تهران درگیر شیوع بی‌سابقه و بالاترین آمار مرگ

موج چهارم کرونا در ایران خطرناک‌تر از دوره‌های قبلی قربانی می‌گیرد. استان تهران بالاترین سهم را از میزان ابتلا، بستری و مرگ دارد و به گفته مسئولان هر هفته وضع آن بدتر می‌شود. دو سردخانه جدید در بهشت زهرا ایجاد شده است.

در دومین هفته موج چهارم کرونا در ایران، آمار تلفات آن به بیش از ۴۰۰ نفر در روز رسیده است. به گفته علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا، تهران بالاترین سهم را از میزان شیوع، فوتی و بستری داشته است.

او روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین (۲۰ آوریل) به روزنامه ایران گفته است که تهران در وضعیت فوق قرمز به سر می‌برد و شرایط آن هر هفته بحرانی‌تر از هفته قبل می‌شود. زالی برای روشن شدن وخامت اوضاع به آمار مراجعان سرپایی در هفته گذشته (۲۶ فروردین) اشاره کرده که ۱۴ هزار و ۸۰۰ نفر بوده و گفته است که «بالاترین عدد ثبت شده در دوره‌های قبلی معمولا حداکثر به عدد ۱۲ هزار مراجعه می‌رسید.»

تنها در روز سه‌شنبه هزار و ۷۷۵ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان‌های استان تهران بستری شده‌اند که وضع بیش از ۲۵۰ نفر آنها بحرانی است. زالی گفته است که این «نشان‌دهنده حدت بیماری در تهران است.»

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران گفته است که حتی در سخت‌ترین شرایط و در بدترین روزهای آبان سال گذشته مجموع بستری هیچ‌وقت به عدد هفت هزار نرسیده بود.

تراکم جمعیت، چالش حمل و نقل عمومی و آلودگی بالا در بافت در هم تنیده

تراکم جمعیت در تهران امکان گسترش بیماری را به شدت افزایش داده است. به گفته زالی جمعیتی که در زیر زمین و مترو تردد تهران می‌کند، معادل جمعیت یک استان است و این شهر با چالش حمل و نقل عمومی روبرو است زیرا دولت نتوانسته حتی کمبود اتوبوس و واگن مترو را برطرف کند.

او می‌‌گوید بالاترین میزان آلودگی در مناطق پرجمعیت مرکزی، شرقی و جنوب شرقی وجود دارد که تراکم جمعیت در آنها بالاتر و خانه‌ها در هم تنیده هستند. اما آنچه در همه مناطق مشترک است این است که «همه مناطق ۲۲ گانه قرمزند و همه مناطق ابتلا و مرگ‌ومیر بالاتر است. همه تهران نقطه داغ تلقی می‌شوند.»

رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران به خبرگزاری ایلنا گفته است که «شهرداری با تاسیسات مانیتورینگ بسیار خوبی که دارد می‌توانست نسبت به کاهش بار ترافیکی در مترو و اتوبوس اقدام کند» و «با کمک نیروی انتظامی به کاهش بار ترافیکی در معابر کمک کند». اما شهرداری در این کار موفق عمل نکرده «و با گذشت زمان هم رفته رفته بر بار مسافران حمل و نقل عمومی اضافه شده» است. وعده‌های دولت برای افزایش تعداد رام‌های قطار مترو و اتوبوس‌ها نیز به تحقق نرسیده است.

به گفته او در هفته پیش رو شرایط بدتر می‌شود و ممکن است ظرفیت سردخانه‌های تهران کفایت نکند. دو سردخانه دیگر در بهشت زهرای تهران ایجاد شده است، تا در صورت بدتر شدن شرایط ،«متوفایی در سردخانه بیمارستان‌ها» نماند.

محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، تهران به خبرگزاری فارس گفته است تاکنون ۱۳ نفر در اتوبوسرانی تهران جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا دست داده‌اند. به گفته او قربانیان نه فقط از رانندگان اتوبوس بلکه از نیروهای ستاد و کارمندان و حتی یک نفر از نیروهای اجرائیات شرکت اتوبوسرانی تهران بوده‌اند.

بر اساس همین خبر از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بیش از ۱۲۰۰ نفر در اتوبوسرانی تهران در بخش‌های مختلف مبتلا کرونا شده‌اند.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ایران اعلام کرده است که از روز گذشته تا امروز ۳۱ فروردین ۲۵ هزار و ۴۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در ایران شناسایی شده‌اند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در ایران به دو میلیون و ۲۸۶ هزار و ۹۲۷ نفر رسیده و در ۲۴ ساعت گذشته ۳۹۵ بیمار بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند. مجموع جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۷ هزار و ۵۲۵ نفر رسید.

وضع ۳۰۱ شهرستان قرمز، ۹۵ شهرستان نارنجی و ۴۵ شهرستان زرد اعلام شده‌اند. تنها هفت شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، در جلسه این شورا با اشاره به برگزاری همزمان چهار انتخابات یعنی انتخابات ریاست جمهوری وشورای شهر، میاندوره‌ای مجلس و میاندوره‌ای خبرگان گفته است که این تراکم انتخاباتی با توجه به سرعت بالای گسترش کرونا «می‌تواند بحران آفرین باشد».

او گفته است که در خرداد و با رسیدن انتخابات پیک پنجم کرونا شکل می گیرد و «شاهد بدترین شرایط و بیشترین میزان تلفات خواهیم بود».

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرده است که باید برنامه ریزی دقیقی برای نحوه تبلیغات و برگزاری انتخابات در روز رای گیری انجام گیرد و تعداد صندوق‌ها نیز حداقل به دوبرابر شرایط عادی افزایش یابد.

به گفته محسن هاشمی تنها در تهران، حدود پنج هزار کاندیدای شورای شهر وجود دارد که «اگر هر کاندید فقط دو جلسه انتخاباتی برگزار کند در یکهفته تبلیغات ۱۰ هزار گردهمایی انتخابات در تهران برگزار می‌گردد که می تواند خود به کانون شیوع کرونا تبدیل شود.»

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۱ آوریل۲۰۲۱