شاهزاده رضا پهلوی: مذاکرات هسته‌ای با حکومت ایران «بیهوده» است

شاهزاده رضا پهلوی می‌گوید تا زمانی که حکومت فعلی ایران بر سر کار باشد، مذاکره در باره یک توافق هسته‌ای جدید «بیهوده» است.

شاهزاده رضا پهلوی به عرب نیوز گفت: «فارغ از این که موضوع این مذاکرات چیست، حاصل نهایی این است که بیهوده است. رژیم [ایران] فقط از هر دستاویزی برای باج‌گیری استفاده می‌کند. می‌خواهد دنیا را وادار به معامله کند تا بتواند به تسلط خود بر ژئوپلتیک منطقه ما ادامه بدهد.»

به گزارش عرب نیوز، شاهزاده رضا پهلوی در مصاحبه‌ای در برنامه ویدیویی «فرنکلی اسپیکینگ» (رک و پوست کنده)، در باره مسائل مختلفی اظهار نظر کرد.

شاهزاده رضا پهلوی از جمله گفت: «من در پی هیچ مقامی نیستم. تنها رسالت من در زندگی رسیدن به رهایی ایران، و پس از این رژیم، فرصت پی‌ریزی یک نظام جدید سکولار و دموکراتیک است… آن روز، پایان رسالت سیاسی من در زندگی خواهد بود.»

بنا بر این گزارش، ولیعهد پیشین ایران خطاب به دولت جو بایدن گفت که رژیم ایران قادر به تغییر رفتار خود نیست، زیرا «کل موجودیت آن وابسته به صدور ایدئولوژی و سلطه بر منطقه است.»

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه گفت که اگر تحریم‌های اقتصادی ایران لغو شود، تنها نتیجه‌اش افزایش توان ایران در تامین هزینه تروریسم در منطقه خواهد بود، و افزود:

«به نظرم در دولت اوباما یک بار شاهد این وضع بودیم، که پول هنگفتی به رژیم پرداخت شد، اما دیناری از آن صرف مردم ایران نشد.»

او همچنین گفت که پس از تغییر رژیم در تهران، دورانی از روابط گرم میان ایران و همسایگانش، از جمله عربستان سعودی، آغاز خواهد شد.

او راهبرد ریاض را برای تنوع‌بخشی به اقتصاد عربستان سعودی و سهل‌گیری در زمینه اجتماعی و فرهنگی، و نیز توافق ابراهیم میان اسرائیل و برخی کشورهای خاورمیانه، ستود.

شاهزاده رضا پهلوی گفت که ایرانی‌ها هیچ نفرتی از اعراب، اسرائیلی‌ها یا آمریکایی‌ها ندارند: «ملتی مانند ایران که تاریخ دیرپایی از تمدن، فرهنگ و رواداری در درون خود دارد، هرگز با هیچ کشور یا فرهنگ دیگری دشمنی نخواهد داشت.»

شاهزاده رضا پهلوی همچنین گفت که اگر حکومت جمهوری اسلامی در ایران سر کار نبود، «شاهد حمل موشک به یمن نمی‌بودیم. [در عوض] دانشمندان، از جمله کارشناسان اسرائیلی که در زمینه منابع آبی سرآمدند، مشغول حل بحران کم‌آبی برای کشورهای منطقه می‌بودند.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۳۱ مه ۲۰۲۱