کرونا در ایران؛ از واکسن پولی تا درگذشت ۴۰۵ تن در یک روز

در شبانه‌روز منتهی به ظهر روز یکشنبه، ۴۰۵ بیمار مبتلای قطعی به ویروس کرونا در ایران جان خود را از دست دادند. براساس آخرین خبرها این امکان وجود دارد که طی دو هفته آینده شمار بیماران بستری به ۶۰ هزار نفر افزایش یابد. در حالی که وضعیت تولید واکسن ایرانی همچنان در هاله‌ای از ابهام است و واردات واکسن نیز به صورت معدود و واکسیناسیون قطره‌چکانی صورت گرفته، ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد؛ افراد با پرداخت هزینه، می‌توانند پیش از موعد واکسن دریافت کنند.


«علیرضا رییسی»، معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخن‌گوی ستاد ملی کرونا روز یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ اعلام کرد کسانی که نمی‌خواهند منتظر نوبت خود برای تزریق بمانند، با پرداخت هزینه می‌توانند واکسن دریافت کنند. او در این‌باره توضیح داد: «طبق سیاست‌های اعلام شده،‌ همه مردم تا پایان سال رایگان واکسینه خواهند شد،‌ اما اگر نوبت فردی برای دریافت واکسن در سند ملی واکسیناسیون به عنوان نمونه، آذرماه است؛‌ می‌تواند با پرداخت هزینه زودتر این واکسن را دریافت کند.»

همچنین هلال احمر ایران، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «این جمعیت در روز‌های آتی واکسن کرونا وارد می‌کند، اما این واکسن‌ها رایگان نخواهد بود.»

علیرضا رییسی، در خصوص وضعیت کشور در پیک چهارم کرونا نیز گفته است: «در اوج پیک سوم تنها ۲۳ هزار بستری در کشور وجود داشت، اما در حال حاضر با وجود اینکه پیک چهارم به قله نرسیده، ۴۳ هزار بستری در کشور وجود دارد.»

او می‌گوید ممکن است شمار موراد بستری به حدود ۶۰ هزار نفر برسد.

رییسی همچنین گفته است، حدود دو هفته دیگر (اواسط اردیبهشت) کشور به قله پیک چهارم می‌رسد و توضیح داد: «حتی اگر به پیک برسیم و روند ثابت شده یا نزولی شود، حالاحالاها از وضعیت قرمز خارج نخواهیم شد.»

این مقام وزارت بهداشت همچنین توضیح داد که در شش استان مازندران، اصفهان، البرز، همدان، آذربایجان شرقی و فارس، ۷۱ درصد کل نقض ترددها در کشور اتفاق افتاده است. او گفته که حدود ۲۱ هزار نفر از افراد با کرونای مثبت به سفر رفتند و نقض قرنطینه کردند.

آخرین آمار درگذشتگان و موارد بستری در ایران

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نیز اعلام کرد تا ظهر روز یکشنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۱ هزار و ۶۴۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۹۲ نفر از آن‌ها بستری شدند.

همچنین چهار هزار و ۷۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

شمار فوتی‌های قطعی مبتلا به کرونا نیز با ثبت ۴۰۵ فوتی جدید به ۶۶ هزار و ۷۳۲ نفر رسیده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۳۸۹ هزار و ۲۶۶ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۲۷ هزار و ۵۹۴ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵۱۶ هزار و ۸۶۰ دوز رسید.

وضعیت مناطق ایران

در حال حاضر ۲۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

از استان خوزستان خبر می‌رسد که صددرصد تخت‌های بخش‌های مراقبت ویژه در همه شهرستان‌ها و ۸۰ درصد تخت‌های عادی نیز تکمیل شده است. با اعلام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، تا ظهر روز جمعه، ۲ هزار بیمار در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند که یک هزار و ۵۷۰ بیمار در بخش‌های عادی و حدود ۴۳۰ بیمار در بخش‌های مراقبت ویژه تحت نظر هستند.

در خصوص وضعیت استان تهران نیز «علیرضا زالی»، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان‌شهر تهران، پیش‌بینی کرده که ۲ هفته آینده وضعیت این استان «بسیار سخت و حساس» خواهد بود.

از جلسه ستاد کرونای تهران نیز گزارش شده است، برای از دست نرفتن فرصت طلایی درمان و جلوگیری از سردرگمی، از روز یکشنبه، بیماران کرونایی، بدون قیدوشرط در همه بیمارستان‌های استان تهران پذیرش خواهند شد.

همچنین «کمیته‌های بازرسی»، کار نظارت بر پذیرش بی‌قیدوشرط بیماران کووید۱۹ را انجام خواهند داد. براساس آخرین تصمیم‌گیری‌ها، روسای بیمارستان‌های تهران نیز باید با لغو تمام عمل‌های غیرضروری، همه ظرفیت خالی خود را به بستری بیماران کرونایی اختصاص دهند.

ابتلای چهار نماینده مجلس به ویروس کرونا

از مجلس ایران نیز خبر می‌رسد ۴ عضو کمیسیون اقتصادی به ویروس کرونا مبتلا شدند که یکی از آن‌ها در بیمارستان بستری شده است.

«عفت شریعتی» نماینده زرند، «سمیه محمودی» نماینده شهرضا و «مهدی طغیانی» نماینده اصفهان در قرنطینه به سر می‌برند و «اصغر سلیمی»، نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی در بیمارستان بستری است.

برگرفته ای از سایت ایران وایر، ۱۹ آوریل۲۰۲۱