دستکم ۱۰ تجمع اعتراضی برگزار شد

شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، شماری از سهامداران مالباخته شرکت صنعت خودرو آذربایجان (آذویکو) در مقابل ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت واقع در تهران، جمعی از سهامداران زیان دیده بازار بورس دستکم در سه شهر از جمله کرمانشاه در مقابل ساختمان تالار بورس و در مشهد و زنجان مقابل ساختمان استانداری، شماری از کشاورزان معترض اصفهان در ورودی شهر چادگان، تعدادی از کشاورزان گوجه‌کار شهرستان کهنوج و رودبار جنوب در مقابل ساختمان فرمانداری شهرهای خود، تنی چند از کارگران راه آهن شمال مازندران در مقابل ساختمان اداره کل راه آهن شمال ساری، گروهی از کارگران فاز ۲ پالایشگاه آبادان در محل کار خود و همچنین جمعی از مربیان ابتدایی مدارس عشایری شهرستان ایذه در مقابل ساختمان استانداری خوزستان، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

در جریان این تجمع مأموران نیروی انتظامی با این افراد درگیر شده و معترضان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

این شهروندان در سال ۹۷ مبلغی را به عنوان پیش پرداخت جهت پیش خرید کردن خودرو به حساب شرکت مذکور واریز کرده اند که علیرغم وعده های مکرر وزارت صمت و شرکت آذیکو جهت پیگیری مطالبات آنها، تاکنون اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

تجمع سهامداران زیان دیده بازار بورس
به گزارش هرانا، امروز شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، جمعی از سهامداران زیان دیده بازار بورس، در اعتراض به افت شاخص بورس و از دست رفتن سرمایه هایشان، در کرمانشاه مقابل ساختمان تالار بورس و در مشهد و زنجان مقابل ساختمان استانداری، تجمع اعتراضی برپا کردند.

ریزش ۸ ماهه بازار سهام و زیان های وارده و تقلیل سرمایه‌ی سهامداران بورس در حالی اتفاق می‌افتد که پیشتر آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه “بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری بازار سرمایه است” رغبت زیادی را در بین شهروندان برای یک سرمایه گذاری ایمن و مطمئن در بازار سهام و بورس به وجود آورد.

بعلاوه حسن روحانی طی جلسه ای گفته بود: «مردم بدانند سکه و دلار جای سرمایه‌گذاری نیست اما بورس جای سرمایه‌گذاری است».

وی بر این موضوع تاکید کرده بود که دولت به مردم اطمینان می‌دهد که می‌توانند مثل اسکناس به اوراق بهادار بورس اعتماد کنند.

تجمع کشاورزان زیان‌دیده اصفهان
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صدا و سیما، امروز شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، در راستای فراخوان تجمع اعتراضی کشاورزان زیان‌دیده اصفهان، شماری از شهروندان معترض در ورودی شهر چادگان، راهپیمایی و تجمع اعتراضی برگزار کردند.

ابن کشاورزان در مجاورت بزرگ‌ترین رودخانه منطقه مرکزی ایران در سایه اجرا نشدن قانون توزیع عادلانه آب، مطالباتی مسبوق به سابقه دارند.

بازگشایی زاینده رود و تامین حقابه این رودخانه از جمله مطالبات کشاورزان معترض است.

کشاورزان معترض شعارهایی از قبیل “حق آبه حق مسلم ماست” را سر دادند.

در همین حال صبح روز شنبه دادستان اصفهان، کشاورزان را درصورت برگزاری تجمع اعتراضی، به برخورد جدی با آنها تهدید کرد و مدعی شد: این تجمعات مورد “سوء استفاده جریان‌های معاند” قرار گرفته و “شناسایی افراد مرتبط با گروه های مذکور در دستور کار دستگاه های امنیتی قرار دارد”.

نماینده کشاورزان در خصوص تجمع امروز گفت: صبح امروز حدود هشت هزار نفر از کشاورزان اصفهانی در اعتراض به اجرایی نشدن ماده ۱۵۸ قانون مدنی، مصوبات شورای عالی آب در دهمین، سیزدهمن و بیست و چهارمین شورای عالی آب و قانون توزیع عادلانه آب تجمع کردند.

بعلاوه کشاورزان که مسیر بیش از ۱۰۰ کیلومتری به سمت چادگان را پیموده اند گفتند: ۲۰ سالی است مسوولان نسبت به اجرای مصوبات قانونی شورای عالی آب بی تفاوت بوده اند و دود این بی تفاوتی‌ها در چشم کشاورزانی میرود که در بدترین شرایط اقتصادی زندگی می‌کنند.

تجمع کشاورزان در کهنوج و رودبار جنوب
به گزارش رسانک، امروز شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، شماری از کشاورزان گوجه‌کار شهرستان کهنوج و رودبار جنوب، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل فرمانداری شهرهای خود، دست به تجمع اعتراضی زدند.

کشاورزان معترض اهم مطالبات خود را عدم حمایت دولت از کشاورزان منطقه و قیمت پایین محصولاتشان عنوان کردند.

تجمع کارگران راه آهن شمال مازندران
به گزارش ایلنا، امروز شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، تنی چند از کارگران راه آهن شمال مازندران، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان اداره کل راه آهن شمال ساری، دست به تجمع اعتراضی زدند.

این کارگران که تعدادشان به حدود ۲۰۰ تن می رسد، گفتند: علیرغم درخواست‌های مداوم ما، طرح تجمیع تابحال برای کارگران ابنیه فنی اجرایی نشده است. تجمیع کارگران پیمانکاری، موجب یکسان‌سازی شرایط کار برای همه کارکنان می‌شود و نظارت و اجرای قانون را تسهیل می بخشد.

آنها افزودند: تعدادی از همکاران ما در سایر واحدهای راه‌آهن مشمول طرح تجمیع شده‌اند ولی در این رابطه برای کارگران خطوط ابنیه فنی کاری انجام نشده است. متاسفانه علیرغم پیگیری‌های فراوان کارگران ابنیه فنی، تابحال هیچ حمایتی از طرف مسئولان شامل حالمان نشده است.

این درحالی‌ست که کارگران ابنیه فنی در تمامی فصول و در سرما و گرما به کارهای سخت و طاقت‌فرسا مشغول هستند.

همچنین برخی از این کارگران خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل خود هستند که طبق قانون باید در شرکت‌های دارای پرسنل بالای ۵۰ نفر اجرایی شود.

بعلاوه این کارگران از پرداخت نامنظم حقوقشان گلایه‌مند هستند و گفتند: درخواست ما از مدیرکل راه‌آهن شمال مازندران این است که وضعیت مطالبات ما را مشخص کند.

تجمع کارگران پالایشگاه آبادان
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، شماری از کارگران فاز ۲ پالایشگاه آبادان، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در محل کار خود دست به اعتصاب و تجمع زدند.

تجمع مربیان عشایری شهرستان ایذه
به گزارش عصر ما خوزستان، امروز شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، جمعی از مربیان ابتدایی مدارس عشایری شهرستان ایذه، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان استانداری خوزستان، دست به تجمع اعتراضی زدند.

معلمان معترض، تغییر وضعیت و تامین امنیت شغلی خود را از جمله مطالباتشان عنوان کردند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۵ آوریل۲۰۲۱