مرکل، مکرون و پوتین: ایران باید به برجام پایبند بماند

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در یک گفت‌وگوی تلفنی تنش در رابطه بین ایران و آمریکا و کاهش سطح تعهدات ایران در برجام را به بحث گذاشتند و با یکدیگر تبادل نظر کردند.

دفتر صدر اعظم آلمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سه‌شنبه ۲۱ مه/ ۳۱ اردیبهشت سران سه کشور آلمان، فرانسه و روسیه در یک گفت‌وگوی تلفنی به این نتیجه رسیدند که ایران را می‌بایست مجاب کرد همچنان به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند بماند.

سازمان انرژی اتمی ایران دوشنبه ۲۰ مه/ ۳۰ اردیبهشت اعلام کرد که ظرفیت اورانیوم غنی‌شده در تأسیسات هسته‌ای نظنز بدون افزایش تعداد سانتریفیوژها چهار برابر افزایش یافته است. شورای امنیت ملی ایران چهارشنبه دو هفته قبل در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اعلام کرد که ایران محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر غنی‌شده اورانیوم و آب سنگین را رعایت نخواهد کرد. ایران به کشورهای اروپایی ۶۰ روز مهلت داده به تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی عمل کنند.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه سه‌شنبه ۲۱ مه/ ۳۱ اردیبهشت چند ساعت قبل از گفت‌وگوی تلفنی مکرون، مرکل و پوتین، اعلام کرد که قدرت‌های اروپایی برای لغو ساز و کار مالی موسوم به اینستکس تحت فشار آمریکا قرار دارند. لومر گفت:

«بله، آمریکا سخت فشار می‌آورد. مستقیماً روی همین موضوع [اینستکس] بر مقامات سیاسی، به کابینه و به همه کسانی که با این مسأله سر و کار دارند، فشار می‌آورد.»

نقل از رادیو زمانه