شعار بازنشستگان معترض: مردم به ما ملحق شوید

بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی بار دیگر در ده‌ها شهر در برابر ادارت این سازمان جمع شدند و مطالبات مزدی و تنگناهای معیشتی را فریاد زدند؛ با قابلمه‌ها و سفره‌های خالی و شعارهایی چون “حق ما رو پس بدین…”

بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی بار دیگر در ده‌ها شهر در برابر ادارت این سازمان جمع شدند
بازنشستگان تامین اجتماعی بار دیگر با تجمع در برابر دفاتر و ادارت این سازمان در چند شهر و شهرستان، خواستار مشخص شدن مقدار افزایش حقوق و فرمول اجرای طرح متناسب‌سازی دستمزدها شدند.

یکشنبه ۲۹ فروردین، ده‌ها شهر و شهرستان در ایران، صحنه اجتماعات هفتگی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی بود. معترضان در اصفهان، تهران، قزوین، کرمان، کرمانشاه، دزفول، بندرعباس، اهواز، کرج، شوش، بهشهر، بجنورد، اراک و مشهد به خیابان آمدند و تنگناهای معیشتی را با در دست داشتن سفره‌ها و قابلمه‌های خالی نشان دادند.

در اهواز، راهپیمایان در مسیر سازمان تامین اجتماعی شعار می‌دادند: «مسئولین مسئولین حق ما رو پس بدین… تا حق خود نگیریم از پا نمی‌نشینیم. تامین اجتماعی خجالت خجالت…»

بازنشستگان معترض اهوازی در بیانیه‌ای گفته‌اند که مطالبه اصلی‌شان، ترمیم و اصلاح شایسته متناسب‌ سازی سال ۹۹ است و سپس افزایش مستمری سال جاری. آنها می‌پرسند که چرا در باره واریز یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان به حساب‌هایشان در ماه اسفند، توضیحی نگرفته‌اند و چرا مشخص نیست که این مبلغ به مرحله اول متناسب‌سازی دستمزدها مربوط بوده یا مرحله دوم. در فیش‌های پرداختی رقمی به طور کلی واریز شده و نحوه اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی مشخص نیست.

به معترضان وعده داده شده که متنناسب‌ سازی دستمزدها با نرخ تورم، در اردیبهشت اجرایی خواهد شد اما آنها ضمن تردید نسبت به وعده‌ها، از جزییات امر و نحوه محاسبات تامین اجتماعی بی‌خبرند.

در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده‌اند، شعارهایی از این قبیل شنیده می‌شود: «خجالت خجالت… مدیر بی‌کفایت نمی‌خوایم نمی‌خوایم… خیلی دروغ شنیدیم، عدالتی ندیدیم.»

در تهران بازنشستگان و مستمری بگیران شعار می دادند: «ما دیگه رأی نمیدیم از بس دروغ شنیدیم»، «تا حق خود نگیریم از پا نمی‌نشینیم»، «فقط کف خیابون بدست میاد حقمون».

معترضان همچنین خواهان حضور نمایندگان بازنشستگان در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و مشارکت برابر در تصمیم گیری‌های مدیریتی هستند. مبنای این خواست، حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه در هیات امنای این سازمان است و بیم بازنشستگان از تاثیرگذاری رای او بر تصمیم‌های مرتبط با مطالبات آنها.

بازنشستگان بنرهایی در دست داشتند که خواسته‌های خود را بر روی آنها نوشته بودند. از جمله خواسته‌های آنان اینها بود: «اسماعیل گرامی، کارگر بازنشسته، آزاد باید گردد». در تهران، معترضان در خلال راهپیمایی در خیابان، خطاب به رهگذران شعار می‌دادند: «درد ما درد شماست مردم به ما ملحق شوید.»

طبق خبرهای غیررسمی، سه نفر در تجمعات تهران دستگیر شده‌اند. اتحادیه آزاد کارگران ایران می‌نویسد. «در ابتدای تجمع مأموران یک مرد و در انتهای تجمع نیز دو‌نفر از زنان بازنشسته را دستگیر کرده و با خود برده‌اند.از هویت این دستگیر شدگان اطلاعی در دست نیست.»

سازمان تامین اجتماعی وظیفه دارد طبق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را متناسب با هزینه زندگی افزایش دهد. این افزایش باید در فواصل زمانی معین (حداقل سالی یک بار) و با تصویب هیات وزیران انجام گیرد. این قانون سال‌هاست نادیده گرفته شده و مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی، کمترین تناسبی با تورم پرشتاب و هزینه‌های جاری آنها ندارد.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۹ آوریل۲۰۲۱