دور دوم مذاکرات آمریکا و اسرائیل درباره ایران زیر سایه انفجار در نطنز

دور دوم گفت‌و‌گو‌های مشاوران امنیت ملی آمریکا و اسرائیل درباره ایران، امروز برگزار در حالی برگزار می‌شود که اسرائیل متهم شده است در انفجار تأسیسات هسته‌ای نطنز دست داشته است.

دو روز پس از انفجار در تأسیسات هسته‌ای ایران، که برخی کارشناسان آن را «اقدام احتمالی خرابکاری اسرائیلی» می‌دانند و یک روز قبل از آغاز مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم آمریکا در وین در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، حساسیت مذاکرات طرفین آمریکایی و اسرائیلی را برای شرکت‌کنندگان و چشم‌هایی نگران که آن را از ایران دنبال می‌کنند، بالا برده است.

به گزارش اکسیوس گفتگوی‌های ویدئویی، بین مشاور امنیت ملی، جیک سالیوان و همتای اسرائیلی وی، میر بن شبات خواهد بود و تعدادی از مقامات امنیت ملی و اطلاعاتی دو کشور نیز در آن شرکت می‌کنند.

دور اول مذاکرات ماه گذشته مربوط به اطلاعات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران بود و بنا بر گفته مقامات اسرائیلی انتظار می‌رود این دور گفتگوها درباره فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در سوریه، لبنان، عراق و یمن باشد. همین‌طور مذاکرات وین و حملات اخیر به کشتی‌های ایرانی و اسرائیلی در دریای سرخ و خلیج‌فارس موردبحث قرار خواهد گرفت.

روز دوشنبه ۲۳ فروردین، یک روز بعدازآنکه ایران از وقوع «حادثه در شبکه برق تأسیسات هسته‌ای نطنز» خبر داد، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که ایالات‌متحده در حادثه ایران نقشی نداشته است. اتحادیه اروپا نیز درباره «هرگونه اقدامی که موجب تضعیف مذاکرات و به خطر انداختن بازگشت آمریکا و ایران به توافق اتمی شود»، هشدار داد. اگرچه بنیامین نتانیاهو، درباره نقش اسرائیل در این «حادثه» سخن نگفت و صرفاً به بیان اینکه «من هرگز اجازه نخواهم داد که ایران توانایی هسته‌ای برای انجام هدف نسل‌کشی خود و حذف اسرائیل را به دست آورد» بسنده کرد اما رسانه‌های اسرائیلی از جمله جروزالم پست، نوشتند که «حمله به مرکز غنی‌سازی نطنز از مدت‌ها پیش طراحی‌شده بود.»

مشخص نیست اسرائیلی‌ها قبل از حمله به کشتی‌های ایرانی و سایت هسته‌ای نطنز چقدر واشنگتن، یا لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا که هم‌زمان در اسرائیل بود را در جریان قرار داده بودند اما فاصله گرفتن دولت جو بایدن هم از این انفجار و هم از حمله هفته گذشته به کشتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دریای سرخ. این تصور را ایجاد کرده است که دولت بایدن از اقدامات اسرائیل ناراضی است.

مقام‌های وزارت امور خارجه ایران ، اسرائیل را مسئول خرابکاری در تأسیسات برق مرکز غنی‌سازی نطنز می‌دانند . محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، «حادثه» نطنز را «انتقام اسرائیل» از موفقیت‌های ایران در مسیر لغو تحریم‌ها دانست و گفت که انتقام آن را از خود اسرائیلی‌ها خواهیم گرفت

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۵ مه ۲۰۲۱