واردکنندگان دارو: بانک مرکزی ارز نمی‌دهد،‌ انسولین کمیاب شده است

محمد عبده‌زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، به وب‌سایت تجارت‌نیوز گفته است بر خلاف ادعاهای رئيس کل بانک مرکزی، « از مهر ماه سال گذشته دارو ارز ترجیحی نگرفته و ذخیره مواد اولیه در حال اتمام است».

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، روز ۱۹ اردیبهشت در گفت‌وگو با تلویزیون حکومت ایران گفته بود که فقط در دو ماه اخیر سال جاری «۵۰۰ میلیون دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی تامین کردیم».

با این حال آقای عبده‌زاده گفته است که «از ابتدای سال تا ۲۰ اردیبهشت جمعا فقط ۱۱ میلیون دلار برای مجموع واردات مواد اولیه و کالای نهایی پرداخت شده و ۱۲۵ میلیون دلار هم برای واکسن کرونا تخصیص داده‌اند».

محمدرضا واعظ‌مهدوی، رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت، نیز به وب‌سایت تجارت نیوز گفته است که « ارز مواد اولیه دارویی نزدیک به یک سال است که تقریبا تخصیص داده نشده است».

در طول یکسال گذشته، کمبود انسولین بارها به یک موضوع بحرانی برای شهروندان متقاضی در استان‌های مختلف تبدیل شده است.

اسفند سال گذشته نیز واردکنندگان دارو بانک مرکزی را متهم به «عدم تخصیص به موقع و کافی ارز از سوی بانک مرکزی» کردند.

در همین حال گزارش‌هایی درباره اختلاف واردکنندگان بر سر قیمت فروش انسولین‌های وارداتی و قاچاق معکوس انسولین وارداتی به برخی کشورهای همسایه به عنوان دیگر عوامل موثر در اخلال در روند توزیع انسولین منتشر شده است.

بر اساس آمار رسمی در حدود پنج و نیم میلیون مبتلا به دیابت در کشور وجود دارد که در حال حاضر روزانه بیش از ۶۰۰ هزار نفر از آن‌ها باید از انسولین استفاده کنند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۳ مه ۲۰۲۱