بازنشستگی مرورگر «اکسپلورر»

شرکت «مایکروسافت» قصد دارد مرورگر «اینترنت اکسپلورر» را بازنشسته کند. اولین نسخه از این مرورگر در سال ۱۹۹۵ برای ویندوز ۹۵ عرضه شده بود اما ناموفق بودن این مرورگر در برابر نسخه‌های پیشرو به آنجا رسید که مایکروسافت تصمیم گرفت از سال ۲۰۲۱ روند توقف آن را آغاز و نسخه جایگزین عرضه کند.
به گزارش رویترز این مرورگر که تا پیش از سال ۲۰۰۰ میلادی روی میلیاردها دستگاه کامپیوتر نصب بود و حرف اول را می‌زد از اواخر ۲۰۰۰ میدان را به «گوگل کروم» واگذار کرد و به دلیل اینکه در مقایسه با رقیبانش عملکرد ضعیف‌تری داشت بسیار مورد انتقاد قرار گرفت.
مایکروسافت که نمی‌خواست از میدان رقابت‌ها ناموفق بیرون بیاید در سال ۲۰۱۵ مرورگر Edge را عرضه کرد که مختصاتی شبیه به مرورگر گوگل دارد اما نسخه جایگزین شرکت مایکروسافت نیز نتوانست در رقابت با گوگل کروم موفق عمل کند.

آماری که شرکت «استات کانتر»، اعلام کرده نشان می‌دهد تا ماه آوریل این مرورگر ۶۵ درصد سهم بازار جهانی مرورگر‌ها را به خود اختصاص داده و پس از آن در ردیف دوم «سفاری اپل» با ۱۸ درصد سهم قرار گرفته است. در این میان سهم مرورگر Edge مایکروسافت فقط سه درصد بوده است.
حالا شرکت مایکروسافت اعلام کرده نسخه جایگزین اینترنت اکسپلورر یعنی مرورگر Edge سریع‌تر و مطمئن‌تر است و قصد دارد برای موفقیت این مرورگر در بازارهای جهانی تلاش مضاعفی را آغاز کند.

این شرکت در یک پست وبلاگی اعلام کرد اپلیکیشن رومیزی اینترنت اکسپلورر ۱۱ در بعضی از نسخه‌های ویندوز ۱۰ در ۱۵ ژوئن سال ۲۰۲۲ بازنشسته خواهد شد و دیگر پشتیبانی نمی‌شود. مایکروسافت از کاربرانی که همچنان از اینترنت اکسپلورر ۱۱ استفاده می‌کنند دعوت کرده پیش از پایان زمان پشتیبانی در ژوئن، به نسخه Edge یا مرورگر مورد نظرشان بپیوندند.
مرورگر Edge در یک شبکه داخلی از وب‌سایت‌هایی که همچنان به اینترنت اکسپلورر نیاز دارند، پشتیبانی می‌کند چراکه بسیاری از اپلیکیشن‌های قدیمی و سایت‌ها امکان استفاده از مرورگرهای جدید را ندارند. مایکروسافت اعلام کرده برای این دسته از مشتریان خود تا سال ۲۰۲۹ امکان پشتیبانی تحت مرورگر جدید Edge وجود دارد و سازمان‌ها و وب‌سایت‌های قدیمی چند سال فرصت دارند تا مرور‌گرهای جدید را انتخاب و جایگزین کنند.
مرورگر اینترنت اکسپلورر بیش از دو دهه پیش در یک پرونده قضایی با اتهام انحصارطلبی محکوم شد و تشخیص قاضی دادگاه این بود که مایکروسافت با قرار دادن این مرورگر در سیستم عامل ویندوز، قانون را زیر پا گذاشته است. با وجود اینکه این حکم در دادگاه تجدیدنظر تایید شد، اما سال‌ها مایکروسافت همچنان مرورگر خود را به همراه سیستم عامل ویندوز عرضه می‌کرد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۲ مه ۲۰۲۱