نماینده ویژه آمریکا در امور یمن: حکومت ایران هیچ اقدام مثبتی برای پایان جنگ انجام نمی‌دهد

نماینده ویژه آمریکا در امور یمن گفت‌وگوهای اخیر بین ایران و عربستان سعودی را اقدامی سازنده توصیف کرد ولی تاکید کرد که تاکنون هیچ اقدام مثبتی از سوی ایران برای پایان دادن به جنگ یمن مشاهده نشده است.

تیم لیندرکینگ که روز پنج‌شنبه، ۳۰ بهمن در یک نشست خبری سخن می‌گفت، از ایران خواست که از مذاکرات صلح حمایت کند و گفت واشنگتن فراتر از آتش‌بس در یمن خواستار یک راه حل دراز مدت و راه رساندن کمک‌های بشر دوستانه به مردم یمن است.

او همچنین اعلام کرد که دولت آمریکا دو فرمانده شورشیان حوثی که عملیات این گروه برای تصرف ناحیه مارب را هدایت می‌کنند، تحریم می‌کند.

بر این اساس، محمد عبدالکریم الجمالی، رئیس ستاد نیروهای مسلح حوثی‌ها و یوسف المدنی، یکی دیگر از فرماندهان ارشد این گروه و هدایت‌کننده عملیات تهاجمی به سوی مارب مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان نیز روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه العربیه خبر داد که «ابتکار» این کشور برای صلح با مخالفت شبه نظامیان حوثی مواجه شده است.

شبه نظامیان حوثی‌ یمن از سال ۹۴ بر بخش‌های زیادی از این کشور به‌ویژه صنعا، پایتخت، تسلط پیدا کرده‌اند. دولت قانونی یمن که در عدن، جنوب کشور، مستقر است از مارس ۲۰۱۵ با همکاری یک ائتلاف نظامی به رهبر عربستان وارد جنگ با حوثی‌ها شده است.

جنگ یمن که از آن به عنوان جنگ نیابتی ایران و عربستان سعودی یاد می‌شود، در طول شش سال گذشته به یکی از پیچیده‌ترین بحران‌ها در منطقه و در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است.

جنگ یمن تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار کشته برجای گذاشته است، از جمله ۱۳ هزار غیرنظامی که به‌دلیل حملات هوایی جان خود را از دست داده‌اند. ده‌ها هزار کودک نیز به دلیل قحطی جان باخته‌اند.

تیم لندرکینگ در بخش دیگری از نشست خبری خود افزود برای کاستن از بحران بشری یمن و انتقال کمک‌های بشردوستانه از خارج، تمامی فرودگاه‌ها و بنادر این کشور باید باز شوند.

عربستان سعودی در ماه مارس طرح آتش‌بس سراسری در یمن و بازگشایی تمامی بنادر و فرودگاه‌ها را به عنوان گامی برای تقویت تلاش‌های دیپلماتیک با هدف پایان دادن به جنگ را پیشنهاد کرد ولی با توجه به مخالفت حوثی‌ها این پیشنهاد به جایی نرسید.

شورشیان حوثی می‌گویند قبل از توافق در مورد آتش‌بس محاصره هوایی و دریایی یمن توسط عربستان سعودی و نیروهای دولتی باید پایان یابد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ضمن درخواست آتش بس فوری در یمن تاکید کرد که تنها یک راه حل سیاسی و آتش بس پایدار می‌تواند به جنگ شش ساله در این فقیرترین کشور عرب پایان دهد.

شورای امنیت ضمن در خواست آتش بس فوری، عملیات شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران برای تصرف مارب را عامل تشدید درگیری‌ها دانسته است.

گفته می‌شود، عملیات نظامی شبه نظامیان حوثی در مآرب جان بیش از یک میلیون نفر را در معرض خطر قرار داده است.

مارتین گریفیتس در گزارش خود درباره تحولات یمن به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که عملیات یک سال گذشته شبه نظامیان حوثی در مآرب به طور «حیرت‌انگیز باعث تلفات جانی، از جمله برای کودکان شده است، کسانی که بیرحمانه در میانه میدان جنگ گرفتار شده‌اند.»

نماینده ویژه آمریکا در امور یمن نیز در نشست خبری روز گذشته، با اشاره به بحران مارب گفت: «اگر تهاجم نظامی علیه مارب روی نمی‌داد، اگر تعهد واقعی به برقراری صلح وجود داشت و طرف‌های درگیر با اقدامات نماینده سازمان ملل همکاری می‌کردند»، تحریم فرماندهان شبه نظامیان حوثی ضرورت نداشت.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۱ مه ۲۰۲۱