«دیده‌بان سازمان ملل» در واکنش به عضویت جمهوری اسلامی در «کمیسیون موقعیت زنان»: یک روز سیاه برای زنان و همه حقوق بشر

«دیده‌بان سازمان ملل» انتخاب جمهوری‌ اسلامی را برای یک دوره چهار ساله به عنوان عضو «کمیسیون موقعیت زنان» نهادی که برای ارتقای برابری جنسیتی و توانمندسازی‌ زنان اختصاص داده شده، محکوم کرده است.

«دیده‌بان سازمان ملل» که یک سازمان غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۹۳ تأسیس شده و تصمیمات سازمان ملل را از نگاه انتقادی بررسی می‌کند، در اعتراض به انتخاب جمهوری اسلامی به عنوان عضو «کمیسیون موقعیت زنان» توسط شورای اقتصادی- اجتماعی سازمان ملل متحد برای یک دوره ۴ ساله، از لیندا توماس گرینفیلد نماینده دائمی آمریکا در این نهاد و کشورهای اتحادیه اروپا خواست تا این عضویت را محکوم کنند.

رأی دیروز شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد که اولین‌ بار توسط «دیده‌بان سازمان ملل» گزارش شد، خشم فعالان حقوق بشر را برانگیخته است. هیلل نویر مدیر اجرایی این سازمان مستقر در ژنو گفته است: «انتخاب جمهوری اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای برای حمایت از حقوق زنان مانند این است که یک فرد آتش‌افروز را به عنوان رئیس آتش‌نشانی شهر انتخاب کنید.»

او این عضویت را «پوچ و بی‌معنا» توصیف کرد که «از نظر اخلاقی قابل سرزنش است. این یک‌ روز سیاه برای حقوق زنان و همه حقوق بشر است.»

در گزارش دیده‌بان سازمان ملل آمده، اگرچه رای‌گیری مخفیانه بوده ولی این سازمان دریافته که دست‌کم ۴ کشور از ۱۵ کشور دموکراتیک اتحادیه اروپا و عضو شورای اقتصادی اجتماعی ملل متحد (اکوسوک) شامل استرالیا، اتریش، کانادا، فنلاند، فرانسه، لتونی، آلمان، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، سوئیس، انگلستان و ایالات متحده – به جمهوری اسلامی ایران رأی داده‌اند.

الاهه بقراط سردبیر کیهان لندن در ارتباط با توئیت هیلل نویر با هشتگ #نهبهجمهوری_اسلامی نوشته است «ولی این جوک هست! درست مثل خود جمهوری اسلامی در قرن بیست و یکم. این جایزه سازمان ملل برای رژیم اسلامیست تا همچنان حقوق زنان/بشر را زیر پا بگذارد. این برای غرب که مدعی حقوق بشر است، اهمیتی ندارد!»

سازمان دیده‌بان سازمان ملل از نمایندگان این نهاد خواست تا از دولت‌هایشان بخواهند نحوه رأی دادن‌ خود را فاش کنند.

مسیح علینژاد فعال حقوق زنان نیز در توییتر خود نوشت: «این فراواقعی است»، «رژیمی که با زنان به عنوان شهروندان درجه دو رفتار می‌کند، آنها را به دلیل نداشتن حجاب اجباری به زندان می‌اندازد، از آواز خواندن منع می‌کند، از ورزشگاه‌ها منع می کند و اجازه نمی‌دهد بدون اجازه شوهرشان به خارج از کشور سفر کنند در نهاد عالی حقوق زنان سازمان ملل انتخاب می‌شود.»

کایلی مور- گیلبرت استاد دانشگاه استرالیا نیز که به مدت ۸۰۴ روز در ایران گروگان بود، از انتخاب ستمگرش به عنوان یک عضو ابراز شگفتی کرد.

هیلل نویر مدیر اجرایی دیده‌بان سازمان ملل در این ارتباط گفته که «آزار و اذیت (ایران) نسبت به زنان، چه در قانون و چه در عمل، فاحش و سیستماتیک است. دبیرکل سازمان ملل متحد درباره سرسختی ایران در تبعیض علیه زنان و دختران گزارش داده است.»

او گفت که «آخوندهای بنیادگرای ایران، زنان را مجبور می‌کنند موهای خود را بپوشانند، بسیاری از آنها تحت قانون زن‌ستیزانه حجاب، روزانه دستگیر و مورد حمله قرار می‌گیرند. آنها نیاز دارند که زنی اجازه ازدواج از پدرش را دریافت کند. سن قانونی ازدواج یک دختر در ایران ۱۳ سال است – حتی دختران کوچکتر نیز مجاز به ازدواج با رضایت پدر و مادر هستند.»

نویر با اشاره به زندانی کردن فعالان شجاع حقوق زنان در ایران به جرم فعالیت‌های صلح‌آمیزشان نوشت که چرا سازمان ملل متحد یکی از بدترین ستمگران دنیا علیه زنان را به عنوان قاضی جهانی و نگهبان برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان برگزیده است!

نویر گفت: «امروز سازمان ملل متحد پیامی ارسال کرد که می‌توان حقوق زنان را برای معاملات سیاسی اتاق پشتی به فروش رساند و میلیون‌ها زن قربانی را در ایران و جهان را که برای حمایت به این نهاد عالی جهانی چشم دوخته‌اند به حال خود رها کرد.»

رژیم بنیادگرا، فرقه‌ای و زن‌ستیز جمهوری اسلامی اکنون یکی از ۴۵ عضو «کمیسیون موقعیت زنان» است که به ادعای سازمان ملل می‌بایست نقشی اساسی در «ارتقای حقوق زنان، مستندسازی واقعیت زندگی زنان در سراسر جهان و شکل دادن به استانداردهای جهانی برابری جنسیتی و توانمندسازی» داشته باشد!

جمهوری اسلامی دیروز در یک رای‌گیری مخفی در شورای اقتصادی اجتماعی ملل متحد (اکوسوک) متشکل از ۵۴ کشور عضو با ۴۳ رأی مثبت به عضویت این کمیسیون درآمد!

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۶ آوریل۲۰۲۱