علائم ابتلا به گونه هندی ویروس کرونا چیست؟

شیوع ادامه‌دار گونه جدید ویروس کرونا که ابتدا در هند شناسایی شد باعث اخلال در جشن‌هایی شده که اغلب بریتانیا به مناسبت خروج از قرنطینه در روز دوشنبه، ۱۷ مه، تدارک دیده بود.

گونه هندی که برای دانشمندان با نام بی.۲.۶۱۷.۱ شناخته می‌شود باعث گسترش شیوع بیماری در مناطقی مانند بولتون و افزایش جدی موارد جدید ابتلا و بستری شدگان در بیمارستان در این منطقه شده‌ است.

گرچه متخصصان هنوز در حال مطالعه تفاوت‌های این نوع از بیماری با بیماری حاصل از سایر گونه‌های کووید هستند که اکنون در بریتانیا رواج دارند اما گفته می‌شود این نوع به نحوی قابل توجه از گونه بی.۷.۱.۱ ویروس کرونا که رایج‌ترین نوع بیماری در سراسر کشور است، مسری‌تر است.

بنابه آمار سازمان بهداشت همگانی انگلستان، موارد ابتلا به گونه هندی در مدت‌زمان تنها یک هفته بیش از دو برابر شده‌ و از ۵۲۰ مورد به ۱۳۱۳ نفر رسیده است.

گفتنی است آمار افراد مبتلا به گونه بی.۲.۶۱۷.۱ از این تعداد نیز بیشتر است، چرا که اطلاعات مذکور تنها تا ۵‌ام مه را در برمی‌گیرد و این در حالی است که تمام افرادی که مبتلا می‌شوند هم آزمایش نمی‌دهند.

با این وجود، به‌رغم اینکه گونه هندی کووید ظاهرا از سایر گونه‌های آن مسری‌تر است، مدرکی مبنی بر خطرناک‌تر بودن این گونه جدید و اینکه واکسن‌ها در برابرش موثر نیستند، وجود ندارد.

از همین رو، علائم کلیدی ابتلا به گونه بی.۲.۶۱۷.۱ نیز مانند کووید معمولی است:

  • سرفه جدید و ادامه‌دار
  • تب بالا
  • از دست دادن حس بویایی یا چشایی

شیوع گونه هندی کووید تهدید جدی‌ای برای کشور نبود؛ چرا که باعث به تعویق افتادن این مرحله از قرنطینه در ۱۷ مه نشد. البته گمانه‌زنی‌هایی برای به تعویق افتادن مرحله آخر بیرون آمدن از قرنطینه که اکنون برای ۲۱ ژوئن برنامه‌ریزی شده وجود دارد.

گرچه اغلب افرادی که واکسن زده‌اند نسبت به گونه‌ مسری‌تر ویروس کرونا هم ایمن خواهند بود اما برخی نگران این هستند که افراد زیادی هنگام رسیدن نوبتشان واکسن نزنند و این امر باعث شیوع گونه مسری‌تر بیماری شود که فاجعه برانگیز است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۸ مه ۲۰۲۱