وزیر بهداشت ایران: تزریق واکسن ایرانی از هفتهٔ دیگر آغاز می‌شود، اما داوطلبانه

وزارت بهداشت ایران روز دوشنبه، ۱۰ خرداد، اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۲۱۷ بیمار دیگرِ مبتلا به ویروس کرونا در ایران جان‌ باختند. وزیر بهداشت نیز از آغاز واکسیناسیون کرونا با واکسن داخلی از هفته آینده خبر داد.

به گزارش ایرنا و بر اساس آمار رسمی که وزارت بهداشت روزانه اعلام می‌کند، با درگذشت ۲۱۷ بیمار دیگر مبتلا به کووید ۱۹، آمار رسمی کل جان‌باختگان این ویروس در ایران از ۸۰ هزار و ۱۵۰ نفر فراتر رفت.

در همین حال در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ هزار و ۴۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا نیز در ایران شناسایی شده‌اند.

آمارهای روزانه که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، مورد تردید جدی منابع مستقل است و برخی کارشناسان و نیز برخی نهادهای دولتی دیگر آمارهای واقعی را چند برابر آمارهای رسمی ارزیابی می‌کنند.

با ادامه وضعیت بحرانی در ایران و با وجود تبلیغات گسترده برای واکسیناسیون در کشور تا امروز نزدیک به ۵۲۳ هزار نفر هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

در این باره وزیر بهداشت جمهوری اسلامی از آغاز واکسیناسیون علیه کرونا با واکسن ایرانی از هفته آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، گفت که در مرحله اول «به‌دلیل رعایت برخی پروتکل‌ها، واکسیناسیون به صورت داوطلبانه خواهد بود».

آقای نمکی دربارهٔ این پروتکل‌ها توضیح بیشتری نداد، اما به‌گفته‌ برخی کارشناسان، داوطلبانه بودن تزریق واکسن ایرانی در مرحلهٔ اول می‌تواند با منتشر نشدن گزارش کارایی آن در منابع علمی معتبر بین‌المللی مرتبط باشد.

هنوز گزارشی دربارهٔ کارایی واکسن‌های ایرانی در منابع علمی معتبر بین‌المللی منتشر نشده‌، اما مقام‌های وزارت بهداشت ایران می‌گویند مرحله‌های اولیهٔ راستی‌آزمایی این واکسن‌ها «با دقت طی شده‌ است».

این در حالی است که به‌گفتهٔ رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، به‌دلیل کمبود واکسن برنامهٔ واکسیناسیون ایرانی‌ها در سال ۱۴۰۰ به پایان نمی‌رسد.

واکسیناسیون کرونا در ایران با تأخیر نسبت به بسیاری کشورهای دیگر آغاز شد که یک دلیل آن عملی نشدن وعده‌های مقامات ایرانی در مورد تولید واکسن ایرانی بود.

در چند ماه گذشته برخی مقامات جمهوری اسلامی به‌خصوص وزیر بهداشت بارها از «خبرهای خوب و امیدبخش در زمینه تولید واکسن داخلی» سخن گفته‌اند اما جزئیاتی دربارهٔ آن اعلام نکرده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱ ژوئن ۲۰۲۱