تجمع کارکنان صنعت نفت در هلدینگ خلیج فارس و کارگران اردوگاهی ملی حفاری

کارکنان صنعت نفت شاغل در هلدینگ خلیج فارس در ماهشهر روز دوشنبه ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۰ دست به تجمع اعتراضی زدند. تعدادی از معترضان با پهن کردن سفره خالی به دستمزدهای ناچیز اعتراض کردند.

کارکنان وزارت نفت در ماهشهر به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل، مزایای اقلیمی و افزایش حقوق از سوی NPC و وزارت نفت با وجود پیگیری‌ و مکاتبه‌ و برگزاری جلسه‌های متعدد در شورای تامین و فرمانداری بندر ماهشهر معترض هستند.

این در حالیست که افزایش حقوق که هر دولت سالانه برای کارکنان و کارگران در نظر می‌گیرد، از سال ۹۱ تا کنون مسکوت مانده و همچنان نه به عنوان کارکنان شرکت نفت و نه بر اساس قانون کار انجام نمی‌شود.

معترضان همچنین کاغذ نوشته و پلاکاردهایی در دست داشتند که مطالبات خود را بر آنها اعلام کرده بودند.

بنا به گفته نماینده کارگری پتروشیمی ماهشهر، کارکنان موقت نفت هم که در این تجمع حضور داشتند می‌گویند مشخص نیست قرارداد آنها زیرمجموعه قراردادهای وزارت نفت است یا اداره کار! آنها نیز همچنان بلاتکلیف هستند و میزان دقیق حقوق و مزایای آنها در سال جدید مشخص نشده است.

کارکنان موقت وزارت نفت در این تجمع اعتراضی می‌گویند: «ما خواهان این هستیم که مسئولان صدای ما را بشنوند. از سال ۱۳۹۱ تا کنون مطالبات ما روی زمین مانده است. هرچند طرح طبقه‌بندی مشاغل تأیید شده است، اما کسی به آن توجه نمی‌کند.»

پیشتر و در روز شنبه ۸ اردیبهشت، پرسنل مدت معین هلدینگ خلیج فارس نیز در اعتراض به شرایط شغلی و دستمزدهای اندک تجمع اعتراضی برگزار کردند. این معترضان هم خواهان اجرای ماده ۱۰، پرداخت فوق‌العاده مخصوص مدت معین و اعمال ضریب تجمیعی جنوب هستند.

بنا به گفته معترضین در این تجمع، پیگیری‌های چندین ساله آنها تا کنون بی‌نتیجه مانده و کسی صدای آنها را نمی‌شنود. همچنین مکاتبه با هلدینگ خلیج فارس بی‌ثمر بوده و قانون در مورد آنها به درستی اجرا نمی‌شود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز در رابطه با تجمع کارکنان صنعت نفت بیانیه‌ای صادر کرده و نوشته است: «کارکنان رسمی نفت روز چهارشنبه پنجم خردادماه اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی گسترده‌ای نمودند. این تجمعات که فراخوان آن از پیش اعلام شده بود در تهران مقابل مجلس، اهواز مقابل ساختمان مجموعه مناطق نفت‌خیز جنوب، عسلویه مقابل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی، سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی‌ منطقه ماهشهر، شرکت ملی نفت گچساران، پالایشگاه آبادان، شرکت نفت فلات قاره بهرگان، شرکت نفت فلات قاره منطقه عملیاتی لاوان و سکوی مجتمع دریایی ابوذر برگزار شد.
پیش‌تر در تاریخ بیستم اردیبهشت ماه نیز تجمع بزرگی را در مقابل مجلس شکل داده بودند که از تمامی نقاط کشور نمایندگانی از کارکنان نفت حضور داشتند.»

در بخشی از این بیانیه آمده که «اعتراض این کارکنان به نحوه افزایشات عمومی حقوق سال ۱۴۰۰ است که هم در تناقض با قانون صورت گرفته است و هم اینکه با توجه به شرایط سخت کار در صنعت نفت بخصوص در مناطق عملیاتی و همچنین میزان رشد افسارگسیخته تورم و هزینه‌های زندگی به هیچ عنوان حقوق دریافتی کارکنان وزارت نفت تأمین‌کننده نیازهای آنها نمی‌باشد.»

همزمان با تجمع کارکنان صنعت نفت در ماهشهر، کارگران اردوگاهی ملی حفاری که در دکل‌های استخراج نفت مشغول به کار هستند نیز با برگزاری تجمع صنفی، خواستار لغو و برچیده شدن قراردادهای حجمی کار شدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا کارگران معترض گفته‌اند: «ما ۲۵۰۰ نفر هستیم که علیرغم تاکید ماده ۷ قانون کار بر لزوم عقد قرارداد دائم و مستقیم در کارهای با ماهیت مستمر، قراردادهایمان حجمی است؛ ما حتی از وزارت کار استعلام کرده‌ایم و پاسخ اداره کار به شماره ۵۲۷۹۳ را در دست داریم؛ با اینهمه در مورد ما قانون زیر پا گذاشته شده و همچنان قراردادهایمان غیرقانونی و حجمی است.»

این کارگران درباره شرایط شغلی دشوار خود نیز گفته‌اند که «پرسنل خدمات اردوگاهی ملی حفاری از پرتلاش‌ترین و سختکوش‌ترین کارکنان عملیاتی حفاری هستند که پا به پای حفارمردان در دکل‌های حفاری در حال کوشش هستند و عادلانه نیست که با قراردادهای حجمی از حقوق اولیه خود محروم بمانند.»

این کارگران خواستار توجه مسئولان کشور و وزارت نفت به قراردادها و رعایت بی‌کم و کاست قانون شده و اعلام کرده‌اند که با این شیوه‌ی قراردادها، انگیزه‌ای برای کار و فعالیت نداریم.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲ ژوئن ۲۰۲۱