شکسته شدن رکورد مرگ‌ومیر روزانه کرونا در هند

با شیوع موج جدید کووید ۱۹ در هند، این کشور در ۲۴ ساعت گذشته بیشترین آمار مرگ‌ومیر کرونا را ثبت کرده و بیش ۳ هزار ۷۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت هند در شبانه‌روز گذشته همچنین ۳۲۹ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور شناسایی شده است.

این آمار در حالی اعلام می‌شود که روز پیش از آن(جمعه ۱۰ اردیبهشت) بیش از ۴۰۰ هزار مبتلای جدید، که بیشترین میزان مبتلایان روزانه به کووید ۱۹ در هند تاکنون است، به ثبت رسیده بود.

بنا بر اعلام رسانه‌ها نارندرا مودی، نخست وزیر هند در حال بررسی وضعیت در جلسه‌ای با مقامات ارشد کشور است.

شیوع گسترده کرونا در هند موجب فشار بیش از حد به سیستم درمانی این کشور شده و تمامی بیمارستان‌ها با کمبود امکانات، تخت و وسایل اولیه رسیدگی به بیماران روبرو هستند.

در ابتدای سال جاری میلادی دولت هند تصور می‌کرد که موفق شده شیوع کرونا را کنترل کند. در میانه ماه فوریه تعداد مبتلایان به زیر ۱۱ هزار نفر رسیده بود و تزریق واکسن نیز آغاز شده بود و در ماه مارس، وزیر بهداشت این کشور گفت که “این پایان بازی” شیوع کرونا در هند است.

اما پس از آن تعداد مبتلایان به شدت افزایش یافت و یک گونه جدید ویروس در هند شیوع پیدا کرد که یکی از عوامل آن، تجمع‌های گسترده در فستیوال‌هایی بوده که در آن میلیون‌ها نفر حاضر شده بودند.

شماری از مبتلایان به کرونا در سراسر کشور در حالی که در انتظار اکسیژن هستند، جان خود را از دست داده‌اند، هر چند که تعداد دقیق این افراد مشخص نیست و شبکه‌های اجتماعی با درخواست‌ها برای اکسیژن پر شده است.

آغاز برنامه گسترده واکسیناسیون
هند برنامه واکسیناسیون گسترده‌ای را همزمان با بحران همه‌گیری ویروس کرونا دراین کشور آغاز کرده است.

کرونا در هند
از امروز تمامی افراد بالای ۱۸ سال، واجد شرایط دریافت واکسن هستند. اما شماری از ایالت‌ها گفته‌اند که به دلیل کمبود واکسن قادر به تزریق آن نیستند.

سیستم واکسیناسیون هند در شرایط بحرانی است و بخش پزشکی این کشور هم به شدت تحت تاثیر موج جدید همه گیری کووید قرار دارد.

در این کشور تاکنون بیش از ۱۵۰ میلیون دوز واکسن تزریق شده است. به گفته کارشناسان، بعید است که هند تا ماه ژوئیه ( دو ماه دیگر) بتواند به هدف از پیش تعیین شده مبنی بر واکسینه کردن ۲۵۰ میلیون نفر برسد، به وِیژه آن که موارد ابتلا به شدت در حال افزایش است.

برگفته از سایت بی بی سی فارسی، ۲ مه ۲۰۲۱