کاهش بهای نفت به دلیل اشتباه خبری در باره مذاکرات برجام؟

در روزهای اخیر بهای نفت کاهش قابل اعتنایی داشت. صاحب‌نظران این کاهش را به اظهارات نماینده روسیه در مذاکرات وین مبنی بر گشایش‌در این مذاکرات مربوط می‌دانند. اولیانوف اما بعداً گفت که چنین چیزی نگفته است.

بهای نفت روز سه‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت (۱۸ مه) در معاملات بین‌المللی به شدت کاهش یافت. در ابتدای روز روند کاهش روز دوشنبه متوقف شد اما در طول روز این کاهش دوباره ادامه یافت.

صاحب‌نظرانی که بازار نفت را رصد می‌کنند این کاهش قیمت را به خبرهای مربوط به مذاکرات برجام در وین مربوط می‌دانند.

در حالی که روز یکشنبه هر بشکه نفت دریای برنت در بازار بین‌المللی ۶۷ دلار و ۸۰ سنت معامله می‌شد روز دوشنبه این رقم یک دلار و ۶۶ سنت کاهش یافت. نفت حوزه غرب تگزاس کاهشی بیشتر نشان داد و یک دلار و ۷۰ سنت افت کرد.

این کاهش چشمگیر ظاهرا به خبری برمی‌گردد که بخش فارسی بی بی سی منتشر کرده و به موجب آن مذاکرات برجام در وین پیشرفت‌های چشمگیری را شاهد بوده است. این رسانه نوشت که نماینده ارشد روسیه در مذاکرات برجام به خبرنگار بی‌بی‌سی در وین گفته “تا فردا خبر مهمی منتشر خواهد شد”.

میخائیل اولیانف اما عصر روز سه‌شنبه تکذیب کرد که در باره گشایش در مذاکرات سخنی گفته باشد. او در توئیتری نوشت: «من (در مصاحبه با بی بی سی) نگفتم در مذاکرات وین در خصوص برجام، گشایش حاصل شده است، بلکه گفتم که از نظر من پیشرفت‌های مهمی حاصل شده است و این درست است. با این همه، مسائل حل‌نشده هنوز باقی مانده‌اند و مذاکره‌کنندگان برای نهایی کردن توافق در خصوص احیای برجام به وقت و تلاش بیشتری نیاز دارند.»

مذاکرات مربوط به احیای برجام از بیش از یک ماه پیش آغاز شده و معطوف به بازگشت آمریکا به این توافقنامه و رفع تحریم‌ها علیه حکومت ایران در ازای پایبندشدن دوباره ایران به تعهداتی است که در آن برایش درنظر گرفته شده است.

آمریکا ماه مه ۲۰۱۸ با تصمیم دولت ترامپ از این توافقنامه خارج شد و تحریم‌های موسوم به “فشار حداکثری” علیه ایران به اجرا گذاشته شد. ایران نیز متقابلا به کاهش تعهدات خود در برجام دست زد و از جمله به محدویت‌ها در زمینه سطح غنی‌سازی، میزان غنی‌سازی و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته پایبند نماند.

قرار است بعد از ظهر چهارشنبه نشست تازه کمیسیون مشترک برجام با شرکت هیئت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در وین برگزار شود.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۹ مه ۲۰۲۱