پومپئو: ظریف «تروریستِ» با کت و شلوار است

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در گفت‌و‌گو با العربیه ضمن تاکید بر اهمیت حفظ سیاست فشار حداکثری علیه ایران این نکته را خاطرنشان کرد که در «رژیم ایران» تندروها و اعتدالگرایان یکسان هستند.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفت که در ایران هیچ اعتدال و افراطی وجود ندارد و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه «تروریستی» است که لباس زیبایی می‌پوشد و انگلیسی صحبت می‌کند. او تاکید کرد که ایران نمی‌تواند نقش «پلیس خوب، پلیس بد» را بازی کند و فقط «پلیس بد» است.

او در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که اخیرا یک فایل صوتی از طریف منتشر شده که در آن می‌گوید سیاست خارجی به ویژه سیاست منطقه‌ای در اختیار میدان (سپاه پاسداران) بوده است.

ظریف در بخشی از این فایل صوتی به این نکته اشاره می‌کند که ۲۰۰ حمله اسرائیل به منافع جمهوری اسلامی در سوریه را از جان کری، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا شنیده است. ترامپ در این زمینه گفت که نشت اطلاعات به «بزرگترین حامی تروریسم» بسیار نگران کننده است. او خواستار توضیح جان کری در این زمینه شده است.

پومپئو که از منتقدان بازگشت دولت جو بایدن به برجام و لغو تحریم‌ها است تاکید کرد که در صورت لغو تحریم‌های حکومت ایران انگیزه‌ای برای مذاکره در خصوص برنامه‌های موشکی و حمایت از «تروریسم» نخواهد داشت.

پومپئو که از طرح تقویت تحریم‌ها علیه حکومت ایران حمایت می‌کند ابراز امیدوار کرد که کنگره بتواند در مقابل بایدن فشار را بر جمهوری اسلامی حفظ کند.

او این نکته را خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ضعف دولت بایدن را احساس کرده و به همین دلیل است که تهدید ناوهای آمریکایی در آب‌های خلیج فارس را از سر گرفته است.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مورد فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه گفت: «جمهوری اسلامی از حوثی‌ها حمایت می‌کند و آن‌ها را به سیستم‌های تسلیحاتی تجهیز می‌کند.» او گفت که لغو تحریم‌ها علیه حوثی‌ها اشتباه فاحشی بود که دولت بایدن احتمالا برای دلجویی از تهران انجام داد.

پومپئو تاکید کرد که ضعف دولت فعلی آمریکا تهدیدی برای متحدان آمریکا در منطقه است.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا با اشاره به نفوذ جمهوری اسلامی در عراق گفت که دولت این کشور باید ایران را بیرون براند.

او در مورد افغانستان نیز گفت که کمتر از ۲۰۰ عضو القاعده هنوز در افغانستان هستند اما «بزرگترین رهبران آن‌ها در تهران نشسته‌اند.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۹ آوریل۲۰۲۱