بنجامین بریر؛ گردشگری که به گفته خواهرش در «تله» ایران افتاد

بنجامین بریر، شهروند فرانسوی که با اتهام «جاسوسی» مواجه شده، به گفته خواهرش، یک گردشگر بی‌گناه است که از یک سال قبل به اتهامی که هیچ ارتباطی با او نداشته در ایران در «تله» افتاده است.

این شهروند ۳۶ ساله فرانسوی از خردادماه گذشته در ایران زندانی است و خبر بازداشت او اخیرا رسانه‌ای شد.

او به اتهام به پرواز درآوردن پهپاد و عکسبرداری در منطقه ممنوعه بازداشت شده بود.

اتهامی مشابه دو بلاگر-جهانگرد استرالیایی که در بهار ۱۳۹۸ در ایران بازداشت شده بودند. آنها سرانجام در طرح مبادله زندانیان، آزاد شدند.

وکیل بنجامین بریر روز یکشنبه گفته بود که او به اتهام «جاسوسی» و «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه محاکمه خواهد شد. اتهامی که در موارد مشابه برای شهروندان خارجی معمولا حکم ۱۰ سال زندان به همراه داشته است.

بلاندین، خواهر این شهروند فرانسوی به خبرگزاری فرانسه گفت: «کاملا دچار شوک شده‌ایم. شاهد وارد شدن چنین اتهام سنگینی علیه او وارد شده و وحشتناک است.»

او افزود: «به باور ما بازی جای دیگری است و او در تله افتاده است. بنجامین جاسوس نیست. او یک شهروند فرانسوی است، گردشگری که در یک پرونده غیرواقعی گرفتار شده است.»

خبرگزاری فرانسه در ادامه با اشاره به بازداشت بیش از ۱۲ شهروند غربی در ایران آن را استراتژی گروگانگیری جمهوری اسلامی برای امتیازگیری از غرب توصیف کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره به روشنی اعلام کرده‌اند که آماده مبادله زندانیان هستند. به ویژه در زمانی که مذاکرات با غرب برای توافق بر سر موضوعات دیگر از جمله مساله هسته‌ای در جریان است، بحث مبادله زندانیان داغ می‌شود.

در حال حاضر همزمان با برگزاری مذاکرات وین با هدف بازگشت به برجام، جلسه‌های دادگاه تعدادی از شهروندان دو تابعیتی بازداشت شده در ایران از جمله فریبا عادلخواه، شهروند ایرانی فرانسوی در حال برگزاری است.

در خرداد ۱۳۹۸، همراه با فریبا عادلخواه، رونالد مارشال شهروند فرانسویی نیز بازداشت شده بود که در طرح دیگری برای مبادله زندانیان با جلال روح‌الله نژاد، شهروند ایرانی متهم به نقض تحریم‌های آمریکا مبادله شد.

در حال حاضر به نظر می‌رسد بنجامین بریر تنها شهروند خارجی غیردوتابعیتی بازداشت شده در ایران باشد.

وزارت امور خارجه فرانسه و خانواده او اتهام‌های مطرح شده علیه بنجامین بریر را بی‌اساس می‌دانند.

خواهر بنجامین می‌گوید در یک سال گذشته چهار بار با او صحبت کرده و برادرش در حال یادگیری زبان فارسی است.

او همچنین اجازه ملاقات کنسولی داشته است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱ ژوئن ۲۰۲۱