۱۲ شهروند اردبیلی به دادگاه احضار شدند

روز چهارشنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۰، هم‌زمان دوازده تن از شهروندان اردبیلی با دریافت احضاریه به شعبه دهم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اردبیل احضار شدند.

بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران‌وایر؛ «حسین بالا خانی عیسی لو»، «مصطفی پروین جدا»، «مرتضی پروین جدا»، «حامد حیدری باریس»، «محمد جولانی اوجاق»، «پرویز سیابی گرجان»، «سبحان بخشی»، «مهدی هوشمند»، «بهمن خیرجو»، «مجتبی پروین جدا»، «عسگر اکبرزاده خضرآبادی» و «سجاد جولانی اوجاق» طی ابلاغیه‌ای که از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی قوه قضاییه (ثنا) دریافت کرده‌اند، جهت ارائه آخرین دفاع به شعبه دهم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اردبیل احضار شده‌اند.

«مشارکت در اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد هیاهو و جنجال»، «مشارکت در ایراد صدمه بدنی عمدی به خود»، «توهین و تمرد نسبت به مأموران انتظامی حین انجام‌وظیفه»، «توهین به مقام رهبری» و «مشارکت در اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی»، اتهام این شهروندان اردبیلی در ابلاغیه ارسالی عنوان‌شده است.

این دوازده کنشگر مدنی از بازداشت‌شدگان تجمعات «حمایت از آزادسازی قره‌باغ» هستند. این شهروندان اردبیلی هشتم مهر ۱۳۹۹، پس از برگزاری تجمعی در «پارک جیرال» اردبیل در اعتراض به آنچه تجمع‌کنندگان اعتراض به «صدور مجوز استفاده روسیه از حریم هوایی و زمینی ایران برای انتقال سلاح به ارمنستان» و «حمایت از جمهوری آذربایجان برای آزادسازی قره‌باغ» عنوان‌شده است، دست به تجمعی اعتراضی زدند.

نیروهای امنیتی اطلاعاتی جمهوری اسلامی در واکنش به تجمع مسالمت‌آمیز شهروندان اردبیلی، با یورش توأم با خشونت دست‌کم ۱۲ تن از تجمع‌کنندگان را بازداشت کردند. شهروندانی که امروز چهارشنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۰، با دریافت احضاریه جهت ارائه آخرین دفاع به شعبه دهم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اردبیل احضار شده‌اند.

تیر ۱۳۹۹، پس از آغاز درگیری‌های نظامی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان (جنگ دوم قره‌باغ) و در پی انتشار فراخوان‌هایی از سوی فعالان مدنی و احزاب آذربایجانی ایران، حداقل در سه نوبت تجمع‌هایی در شهرهای مختلف، ازجمله تهران، تبریز، ارومیه، زنجان، اردبیل و برخی دیگر از شهرهای تُرک‌نشین کشور در اعتراض به سیاست حکومت ایران در قبال درگیری قره‌باغ برگزار شد. در این تجمع‌ها، دست‌کم ۱۸۲ تن از فعالان سیاسی، مدنی و دانشجویی آذربایجانی بازداشت شدند. در چند ماه گذشته برخی از بازداشت‌شدگان به احکام حبس و شلاق محکوم‌شده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایران وایر، ۲۲ آوریل۲۰۲۱