روز جهانی کارگر؛ دستکم ۲۶ تجمع اعتراضی و مراسم گرامیداشت روز کارگر برگزار شد

روز شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه (۱ می) مصادف با روز جهانی کارگر، شماری از بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی دستکم در ۱۶ شهر از جمله خرم آباد، یزد، قزوین، ساری، تهران، نیشابور، شوش، دزفول، مشهد، تبریز، کرمانشاه، کرج، اراک، اصفهان، اهواز و رشت در مقابل ساختمان سازمان تامین اجتماعی شهر خود، جمعی از کارگران، فعالان کارگری و شهروندان در راستای گرامیداشت روز کارگر و حمایت از این قشر دستکم در ۵ شهر از جمله تهران در مقابل وزارت کار، سنندج در شهرک صنعتی شماره ۲، بانه در میدان کارگر، مریوان به صورت جداگانه در محل کار و پارک شانوی این شهر و سرو آباد در محل کار خود، شماری از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در محوطه این شرکت، گروهی از زنان بازنشسته و اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در پایانه آزادی واقع در تهران، شماری از دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم در شاهین‌شهر اصفهان و همچنین تنی چند از نانوایان قم در مقابل ساختمان اتحادیه نانوایان این شهر، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

بازنشستگان معترض، ضمن رونمایی از بنرهایی اعتراضی، شعارهایی از قبیل “تامین اجتماعی، چه اسم اشتباهی” و “انقدر دروغ شنیدیم، ما دیگه رای نمیدیم” را سر دادند.

معترضان برخی از مطالبات خود را افزایش مستمری های دریافتی در موازات خط فقر، اجرای قانون همسان سازی حقوق، اجرای دقیق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، رفع مشکلات بیمه تکمیلی، پرداخت پاداش آخر سال و همچنین محاسبه سوابق مشاغل سخت و زیان آور در محاسبات متناسب سازی، عنوان کردند.

پیش از این نیز بازنشستگان تامین اجتماعی، در دفعات مختلف دست به تجمعات سراسری زده بودند.

برگزاری مراسمات گرامیداشت روز کارگر؛ در برخی نقاط کشور منجر به بازداشت و اعمال خشونت علیه شهروندان شد
به گزارش هرانا، امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ (۱ می) مصادف با روز جهانی کارگر، جمع کثیری از کارگران، فعالین کارگری و شهروندان در اکثی نقاط کشور دستکم در ۵ شهر از جمله تهران در مقابل وزارت کار، سنندج در شهرک صنعتی شماره ۲، بانه در میدان کارگر این شهر، مریوان در محل کار و پارک شانوی این شهر و سرو آباد در محل کار خود، به مناسبت گرامیداشت این روز، تجمع مسالمت آمیز برگزار کردند که در برخی نقاط کشور با ورود نیروهای نظامی به این اجتماعات، منجر به بازداشت کارگران و فعالین کارگری و اعمال خشونت علیه آنها شد.

ساعاتی پیش هرانا طی گزارشی از بازداشت عسل محمدی، هیراد پیربداقی و سعید ملایری در جریان تجمع روز جهانی کارگر در مقابل وزارت کار در تهران خبر داد. سازمان های کارگری تعداد بازداشت شدگان را بیش از ۳۰ شهروند برآورد کرده اند با این حال تعدادی از بازداشت شدگان دقایقی پس از بازداشت آزاد شده اند. گفته می‌شود که پیش از برگزاری مراسم، نیروهای امنیتی و انتظامی در محل حضور داشته‌ و سعی در امنیتی کردن فضا را داشته‌اند.

افزون بر این در پی برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در شهرک صنعتی شماره ۲ شهرستان سنندج، شیث امانی فعال کارگری و عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، به همراه چند تن دیگر از شرکت کنندگان بازداشت شده اند. گفته می شود بازداشت آقای امانی همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است.

بعلاوه طی گزارشی مجزا به بازداشت تنی دیگر از این شهروندان با هویت هوشنگ کریمی اهل سنندج که در جریان تجمعات مذکور حضور داشت، پرداخته شد.

بدنبال بازداشت این شهروندان، شمار دیگری از کارگران و فعالین کارگری در خیابان های شهر، دست به تجمع و راهپیمایی زدند.

همچنین شماری از اعضای سندیکای کارگران فصلی و ساختمانی شهرستان‌های مریوان و سروآباد، به مناسبت گرامیداشت روز جهانی کارگر، در محل‌های کار خود تجمع کردند.

بعلاوه اعضای نهادهای کارگری انجمن صنفی کارگران ساختمان، انجمن بازنشستگان تأمین اجتماعی، سندیکای خبازان، انجمن صنفی معلمان و نهاد مدنی جامعه دفاع از کودکان کار و خیابان، در راستای گرامیداشت روز جهانی کارگر، ضمن قرائت قطعنامه مشترک توسط آرمان شکری از اعضای انجمن صنفی کارگران ساختمانی و فعال کارگری، در پارک شانوی مریوان تجمع کردند.

افزون بر این مصادف با روز جهانی کارگر، شماری از فعالین کارگری زن و مرد، به مناسبت گرامیداشت این روز در میدان کارگر شهر بانه تجمع کردند.

تجمع دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم
به گزارش هرانا، امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، شماری از دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم، در اعتراض به برگزاری امتحانات به صورت حضوری علیرغم شیوع بیماری کرونا، در شاهین‌شهر اصفهان دست به تجمع زدند و خواستار لغو امتحانات حضوری شدند.

تجمع نانوایان در قم
به گزارش هرانا، امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، تنی چند از نانوایان قم، در اعتراض به متناسب نبودن قیمت نان با هزینه‌های پخت آن، در مقابل ساختمان اتحادیه نانوایان این شهر، دست به تجمع اعتراضی زدند.

نانوایان معترض می گویند: “قیمت آرد با قیمت فروش نان متناسب نیست و حالا که حقوق کارگران افزایش یافته و قیمت نان تغییری نکرده است، دولت تامین افزایش حقوق کارگران را به گردن نانوایان انداخته است”.

این نانوایان در پی مشکلات معیشتی و اقتصادی بوجود آمده برای آنها، قیمت هر قرص نان را از روز ۲۵ فروردین ماه امسال به میزان ۱۰۰ تومان افزایش داده اند که به دنبال این اقدام، توسط اداره ی تعزیرات این شهر جریمه شده اند.

تجمع کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه
به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ (۱ می) مصادف با روز جهانی کارگر، شماری از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، به مناسبت گرامیداشت این روز، در محوطه این شرکت تجمع کردند.

در جریان این تجمع، یوسف بهمنی، فعال کارگری میان همکاران خود گفت: “وقتی که می گوییم هفت تپه متعلق به ماست، ما این سخن را عملا ثابت کرده ایم و با تمام وجود نشان داده ایم که هفت تپه جز، خون، پوست و رگ ماست و دلسوزان واقعی این شرکت کارگران هستند”.

او به نیابت از همکاران خود ضمن انتقاد از عملکرد رئیس قوه قضاییه در خصوص پیگیری خواسته های کارگران این شرکت، خواستار اعمال وعده های محقق نشده مسئولین و رسیدگی به مطالبات کارگران شد.

تجمع زنان بازنشسته و اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه (۱ می) مصادف با روز جهانی کارگر، گروهی از زنان بازنشسته و اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، ضمن گرامیداشت این روز، در اعتراض به برخورد نیروهای امنیتی با بازنشستگان تجمع کننده در این شهر، در پایانه آزادی دست به راهپیمایی و تجمع اعتراضی زدند.

معترضین شعارهایی از قبیل “کارگر، دانشجو، معلم، اتحاد اتحاد” را سر دادند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲ مه ۲۰۲۱