واکنش ظریف و عراقچی به بلینکن: اول تحریم‌ها را بردارید

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، بامداد دوشنبه ۳ خرداد در پیامی توئیتری خطاب به همتای آمریکایی خود نوشت که به باور او، لغو تحریم‌های دولت پیشین آمریکا توسط دولت جدید این کشور «یک وظیفه قانونی و اخلاقی است، نه یک وسیله نفوذ برای مذاکرات.»

او سپس با درج این جمله که «تاریخ مصرف میراث ترامپ گذشته است»، از ایالات متحده خواست تا «میلیاردها دلار پول» ایران را که به خاطر تحریم‌های آمریکا، در خارج «گرو نگه داشته شده است» آزاد کند.

اظهارات محمدجواد ظریف واکنشی به سخنان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکاست که یکشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» برلزوم بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش تأکید کرده بود.

آقای بلینکن در این مصاحبه گفت که هنوز نشانه‌ای ندیده است که بیانگر پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود برای لغو تحریم‌ها باشد.

آقای بلینکن همچنین اظهار داشت: «به نظرم ایران می‌داند که برای پایبندی به تعهدات هسته‌ای خود چه کاری باید انجام بدهد و ما هنوز ندیده‌ایم که ایران آماده این کار و خواهان تصمیم‌گیری در این زمینه باشد. این یک آزمون است و ما هنوز جوابی برای آن نداریم.»

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و نماینده ایران در مذاکرات هسته‌ای، نیز روز دوشنبه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که ایالات متحده نخست باید تحریم‌ها را بردارد.

آقای عراقچی در توئیتی با اشاره به جلسه روز گذشته خود با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که نمایندگان مجلس را در جریان مذاکرات وین گذاشته است و اگرچه جلسه دشواری بوده، اما مفید هم بوده است.

وی سپس افزود: «ایالات متحده که از توافق هسته‌ای خارج شده است، نخست باید تحریم‌ها را بردارد و این امر راستی‌آزمایی شود و در آن صورت ایران هم اجرای کامل برجام را از سرخواهد گرفت.»

آقای عراقچی در نهایت این پرسش را مطرح کرده که «آیا ایالات متحده آماده است؟»

ایران و ایالات متحده در هفته‌های اخیر مذاکرات غیرمستقیمی را برای احیای توافق هسته‌ای در وین آغاز کرده‌اند. پیش از این مذاکرات ایالات متحده تاکید کرده بود که ایران باید به طور کامل تعهدات هسته‌ای خود را اجرا کند تا واشینگتن نیز تحریم‌ها علیه آن را وضع کند. مقامات جمهوری اسلامی اما می‌گویند که ایران برجام را به طور کامل اجرا نخواهد کرد مگر آن که واشینگتن اول تحریم‌ها را لغو کند و این امر راستی‌آزمایی شود.

با این حال در جریان این مذاکرات گزارش‌هایی از کم شدن اختلافات در این زمینه و بالا رفتن احتمال دستیابی به توافق منتشر شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۴ مه ۲۰۲۱