برخورد گارد ساحلی آمریکا و سپاه؛ ۳۰ تیر اخطار شلیک شد

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد که در تازه‌ترین درگیری گارد ساحلی آمریکا و قایق‌های تندروی سپاه پاسداران؛ ۳۰ تیر اخطار شلیک شده است.

به گفته کربی، قایق‌های سپاه روز دوشنبه به طور خطرناکی در اطراف شناورهای آمریکایی در تنگه هرمز مانور می‌دادند.

به گزارش سی‌ان‌ان، روز دوشنبه، شش شناور آمریکایی در حال اسکورت یک زیردریایی و ناو یو‌اس‌اس‌ جورجیا در تنگه هرمز بودند که با گروهی متشکل از ۱۳ قایق تندروی سپاه مواجه شدند. این قایق‌ها با سرعت زیادی به سوی شناورهای آمریکایی حرکت می‌کردند و تا فاصله حدود ۱۳۷ متری نزدیک می‌شدند.

گارد ساحلی آمریکا پس از انجام تمام اقدامات لازم شامل به صدا درآوردن بوق هشدار، برقراری ارتباط رادیویی و استفاده از دیگر راه‌های ارتباطی، ناوچه مائوئی اقدام به شلیک ۳۰ تیر اخطار کرد. پس از دومین دور شلیک تیر اخطار، قایق‌های سپاه منطقه را ترک کردند.

آنچه که حرکت «خطرناک و غیرایمن و غیرحرفه‌ای» قایق‌های سپاه در اطراف ناوها و شناورهای آمریکایی خوانده می‌شود، پیش از این نیز سابقه داشته است.

ماه گذشته یک ناو ایرانی به ۶۳ متری محل فعالیت کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس نزدیک شد. قبل از آن نیز سابقه مانورهای نمایشی قایق‌های سپاه در نزدیکی کشتی‌های آمریکایی وجود داشته است.

برخورد جدید گارد ساحلی آمریکا با قایق‌های سپاه در حالی انجام می‌شود که مذاکرات هسته‌ای در وین در جریان است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت جو بایدن قصد دارد با آزادسازی منابع مالی ایران و مبادله زندانیان، امکان بازگشت هرچه سریع‌تر به برجام را فراهم کند.

تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز از پیشرفت مذاکرات خبر داده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۱ مه ۲۰۲۱