتی سرپرست فرمانداری شهرستان ایذه، اظهار داشت: «آمار تفکیک شده‌ای از قربانیان کرونا در اختیار ما نیست و آمار ما همان آمار ستاد کرونای استان است». وی افزود: «هیچ شهرستانی مجاز به ارائه آمار فوتی‌های خود نخواهد بود و این‌ یک قانون است».

امرالله اورکی رئیس بیمارستان «شهدای ایذه»، در روزهای اخیر گفته بود که «آمار فوت شدگان بر اثر بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان، به نحو نگران کننده‌ای روند صعودی درپیش گرفته است.»

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۳۷۶ هزار و ۶۸۴ نفر دُوز اول واکسن کرونا و ۱۲۱ هزار و ۸۰۳ نفر نیز دُوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۹۸ هزار و ۴۸۷ دُوز رسیده است.

همچنین از دیروز تا امروز ۲۸ فروردین و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۱ هزار و ۳۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ٢۱۷۶ نفر از آنها بستری شدند.

بنابراین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۲۱۵ هزار و ۴۴۵ نفر رسید. همچنین متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۱۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۶ هزار و ۳۲۷ نفر رسید.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، ۴۶۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید بیماری و در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تا کنون ۱۴ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۷۸۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۲۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۸ آوریل۲۰۲۱