بازداشت ۳ نوکیش مسیحی توسط نیروهای امنیتی در دزفول

دوشنبه ۳۰ فروردین، اسماعیل نریمان‌پور، محمدعلی ترابی و علیرضا ورک شاه نوکیشان مسیحی توسط ماموران وزارت اطلاعات در دزفول بازداشت شدند. ماموران هنگام بازداشت، اقدام به تفتیش منزل آقایان نریمان‌پور و ترابی کرده و برخی وسایل شخصی از جمله تلفن همراه آقای ترابی را ضبط کرده و با خود بردند.

بر اساس این گزارش، هویت این شهروندان اسماعیل نریمان‌پور، محمدعلی ترابی و علیرضا ورک شاه عنوان شده است.

در این گزارش به گفته یک منبع مطلع آمده است؛ ماموران امنیتی ساعت هفت صبح به منزل اسماعیل نریمان‌پور رفته و بعد از تفتیش منزل، او را بازداشت و به مکانی نامعلومی منتقل کردند.

این منبع مطلع افزود: همچنین ماموران اطلاعات صبح امروز به مغازه محمدعلی ترابی رفته و وی را به منزلش می‌برند و بعد از تفتیش خانه و ضبط تلفن همراه به او شفاهی ابلاغ می‌کنند که خودش را به اداره اطلاعات معرفی کند. آقای ترابی پس از مراجعه به اداره اطلاعات بازداشت شد و ساعاتی بعد در ‌تماسی کوتاه با خانواده‌اش آنها را از سلامتی خود با خبر کرد.

تا لحظه تنظیم این گزارش از وضعیت و محل نگهداری آقایان نریمان‌پور و ورک‌شاه اطلاعی در دست نیست.

در میان آنها محمدعلی (داوود) ترابی پیش از این نیز سابقه بازداشت دارد.

لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۰ آوریل۲۰۲۱