ادامه گرانی‌ها؛ هشت هزار میلیارد دلار بودجه تأمین کالا‌ی اساسی چه شد؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفته مجلس به اصرار دولت با اختصاص ۸ هزار میلیارد دلار برای تأمین کالا‌های اساسی در بودجه ۱۴۰۰ موافقت کرد تا در طول سال شاهد افزایش قیمت نباشیم اما اجناس همچنان گران می‌شود.

گرانی و افزایش قیمت‌ها از ابتدای سال تا کنون یکی پس از دیگری شامل کالاهای مصرفی خانوارها به ویژه در گروه مواد غذایی و بهداشتی می‌شود. برخی کالاها مانند مرغ و روغن و پوشک بچه همزمان با افزایش قیمت در بازار نایاب و کمیاب هم می‌شوند که نشان‌دهنده مشکلات در چرخه تولید و توزیع است.

در شرایطی که مردم هر روز افزایش قیمت کالاهای مختلف مانند مرغ، گوشت، روغن، شکر و انواع میوه و سبزیجات را شاهدند، قیمت نان نیز ۵۰درصد گران شد!

خبرگزاری امنیتی تسنیم در گزارشی نوشته که مصوبه افزایش قیمت نان هنوز ابلاغ نشده اما شمار زیادی از نانوایی‌ها خودسرانه حداقل ۵۰ درصد قیمت نان را به اسم نان ویژه و دو رو کنجد افزایش داده‌اند. البته نانوایی‌ها برای این تخلفات خود توجیهاتی هم دارند.

بر اساس این گزارش نانواها می‌گویند پخت نان با قیمت‌های موجود دیگر برای آنها توجیه اقتصادی ندارد و قیمت نان باید ۵۰ در صد افزایش یابد وگرنه نمی‌توان نان به دست مردم رساند.

موج گرانی جدا از پوشک بچه به دیگر محصولات سلولزی هم رسیده و یک شرکت تولیدی محصولات سلولزی قیمت دستمال کاغذی خود را ۲۵ درصد افزایش داده است.

فعالان بازار معتقدند روال افزایش قیمت واحدهای تولیدی به این صورت است که یک واحد تولیدی افزایش قیمت محصولاتش را آغاز می‌کند و به مرور سایر واحدهای تولیدی نیز تغییرات قیمتی را به اجرا می‌گذارند. بر این اساس باید در روزهای آینده منتظر گران شدن دیگر محصولات دستمال کاغذی نیز بود.

قیمت حبوبات نیز با افزایش روبرو شده و روز چهارشنبه پنجم خردادماه گزارشی بر اساس مشاهدات میدانی منتشر شد که نشان می‌دهد انواع حبوبات در بازار ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالیست که آمارهای رسمی نشان می‌دهد که با وجود کمبود تولید واردات این محصولات ۸۱ درصد کاهش داشته است.

قیمت گوجه فرنگی در بازار نیز با جهش روبرو شده و به کیلویی ۱۰ هزار تومان رسیده است. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران می‌گوید که این افزایش قیمت ناشی از بارندگی‌های اخیر بوده است.

افزایش قیمت کالاها سبب واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز شده است. حسین خسروی نماینده بیرجند در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی به حسن روحانی گفته است: «آقای روحانی قبلا گفته بودید تمام گرانی ها تا پایان سال ۹۹ انجام گرفته لذا تا پایان دولت گرانی نخواهیم داشت. در جلسه اخیر دولت نیز گفتید نامزدهای ریاست جمهوری به مردم دروغ نگویند.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزوده «سوال من این است گرانی هفته های اخیر در قیمت نان ، روغن، گوشت و مرغ دروغ است یا راست؟ چرا اقدامی انجام نمی‌دهید؟ افزایش مشکلات مردم در آستانه انتخابات آیا تشویق مردم به حضور در انتخابات است یا ناامید کردن آنها از حضور در انتخابات؟»

حسین خسروی همچنین به روحانی گفته است: «شما در انتخابات ریاست جمهوری قسم خوردید والله العلی العظیم، اگر مشکلات قابل حل نبود کاندیدا نمی‌شدم، چرا مشکلات را حل نکردید؟»

از سوی دیگر مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته که «مجلس به اصرار دولت با اختصاص ۸ هزار میلیارد دلار برای تامین کالا‌های اساسی در بودجه ۱۴۰۰ موافقت کرد تا در طول سال شاهد افزایش قیمت نباشیم اما اجناس گران می‌شود.»

مصطفی طاهری با اشاره به افزایش چهار کالای اساسی بازار خوراکی‌ها شامل مرغ، برنج، روغن، شکر اشاره کرده و گفته است: «متاسفانه علی‌رغم اینکه دولت در ابتدای سال وعده عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی را داده بود، قیمت مرغ، روغن و اخیراً هم برنج افزایش یافته است. ضمن اینکه مجلس به اصرار دولت، با اختصاص ۸ هزار میلیارد دلار برای تامین کالا‌های اساسی در بودجه موافقت کرد تا در طول سال شاهد افزایش قیمت نباشیم.»

نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزوده که «مجلس تمامی خواسته‌های دولت را برای جلوگیری از نوسان قیمت برآورده کرد اما باز هم شاهد افزایش قیمت محصولات غذایی هستیم، افزایش قیمت کالاهای اساسی ضعف هماهنگی میان ارکان مختلف دولت را نشان می‌دهد و این موضوع در جلساتی که با وزرا و مسئولان ارشد دولتی برگزار می‌کنیم کاملا محسوس بوده و هر کدام از آنها به صورت جداگانه کار می‌کنند.»

به گفته مصطفی طاهری «عدم هماهنگی میان وزرای دولتی آسیب فراوانی را به کشور وارد کرده است و  عملکرد مسئولان دولتی در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که انگیزه کافی برای کار در اواخر دولت را ندارند.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تأکید کرده که نوسانات قیمت ارز پس از چند ماه، تأثیر خودشان را در بازار نشان می‌دهد و برخی افزایش قیمت‌ها ناشی از افزایش قیمت ارز بوده که امروز خودش را با تاخیر نشان داده است.

در این میان مقامات مسئول دولتی درباره گرانی‌ها دلایل خود را مطرح و مشغول فرافکنی هستند. حجت‌ فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پس از نشستی که اعضای این کمیسیون به دلیل گرانی قیمت کالاها با برخی مقامات وزارت صنعت و سازمان تعزیرات حکومتی برگزار کردند اعلام کرد که «مسئولان بخشی از علت افزایش قیمت را ناشی از افزایش قیمت جهانی و بخشی را ناشی از نوسانات نرخ ارز عنوان کرده‌اند.»

او افزوده که «مسئولان اقتصادی گزارش دادند که علیرغم اینکه توزیع برخی از کالاها با اشکال مواجه است، توانسته اند بر شرایط مسلط شوند هر چند که قیمت‌ها افزایش یافته است.»

معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز گفته است: «گرانی کالا ارتباطی به سازمان حمایت ندارد و همچنین گرانی کالا ارتباطی به اتاق‌های اصناف ندارد زیرا مقوله گرانی و گرانفروشی دو موضوع جدا از یکدیگر است.»

معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همچنین مدعی شده که «مسئولیت مسائل مربوط به آرد و نان به استانداران استان‌های سراسر کشور واگذار شده است به نحوی که در هر استان متناسب با شرایط آن استان در مورد اصلاح قیمت نان تصمیم‌گیری می‌شود.»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۷ مه ۲۰۲۱