دستکم ۱۶ تجمع اعتراضی برگزار شد

یکشنبه ۲۶ اردیبهشت، بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی دستکم در ۵ شهر از جمله تهران، کرج، خرم آباد، مشهد و کرمانشاه در مقابل ساختمان سازمان تامین اجتماعی شهر خود، تعدادی از معلمان در تهران مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی و در تبریز مقابل اداره آموزش و پرورش این شهر، گروهی از خانواده‌های کشته‌ شدگان هواپیمای اوکراینی در مقابل سازمان قضایی نیروهای مسلح در تهران، شماری از کارگران شهرداری شهر لوشان برای دومین روز متوالی در مقابل ساختمان شهرداری، گروهی از آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی در مقابل مجلس شورای اسلامی، تنی چند از معلمان و کارکنان مدارس استثنایی استان خوزستان در مقابل اداره کل آموزش و پرورش این استان در اهواز، شماری از شهروندان ساکن در بلوار بهداشت سراوان در مقابل فرمانداری و مقابل دفتر نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی، گروهی از کارگران گروه صنعتی شیشه کاوه در مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعدادی از خدمتگزاران و سرایداران مدارس شیراز مقابل آموزش و پرورش این شهر، گروهی از معلمان و نیروهای شاغل در مدارس غیر دولتی ایلام در محوطه اداره کل آموزش و پرورش این استان در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

بازنشستگان معترض، ضمن رونمایی از بنرهایی اعتراضی، با سر دادن شعارهایی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

معترضان برخی از مطالبات خود را افزایش مستمری های دریافتی در موازات خط فقر، اجرای قانون همسان سازی حقوق، اجرای دقیق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، رفع مشکلات بیمه تکمیلی، پرداخت پاداش آخر سال و همچنین محاسبه سوابق مشاغل سخت و زیان آور در محاسبات متناسب سازی، عنوان کردند.

پیش از این نیز بازنشستگان تامین اجتماعی، در دفعات مختلف دست به تجمعات سراسری زده بودند.

تجمع معلمان در تهران و تبریز
به گزارش خبرگزاری هرانا، امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، تعدادی از معلمان در تهران مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی و در تبریز مقابل اداره آموزش و پرورش این شهر با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند.

معلمان در این تجمع با سر دادن شعارهایی، خواهان اجرای نظام رتبه بندی طبق سند تحول و همسان سازی حقوق با مشاغل مشابه شدند.

تجمع خانواده‌های کشته‌ شدگان هواپیمای اوکراینی
به گزارش خبرگزاری هرانا، امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، گروهی از خانواده‌های کشته‌ شدگان هواپیمای اوکراینی، با تجمع مقابل سازمان قضایی نیروهای مسلح در تهران خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند.

شهروندان در این تجمع به روند دادرسی، رد درخواست مطالعه پرونده و سخنان جواد ظریف وزیر امور خارجه در مورد “علاج حادثه” اعتراض کردند کردند.

تجمع کارگران شهرداری لوشان
به گزارش ایلنا، امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، شماری از کارگران شهرداری شهر لوشان، برای دومین روز متوالی در مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.

به گفته کارگران شهرداری لوشان: صبح روز شنبه در اولین روز از اعتراض کارگران مجموعه کارگران و کارکنان شهرداری لوشان که در اعتراض به معوقات مزدی و بیمه‌ای مقابل ساختمان شهرداری صورت گرفته بود؛ شهردار برخورد توهین‌آمیزی با چند تن از کارگران خدماتی در محوطه حیاط وداخل ساختمان انجام داد که واکنش اعتراضی کارگران را بر انگیخت.

کارگران در ادامه گفتند: حوالی ساعت شش صبح روز گذشته که اعتراض صنفی کارگران شکل گرفت، شهردار حین ورود به ساختمان شهرداری وقتی با با کارگران معترض مواجه شد و به دلیل شدت عصبانیت، با خودرو در محوطه پارکینگ شهرداری بعد از یک مانور، ناخودآگاه با یکی از کارگران خدماتی برخورد کرد بطوریکه همزمان لاستیک خودرو با برخورد به سیم خاردار ترکید. همزمان شهردار بدون توجه به کارگر حادثه دیده با ضربه در نگهبانی ساختمان واحد نقلیه وارد ساختمان شهرداری شد و با کشیدن گوش یکی از کارگران خدماتی شروع به تهدید و متفرق کردن همه کارگران کرد.

یکی از کارگران با بیان اینکه کارگران شهرداری لوشان در واکنش به این اقدام از صبح دیروز دست از کار کشیده و مقابل ساختمان شهرداری تجمع کرده‌اند، افزود: برای پیگیری حقوقی این موضوع قصد داریم در روز‌های آینده اعتراض صنفی خود را در صورت بی‌توجهی اعضای شورای شهر به مقابل ساختمان دادسرای لوشان انتقال دهیم.

او در تکمیل سخنان خود گفت: شهریور ماه سال ۹۸ شهردار وقت به همراه سه نفر از اعضای شورای شهر به اتهام تخلفات مالی بازداشت شدند و شهرداری تا شهریور ماه سال پیش با دو سرپرست اداره می‌شد. از شهریور ماه سال پیش با ورود شهردار جدید علارغم وعده‌های داده شده مبنی بر به‌روز شدن حقوق‌ها متاسفانه هیچ تغییری در روند پرداخت حقوق‌ها ایجاد نشده است. پرداخت حقوق در هر یک ماه یکبار در حالی انجام می‌شود که شهرداران سابق نیز هر ماه به ما یک حقوق می‌دادند.

تجمع کارگران گروه صنعتی شیشه کاوه
به گزارش ایلنا، امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، گروهی از کارگران گروه صنعتی شیشه کاوه در مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، ماهیت شغلی این کارگران سخت و زیان‌آور است و باید با ۲۰ سال بیمه‌پردازی مستمر و ۲۵ سال متناوب بازنشسته شوند.

به گفته منابع خبری، تمامی این افراد شرایط بازنشستگی را دارند و سابقه بیمه‌پردازی آن‌ها در مشاغل سخت بیش از ۲۰ سال است.

به گفته کارگران، کارفرما نه تنها برای بازنشستگی آن‌ها اقدامی انجام نداده بلکه این کارگران را تعدیل کرده است. آن‌ها در حال حاضر توانایی بازنشسته شدن را ندارند.

تجمع معلمان و کارکنان مدارس استثنایی استان خوزستان
به گزارش عصر جنوب، امروز ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، شماری از معلمان و کارکنان مدارس استثنایی استان خوزستان در مقابل اداره کل آموزش و پرورش این استان در اهواز تجمع کردند.

شهروندان معترض اعم مطالبات خود را افزایش حقوق و رفع مشکلات بیمه‌ای عنوان کردند.

تجمع آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی
به گزارش ایسنا، امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، گروهی از آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود شدند.

بر اساس این گزارش، آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی ورودی بعد از سال ۹۲ در این تجمع با سر دادن شعارهایی خواستار حمایت نمایندگان به منظور استخدام و تعیین تکلیف وضعیت خود شدند.

تجمع اهالی بلوار بهداشت سراوان
به کزارش کمپین فعالین بلوچ، امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، گروهی از شهروندان ساکن در بلوار بهداشت سراوان در مقابل فرمانداری و دفتر ملک فاضلی نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

بر اساس این گزارش تجمع این شهروندان در اعتراض به نبود برق و عدم ارتقای زیرساخت ها در این منطقه صورت گرفته است.

پیگیری این شهروندان به اداره برق نیز کارساز نبوده و مسئولین این اداره جهاد کشاورزی را مسئول آن می دانند و به گفته جهاد کشاورزی زمین های بلوار بهداشت کشاورزی بوده که شهروندان اقدام به ساخت و ساز کرده اند و از این بابت حاضر به برق رسانی در این منطقه نیستند.

تجمع خدمتگزاران و سرایداران مدارس شیراز
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، شماری از خدمتگزاران و سرایداران مدارس شیراز مقابل آموزش و پرورش این شهر تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، تجمع کنندگان به سطح نازل دستمزدها اعتراض دارند و خواهان افزایش حقوق و مزایا هستند.

تجمع معلمان شاغل در مدارس غیر دولتی ایلام
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، تعدادی از معلمان و نیروهای شاغل در مدارس غیر دولتی ایلام در محوطه اداره کل آموزش و پرورش این استان تجمع اعتراضی برپا کردند.

بر اساس این گزارش، این نیروها سالهاست که با حقوق های بسیار پایین شاغل هستند و خواهان رفع تبعیض از آنها نسبت به شاغلین دولتی و افزایش حقوق و مزایا هستند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۱۷ مه ۲۰۲۱