شمار قربانیان کرونا در ایران طی یک ماه شش برابر شد

تعداد قربانیان روزانه کرونا برای اولین بار از ششم آذر به این سو از ۴۵۰ نفر فراتر رفت و بیش از شش برابر همین شمار در اول فروردین شد. روند واکسیناسیون در ایران کمی سرعت گرفته اما هنوز با وعده‌های مسئولان فاصله زیادی دارد.

موج چهارم پاندمی کرونا در ایران از ابتدای سال جاری با سرعت و شدتی بیش از موج‌های قبلی آغاز شد و هنوز به نقطه اوج نرسیده و تمام شاخص‌ها با اندکی نوسان افزایشی هستند.

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت پنج‌شنبه دوم اردیبهشت اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته اندکی بیش از ۲۴ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا در ایران شناسایی شده و سه هزار و ۴۳۸ نفر آنها بستری شده‌اند.

بر پایه اطلاعیه این مرکز، در شبانه روز گذشته ۴۵۳ نفر از مبتلایان به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و شمار قربانیان به ۶۸ هزار و ۳۶۶ نفر رسید.

از ابتدای سال جاری تا کنون روند ابتلای جدید و مرگ در پیوند با بیماری کووید۱۹ به شدت در حال افزایش بوده است. در کمتر از پنج هفته نخست سال جدید موارد ابتلا بیش از سه برابر شده و شمار قربانیان فراتر از شش برابر افزایش یافته است.

در شبانه روز منتهی به اول فروردین ماه تعداد قربانیان ۷۳ نفر اعلام شد. روند افزایشی این شاخص از نیمه فروردین با شتاب صعودی شد و در روزهای پایانی فرودین در مرز ۴۰۰ نفر قرار گرفت.

نیمه دوم آبان ماه و هفته اول آذر دوران اوج موج سوم پاندمی کرونا در ایران بود که در آن شمار قربانیان روزانه به نزدیک ۵۰۰ نفر در روز هم رسید. از آن زمان تا یک هفته پیش این تعداد هیچ گاه بیش از ۴۰۰ نفر نبود و تا حدود ۵۰ مرگ در روز هم کاهش یافت.

اغلب کارشناسان و حتی وزیر بهداشت، سعید نمکی خریدها، دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی را از مهم‌ترین عوامل اوج‌گیری موج چهارم کرونا عنوان می‌کنند و از ستاد ملی مقابله با کرونا به علت عدم تصمیم‌گیری قاطع در این زمینه به شدت انتقاد می‌کنند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری و رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا چند بار منکر تاثیر سفر و دید و بازدیدهای نوروزی در اوج‌گیری موج جدید کرونا شده و ادعا کرده بسیاری از کشورهایی که نوروز را جشن نمی‌گیرند نیز درگیر همین وضعیت هستند.

در نشست اول اردیبهشت کمیته‌های تخصصی ستاد ملی، با حضور روحانی با پیشنهاد تمدید محدودیت‌ها در شهرهای در وضعیت قرمز و نارنجی تا پایان هفته آینده موافقت شد.

بر این اساس مسافرت به شهرهای قرمز و نارنجی یا خروج از آنها برای خودروهای غیربومی جز در موارد ضروری ممنوع اعلام شده است.

روابط عمومی وزارت بهداشت وضعیت ۳۰۱ شهر ایران را قرمز (بسیار پر خطر) و ۹۵ شهر را نارنجی (پرخطر) اعلام کرده است. ۴۵ شهر در وضعیت زرد (خطر متوسط) و فقط هفت شهر در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارند.

رنگ‌بندی شهرها هم از مسائلی است که بر سر آن میان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا اختلاف نظر وجود داشت که فعلا به سود ستاد کنار گذاشته شده است.

اپلیکیشن رسمی وزارت بهداشت (ماسک) ۲۶ فروردین پس از سخنان نمکی در مورد فراتر از قرمز شدن وضعیت برخی شهرها و رو به سیاهی رفتن آنها، رنگ‌بندی جدیدی از شهرهای ایران منتشر کرد. مطابق این نقشه جدید که خبرگزاری ایسنا هم منتشر کرد ۶۳ شهر در وضعیت سیاه، ۸۵ شهر در وضعیت فوق قرمز و ۱۷۶ شهر در وضعیت قرمز قرار داشتند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی در یک برنامه تلویزیونی این اقدام وزارت بهداشت را نادرست خواند و گفت این ستاد مبنای رنگ‌بندی کرونایی شهرهاست و ابلاغیه این تصمیم‌گیری توسط وزارت کشور به استان‌ها فرستاده می‌شود.

کندی روند واکسیناسیون در ایران و عدم تحقق وعده‌های مسئولان درباره آن از دیگر موضوع‌هایی است که انتقادهای فراوانی به دنبال داشته است.

واکسینه کردن شهروندان در ایران ۲۱ بهمن با تعداد محدودی واکسن روسی “اسپوتنیک وی” آغاز شد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا سال گذشته ابراز خوش‌بینی کرد که کادر درمان و گروه‌های پرخطر که در اولویت نخست هستند تا پایان سال واکسینه شوند.

تعداد این افراد حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود و برای واکسینه کردن آنها به دو میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن نیاز است. این در حالی است که از آغاز واکسیناسیون تا دوم اردیبهشت، در حدود نزدیک به دو ماه و نیم تنها اندکی بیش از ۶۷۷ هزار دوز واکسن در ایران تزریق شده است.

خبرگزاری مهر دوم اردیبهشت به نقل از علیرضا رئیسی گزارش داد فاز اول واکسیناسیون شامل کادر درمانی و گروه‌های آسیب‌پذیر می‌شود که تا نیمه این ماه به پایان می‌رسد و پس از آن فاز دوم با واکسینه کردن افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و سالمندان آغاز می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید افراد فاز اول حدود یک و نیم میلیون نفر و مشمولان فاز دوم حدود ۱۲ میلیون نفر هستند. برای واکسینه کردن این افراد به ۲۷ میلیون دوز واکسن نیاز است که هنوز منبع تامین آن مشخص نیست.

به گفته علیرضا رئیسی، برای واکسینه کردن افراد اولویت دوم “باید منتظر بمانیم تا واکسن‌های بیشتری به دست ما برسد و ۳ تا ۴ ماه دیگر هم به تولید داخلی واکسن برسیم”.

وزیر بهداشت اول اردیبهشت در نشست ستاد محلی مقابله با کرونا در استان البرز اعلام کرد که تولید مشترک واکسن روسی “اسپوتنیک وی” هفته آینده یا هفته بعد در این استان آغاز خواهد شد.

تا کنون برنامه‌های جمهوری اسلامی برای واردات واکسن از کشورهای مختلف به علت‌های گوناگون آن گونه که اعلام شده پیش نرفته است. با این همه سعید نمکی روز گذشته ابراز اطمینان کرد که ایران در پایان بهار و از خرداد به بعد، به یکی از “تولیدکنندگان بسیار خوب” واکسن در جهان و صادرکنندگان آن تبدیل شود.

ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید واکسیناسیون در ایران در چهار مرحله انجام می‌شود و در مجموع شامل بیش از ۶۴ میلیون نفر خواهد بود. قرار است واکسینه کردن این تعداد تا پایان سال جاری انجام شود که برای این کار دسترسی به ۱۲۸ میلیون دوز واکسن و امکانات لازم برای تزریق آن مورد نیاز است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۳ آوریل۲۰۲۱